Development of Digital Emotion Handbook Media as a Means of Information for Managing Angry Emotions in Junior High Schools

Delvin Esperansia Andala(1*), Farida Aryani(2), Abdullah Pandang(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This research is the development of digital emotion pocket book media as a means of information on managing angry emotions in class VII students of SMP Negeri 23 Makassar. The purpose of this study was to find out: (1) Description of the need for the development of Digital Emotion Pocket Book Media in class VII students (2) prototype of Digital Emotion Pocket Book Media in Class VII students (3) validity level of Digital Emotion Pocket Book Media in Class Students VII (4) Practicality of Digital Emotion Pocket Book Media for Class VII Students. This study uses the Research and Development (RnD) method with the ADDIE development model which has 5 stages, namely: (1) Analysis, problem analysis and student needs (information gathering) (2) Design, pocket book design (product framework) (3) Development , making pocket books, product feasibility validation/testing of counseling experts, IT experts and counseling teachers and revision I (4) Implementation, field testing (small group trials of 10 students) (5) Evaluation, revision II (final product). The research subjects were 50 students of SMP Negeri 23 Makassar and 10 respondents for the small group test.

Keywords


Media Information; Pocket Book of Digital Emotions; Managing Anger Emotions

Full Text:

PDF

References


Amanullah A. S. Mekanisme Pengendalian Emosi Dalam Bimbingan Dan Konseling. Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam. 2 (1).

Desra N. dan Zikra. 2019. Teenage Emotions in Junior High School Students and Their Implications for Guidance and Counseling Services. Jurnal Neo Konseling. 1(1).

Fitriani E. 2019. Peranan Layanan Bimbingan Kelompok Dalam Mengendalikan Emosi Dan Etika Komunikasi Siswa SMP Swasta Silinda. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Terpadu. 1 (2).

Goleman D. . 1995. Kecerdasan Emosional. Jakarta: PT Gramedia

Hanif M. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Buku Saku Digital Untuk Kompetensi Dasar Teknik Memperoleh Modal Usaha Kelas X Pemasaran SMK. Jurnal Pendidikan Tata Niaga. 6(3).

Husni & Syafrianto. 2022. Penerapan Layanan Informasi Dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional Anak Remaja di SMP Negeri 6 Penyabungan. Jurnal Kajian Gender dan Anak. 06 (1).

Kaswan. 2021. 99 Jalan Menuju Cerdas Emosi, Sosial, Dan Spritual. Bandung: Yrama Widya

Mulyani F. & Haliza N. 2021. Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (IPTEK) dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling. 3 (1).

Nabila S. F & Darminto E. 2020. Meningkatkan Minat Memanfaatkan Layanan Bimbingan Dan Konseling Melalui Penggunaan Media Bimbingan Dan Konseling. Jurnal BK UNESA. 11(4).

Nuranti dkk. 2021. Pengaruh Self Regulated Learning Berbasis Literasi Digital Terhadap Kecerdasan Emosional Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi. 7 (2).

Rahmawati Y., dkk.2022. Optimalisasi Penggunaan Media dan Teknologi Dalam Layanan Bimbingan Dan Konseling Online. Indonesian Journal of Counseling and Education. 3 (1).

Rayanto Y. H. & Sugianti. 2020. Penelitian Pengembangan Model ADDIE Dan R2D2: Teori & Praktek. Kota Pasuruan : Lembaga Academic & Research Institute.

Rivana A. 2019. Pentingnya Kecerdasan Emosional Pendidik Dalam Meningkatkan Pendidikan Karakter. Junal Asy-Syukriyyah. 20(2).

Salehudin & Suryanti. 2021. Program Bimbingan Dan Konseling Untuk Mengembangkan Kecerdasan Spritual Dan Emosional Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan. 3 (2).

Syawal M. 2021 Efektivitas Pelaksanaan Layanan Bimbingan Pribadi Oleh Guru Bimbingan Konseling. Jurnal Bimbingan Konseling Islam. 4(1).

Suwidagdho D, dkk. 2021. Peningkatan Keterampilan Guru BK Dalam Mengembangkan Media Bimbingan Dan Konseling Berbasis Aplikasi Online Canva. Jurnal Masyarakat Mandiri. 5(4).

Telaumbanua K. 2020. Efektivitas Layanan Informasi Dalam Menanggulangi Perilaku Menyimpang Siswa SMP Negeri 1 Telukdalam. Jurnal Education and Development. 8 (3).

Tjahyanti L.P.A.S. 2020. Hubungan Perkembangan Teknologi Informasi Dalam Bimbingan dan Konseling. DAIWI WIDYA Jurnal Pendidikan. 7 (4).

Usman I., dkk.2021. Pengembangan Buku Saku Kecerdasan Majemuk Sebagai Media Bimbingan dan Konseling Pribadi Pada Siswa SMP Neger 1 Kota Gorontalo. Student Journal of Guidance and Counseling. 1(1).

Widyasari T. Mukayati L. 2021. Pemanfaatan Media Bimbingan dan Konseling Berbasis Teknologi Di Sekolah. Jurnal Bimbingan Konseling Islam. 3(2)

Yunia S.A.P, dkk. 2019. Hubungan Kecerdasan Emosi Dengan Kenakalan Remaja Pada Siswa. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa. 2 (1)


Article Metrics

Abstract view : 24 times | PDF view : 1 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.