IMPLEMENTASI APLIKASI QUIZIZZ PADA EVALUASI PEMBELAJARAN IPS DI KELAS VIII C SMP NEGERI 2 PANGENAN KABUPATEN CIREBON

Yeti Nurizzati(1*), Eriko Jamaro(2), Nuryana Nuryana(3),

(1) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(2) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(3) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.56680/slj.v5i1.59480

Abstract


This The purpose of this research is to find out how to plan learning evaluations, to know how to carry out learning evaluation, and to know what are the driving factors and obstacles to learning evaluation using the Quizizz application in social studies subjects in class VIII C at SMP Negeri 2 Pangenan. The type of research used in this research is descriptive quantitative method. The sample in this study was 38 students in class VIII C of SMP Negeri 2 Pangenan. Data collection instruments in this research used questionnaires, documentation and observation. data analysis technique uses data percentage analysis. Based on the results of learning evaluation planning research using the Quizizz application by making a Learning Implementation Plan (RPP) in social studies learning at SMP Negeri 2 Pangenan obtaining a result of 91.25%, meaning that it is included in the 'Very Good' category. the research results from the implementation of learning evaluation using the Quizizz application in social studies learning at SMP Negeri 2 Pangenan obtained a result of 77.4%, meaning it was declared to be in the "Good" category. the driving factor for evaluating learning using the Quizizz application in social studies learning at SMP Negeri 2 Pangenan was to obtain a result of 66.8%, meaning it was declared to be in the "Good" category. And for the inhibiting factor of learning evaluation using the Quizizz application in social studies learning at SMP Negeri 2 Pangenan, the result is 51.4%, meaning that it is included in the ''Less'' category.  

Keywords


learning evaluation; quizizz app; social sciences

Full Text:

PDF

References


Al-Jannah, M., Kahar, M. M., Hambali, H., & Hasan, H. (2023). PERSEPSI SISWA TERHADAP PENGGUNAAN APLIKASI QUIZIZZ SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS. Jurnal Guru Pencerah Semesta, 1(2), 193–202.

Arifin, Z. (2009). Evaluasi pembelajaran (Vol. 2). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (1998). Pendekatan Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2021). Dasar-dasar evaluasi pendidikan edisi 3. Bumi aksara.

Arrahim, A., Yulianti, H., & Sugiharti, R. E. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 208–218.

Ernawati, E., Nurwahidin, M., & Yuliyanti, D. (2023). Pemanfaatan Quizizz sebagai Media Penilaian Peserta Didik. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 8(2), 339–346.

Handayani. (2020). Metodologi Pendidikan Sosial. Yogyakarta: Trussmedia Grafika.

Humairoh, H. (2023). Pengunaan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran dan Pendidikan Islam [JIPPI], 1(1).

Kriyantono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Cipta Abadi.

NABILAH, D. (2022). IMPLEMENTASI MEDIA PEMBELAJARAN APLIKASI GAMIFIKASI QUIZIZZ TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIM RIAU.

NaikPangkat.com. (2022). NaikPangkat.com. Retrieved from https://naikpangkat.com/cara-membuat-akun-pengoprasian-aplikasi-quizizz-dan-fitur-lengkap-di-dalamnya/

Ngatiningsih, E. (2020). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Online Menggunakan Quizizz dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa pada Pembelajaran Akidah Akhlak di Man Kota Magelang. Yogyakarta: Universitas Islam Indonesia.

Nugroho, A. S. (2020). Implementasi Penggunaan Media Quizizz Pada Kegiatan Penutup Pelajaran Pengantar Akuntansi Materi Jurnal Penyesuaian Di Kelas X AKKL 2 SMK Negeri 1 Yogyakarta Tahun Pelajaran 2019/2020. Universitas Sanata Darma: Yogyakarta.

Purba, L. S. L. (2019). Peningkatan konsentrasi belajar mahasiswa melalui pemanfaatan evaluasi pembelajaran quizizz pada mata kuliah kimia fisika I. Jurnal Dinamika Pendidikan, 12(1), 29–39. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas kristen Indonesia.

Rahmaniah, A. (2012). Pengembangan pembelajaran ilmu pengetahuan sosial pada pendidikan dasar. Madrasah, 5(1), 103–122. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Ramadhani, K. P., & Ardi, H. (2022). Penggunaan aplikasi quizizz sebagai media pembelajaran dan asesmen pada materi bahasa Inggris. ABDI HUMANIORA: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Humaniora, 3(1), 1–14.

Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan aplikasi quizizz sebagai media pembelajaran ditengah pandemi pada siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi, 4(2), 163–173.

Sitorus, D. S., & Santoso, T. N. B. (2022). Pemanfaatan Quizizz sebagai media pembelajaran berbasis game pada masa pandemi Covid-19. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(2), 81–88.

Sofan, A. (2011). Mengembangkan Pembelajaran IPS Terpadu. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alphabeta.

Sulianta, F. (2020). Literasi Digital, Riset dan Perkembangannya dalam Perspektif Social Studies. Feri Sulianta.

Syafitri. (2011). Kesesuaian Rancangan Evaluasi Pembelajaran pada RPP dengan Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Jawa Aspek Menulis Dialog Kelas VII SMP Negeri se-Kecamatan Semarang Barat. Universitas Negeri Semarang.

Tazkiyah, D., & Isro, Z. (2021). Penerapan Aplikasi Quizizz Dalam Pembelajaran Daring Di Era Covid-19. Jurnal Cakrawala Mandarin, 5(1), 42–51.

Tim Dosen. (2019). Teknologi Informatika dan Komunikasi Sebagai Sarana Pembanguanan Bangsa. Retrieved January 19, 2019, from https://www.google.co.id/url?q=https://kampusmelayu.ac.id/2019/arti-dosen/teknologi-informatika-dan-komunikasi-sebagai-sarana-pembangunan-bangsa/&sa=U&ved=2ahUKEwilwbiqhqKBAxVdbWwGHaymDjMQFnoECAYQA&usg=AOvVaw3iSN9y2QSuqhl7hWF3OQc

Tusyani, I., Azmi, M., & Jamil, J. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas X SMK Negeri 17 Samarinda. Yupa: Historical Studies Journal, 6(2), 101–110.

Winarno, W. (2016). POLA RESPON MAHASISWA IAIN SALATIGA TERHADAP INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT). ATTARBIYAH: Journal of Islamic Culture and Education, 1(1), 29–58.

Yeni, F., & Kurniawati, W. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Quizizz Untuk Penilaian Pembelajaran. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11 (3), 915.


Article Metrics

Abstract view : 41 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Yeti Nurizzati, Eriko Jamaro, Nuryana Nuryana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


              
 Office of Social Lanscape Journal: