Implementation of Group Counseling Services Using Psychodrama Techniques to Increase Resilience in Vocational High School Students in Pinrang Regency

Fitriana Bakhtiar(1*), Farida Aryani(2), Abdullah Sinring(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This research aims to determine: 1) a description of resilience before and after implementing group counseling services using psychodrama techniques in class XI students at SMK Negeri 2 Pinrang, 2) a description of the implementation of group counseling services using psychodrama techniques in class The effect of implementing group counseling services using psychodrama techniques to increase student resilience in class XI students at SMK Negeri 2 Pinrang. This research uses a quantitative approach with experimental research and a Quasi Experimental Design model. The design form used is Quasi Non-equivalent Pre-test Post-test Design. The population in this study was 10 students who were divided into an experimental group and a control group, each consisting of 5 students. The sample obtained using a sampling technique was a random sampling technique. The data collection technique in this research is the instrument which is the main scale of the research.

Keywords


Group Counseling Services; Psychodrama Techniques; Self Resilience

Full Text:

PDF

References


Amir, M. ., & Standen, P. (2019). Growth Focused Resilience. Management Research Review, 42(6), 681–702.

Anjelia, Y. R. (2021). Peran Resiliensi Terhadap Hasil Belajar Siswa MTSN 2 Medan di Masa Pandemi Serta Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Bastian, V. M. (2017). Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Resiliensi Remaja Perantauan Tingkat Smp. https://eprints.umm.ac.id/43613/

Desmita. (2017a). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. PT. Remaja Rosdakarya.

Desmita, D. (2017b). Mengembangkan Resiliensi Remaja Dalam Upaya Mengatasi Stres Sekolah. Ta’dib, 11(2). https://doi.org/10.31958/jt.v12i1.150

Destriana, R. (2017). Pengaruh Resiliensi Terhadap Harga Diri Siswa Korban Perceraian Orangtua Kelas VIII SMP Negeri 3 Cilacap. Universitas Negeri Yogyakarta.

Fitri, E. N., & Marjohan. (2016). Manfaat Layanan Konseling Kelompok Dalam Menyelesaikan Masalah Pribadi Siswa. Jurnal Educatio, 2(2), 19–23.

Herwanto, R. (2018). PENGARUH LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK PSIKODRAMA UNTUK MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI PADA PESERTA DIDIK KELAS VIII DI SMP NEGERI 4 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2018/2019. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN INTAN LAMPUNG.

Jannah, F., Bimbingan, J., Konseling, D. A. N., Tarbiyah, F., & Ilmu, D. A. N. (2018). EFEKTIVITAS KONSELING KELOMPOK DALAM MENINGKATKAN RESILIENSI SISWA TERHADAP TINDAKAN BULLYING DI SMA ISLAM RAUDHATUL JANNAH PAYAKUMBUH.

Khomsah, N. R., Mugiarso, H., & Kurniawan, K. (2018). Layanan Konseling Kelompok untuk Meningkatkan Resiliensi Siswa. Indonesian Journal of Guidance and Counseling : Theory and Application, 7(2), 46–53. journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jbk

Lestari, A. G. D., Budiyani, K., & Rinaldi, M. R. (2020). Pengaruh Psikodrama Terhadap Asertivitas Pada Mahasiswa Universitas Mercu Buana Yogyakarta. Insight: Jurnal Ilmiah Psikologi, 22(2), 82. https://doi.org/10.26486/psikologi.v22i2.1148

Lubis, N. L., & Hasnida. (2016). Konseling kelompok. Kharisma Putra Utama.

Maiti, & Bidinger. (2019). Pentingnya Resiliensi Akademik Untuk Menghadapi Stres Pada Mahasiswa. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9).

Ningtiyas, A., & Wahyudi. (2020). Layanan konseling kelompok dalam upaya meningkatkan percaya diri peserta didik. IJoCE: Indonesian Journal of Counseling and Education, 1(1), 13–16.

Prawitasari, J. E. (2017). Psikologi Klinis Pengantar Mikro dan Makro. Erlangga.

Prayitno. (2017a). Konseling Profesional Yang Berhasil; Layanan dan Kegiatan Pendukung. Rajawali Pers.

Prayitno. (2017b). Konseling Profesional yang Berhasil Layanan dan Kegiatan Pendukung. PT Rajagrafindo Persada.

Safitri, W. D., Susanto, H. P., & Mulyadi. (2020). Pengembangan Instrumen Angket untuk Mengukur Tingkat Resiliensi Matematis Siswa. Repository STKIP PGRI Pacitan, 1–6. https://repository.stkippacitan.ac.id/id/eprint/154/

Sari, N. N. (2020). Pemanfaatan Teknik Psikodrama Dalam Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Peningkatan Resiliensi Diri Siswa. Empati-Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(2), 49–58. https://doi.org/10.26877/empati.v7i2.6283

Sari, R. O. (2020). PENINGKATAN KEMANDIRIAN BELAJAR MELALUI TEKNIK PSIKODRAMA PADA SISWA KELAS XI SMK NEGERI 2 YOGYAKARTA. Universitas Negeri Yogyakarta.

Siregar, S. (2016). Statistika Deskriptif Untuk Penelitian Dilengkapi Perhitungan Manual Dan Aplikasi SPSS Versi 17. PT Raja Grafindo Persada.

Siregar, S. (2017). Statistika Parametrik Untuk Penelitian Kuantitatif: Dilengkapi Dengan Perhitungan Manual Dan Aplikasi SPSS Versi 17. Bumi Aksara.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan). Alfabeta.

Sukardi, D. K. (2016). Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan Dan Konseling di Sekolah. Edisi Revisi. Rineka Cipta.

Winkel, & Hastuti. (2017). Bimbingan Dan Konseling Di Institusi Pendidikan. Media Abadi.

Yusuf, S. (2016). Psikologi Perkembangan Anak & Remaja. Remaja Rosdakarya.


Article Metrics

Abstract view : 32 times | PDF view : 61 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.