Analysis of Learning Interests of Junior High School Students Victims of Broken Homes in Bantaeng Regency

Nurfajri Sufyan(1*), Abdul Saman(2), Akhmad Harum(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The aims of this study are: 1) To find out the description of interest in learning in children Broken Home.2) To know the impact Broken Home for children's interest in learning. 3) To find out how to increase interest in learning in children Broken Home. This research approach is a qualitative research with a case study research type. The subject of this research is the student victim Broken Home, known through initial interviews with BK teachers. Data collection techniques were carried out using interviews, observation and documentation. Data analysis using data reduction, data presentation and conclusion presentation. The results of this study indicate that 1). An overview of the interest in learning in NL and FR, the lack of attention given to both parents and the problems that occurred after the separation of their parents, namely economic problems, which made children not intend to study or have no enthusiasm for learning, lack of motivation to learn so that they experiencing a decrease in learning achievement, marked by being lazy to follow the learning process and thinking of dropping out of school.

Keywords


Learning Interest; Broken Home

Full Text:

PDF

References


Achru, Andi (2019). Pengembangan Minat Belajar dalam Pembelajaran. JURNAL IDAARAH. Vol. III No. 2

Amalia, R., & Pahrul, Y. (2019). Intervensi Konselor Sekolah Untuk Meningkatkan Self Esteem Bagi Anak Keluarga Broken Home. Jurnal Pendidikan Tambusai |, 3(2), 632–640.

Astriyani, Triyono, & Hitipeuw, I. (2018). Hubungan Motivasi Belajar dan Tindakan Guru dengan Prestasi Belajar Siswa dengan Latar Belakang Broken Home Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(6), 806–809. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/11220/5363

Aziz, M. (2019). Perilaku Sosial Anak Remaja Korban Broken Home Dalam Berbagai Perspektif (Suatu Penelitian di SMPN 18 Kota Banda Aceh). Jurnal AL-IJTIMAIYYAH: Media Kajian Pengembangan Masyarakat Islam, 1(1), 30–50. https://doi.org/10.22373/al-ijtimaiyyah.v1i1.252

Desy Irsalina Savitri, I Nyoman Sudana Degeng, S. A. (2016). Peran Keluarga Dan Guru Dalam Membangun Karakter Dan Konsep Diri Siswa Broken Home Di Usia Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(5), 861–864.

Ermayani, N., & Marleni, L. (2021). Analisis Perbedaan Belajar Terhadap Siswa yang Berasal Dari Keluarga Broken Home. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 3.

Fatiha, Maulidya Cahya (2022). Dampak Keluarga Broken Home Terhadap Motivasi Belajar di SMA Negeri 10 Tangerang Selatan Angkatan 2019. Skripsi. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Gamar Septianita, Abdurrahmansyah, M. F. (2019). Peran Pendidikan In-Formal Dalam Mendidik Anak Pada Keluarga Broken Home Di Kelurahan Bukit Lama Kota Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(1), 47–61.

Hardani, A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Istiqomah, R. R., Fardani, R. A., Sukmana, D. J., & Auliya, N. H. 2020. Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta : Pustaka Ilmu.

Hurlock, E.B. (2014). Psikologi Perkembangan : Suatu Pendekatan sepanjang

kehidupan. Edisi ke.5. Jakarta : Erlangga.

Listyono,.(2017). Analisis Minat Belajar Korban Broken Home di Sekolah. Skripsi. Universitas Sanata Dhara Yogyakarta

Massa, dkk (2020). Dampak Kelurga Broken Home terhadap Perilaku Sosial Anak. Jambura Journal of Community Empowerment (JJCE) Vol 1 NO 1 Juni 2020 ISSN 2721-0480.

Matinka, D. (2011). Pengaruh Keluarga Broken Home Terhadap Pendidikan

Remaja. Karya Ilmiah. Karawang: Universitas Singa Perbangsa.

Nike Prasasty, S. U. (2019). Penerapan Model Discovery Learning Pada Pembelajaran Matematika Yang Berhubungan. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 02(03), 127–145.

Novianto, R., Zakso, A., & Salim, I. (2017). Analisis dampak Broken Home terhadap minat belajar siswa. Jurnal Pendidikan, 1–8.

Pratama, R., Syahniar, S., & Karneli, Y. (2016). Perilaku Agresif Siswa dari Keluarga Broken Home. Konselor, 5(4), 238. https://doi.org/10.24036/02016546557-0-00

Prasasty. (2019). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi.

Santi, Melissa Ribka, Koagouw, Ferry, Mingkid, E. (2015). Pola komunikasi anak-anak delinkuen pada keluarga Broken Home di Kelurahan Karombasan Selatan Kecamatan Wanea Kota Manado. “Acta Diurna,”IV(4), 1–10.

Sari, Dinda Permata (2021). Dampak Keluarga Broken Home terhadap Aktivitas Belajar Siswa SD AL-WASHILIYAH 25 Medan Marelan. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.

Setiawan, dkk. (2022). Pengaruh Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VI SDN 1 Gamping. Tanggap: Jurnal Riset dan Inovasi Pendidikan Dasar. Vol 2 (2) 2022 e-ISSN 2774-3691.

Trianingsih, R., Inayati, I. N., & Faishol, R. (2019). Pengaruh Keluarga Broken Home Terhadap Perkembangan Moral Dan Psikososial Siswa Kelas V Sdn 1 Sumberbaru Banyuwangi. Jurnal Pena Karakter (Jurnal Pendidikan Anak Dan Karakter), 2(1), 9–16.


Article Metrics

Abstract view : 57 times | PDF view : 11 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.