Application of Role-Playing Techniques to Increase Self Awareness in Islamic Boarding School Students in Pinrang Regency

Alfian Bagaskara(1*), Sulaiman Samad(2), Akhmad Harum(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This research examines the application of role techniques to improve Self Awareness of Students at the Manbaul Ulum Addariya DDI Islamic Boarding School Patobong, Pinrang Regency. The aim of this research is to find out: (1) Description of student Self Awareness at the Manbaul Ulum Addariya Islamic Boarding School DDI Patobong, Pinrang Regency, (2) Description of student Self Awareness at Pondok Manbaul Ulum Addariya Islamic Boarding School DDI Patobong Pinrang Regency, (3) Application of Role Playing techniques can increase students' Self Awareness Manbaul Ulum Addariya DDI Patobong Islamic Boarding School, Pinrang Regency. This study uses a quantitative approach. Research design used is true experimental. The population in this research is students class IX at the Manbaul Ulum Addariya DDI Patobong Islamic Boarding School Tarowang consisted of 21 students and the research sample used the Simple technique Random sampling of 12 students.

Keywords


Role Playing; Self Awareness

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, A. & Prasetya, J. T. 2015. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Ahmadi, A. & Supriyono, W. 2014. Psikologi Belajar Cetakan Kedua. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Baron, A. R. & Byrne. 2015. Psikologi Sosial. Terjemahan oleh Ratna Djuwita. Jakarta: Erlangga.

Djamarah, S. B. & Zain, A. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Djamarah, S. B. 2015. Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Flurentin, E. 2019. Latihan Kesadaran diri (Self Awareness) dan Kaitannya dengan Penumbuhan Karakter. Jurnal Inspirasi Pendidikan Universitas Kanjuruhan Malang.

Fitriyani, R., Sutardi, D. & Sari, W. K. 2019. Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Role Playing terhadap Self Awareness Siswa Kelas XI IPA 3 SMAN 9 Kota Bengkulu. Jurnal Psikodidaktika Vo. 4 No. 2.

Hamalik, O. 2010. Perencanaan Pembelajaran Berdasarkan Pendekatan sistem, Jakarta: PT Bumi Aksara.

Ismail. 2008. Strategi Pembelajaran Agama Islam Berbasis PAIKEM. Semarang: RaSAIL Media Group.

Komalasari, K. 2011. Pembelajaran Kontekstual. Bandung: Refika Aditama.

Maharani, L. & Mustika, M. 2016. Hubungan Self Awareness dengan Kedisiplinan Peserta Didik Kelas VIII di SMP Wiyatama Bandar Lampung. Jurnal Bimbingan Konseling, Vol. 03. No. 1.

Majdi, K. M., dkk. 2018. Peningkatan Komunikasi Ilmiah Siswa SMA melalui Model Quantum Learning One Day One Question Berbasis Dayli Life Science Question. Unnes Phy Education Jounal 7(1).

Noor, J. 2013. Metodologi Penelitian. Jakarta: Kencana.

Nora, P. Wasidi. & Afriyati, V. 2018. Pengaruh Layanan Penguasaan Konten Dengan Teknik Bermain Peran (Role Playing) Dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosi Pada Siswa Smp Negeri 22 Kota Bengkulu. Onsilia: Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling, Volume 1 Nomor 2.

Pandang, A & Anas, M. 2019. Penelitian Eksperimen dalam Bimbingan dan Konseling Konsep Dasar & Aplikasinya Tahap demi Tahap. Badan Penerbit UNM.

Sadiman, A., dkk. 2017. Media Pendidikan: pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Sari, W. S., dkk. 2017. Pengaruh Bimbingan Kelompok Teknik Role Playing Terhadap Kepercayaan

Sarwono, S. W. 2010. Teori-teori Psikologi Social. Jakarta: Grafindo Persada.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sulastriningsih, D. 2011. Setrategi dan Aplikasi Model Pembelajaran Inovatif Bahasa dan Sastra/ Makasar: Badan Penerbit.

Susilowati. 2015. Efektivitas Bimbingan kelompok melalui eknik Role Playing untuk meningkatkan Self Awareness siswa. Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, Vol. 05 No.02

Uno, H. B. 2009. Orientasi Baru dalam Psikologi Pembelajaran. Cet 1. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Uno, H. B. 2011. Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara


Article Metrics

Abstract view : 31 times | PDF view : 3 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.