Application of the Cloze Technique in Reading Comprehension of Deaf Children

Sulfitria Sulfitria(1*), Triyanto Pristiwaluyo(2), Mustafa Mustafa(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study examines the reading comprehension skills of Deaf students in Indonesian language subjects at UPT SLBN 1 Gowa. The problem studied in this research is the low reading comprehension ability of Deaf students. The problem formulations are: 1) How is the Application of Cloze Technique in Reading Comprehension of Deaf Children? 2) How is the reading comprehension ability of Deaf students in baseline 1 (A1) condition? 3) How is the reading comprehension ability of deaf students in the intervention condition (B)? 4) What is the reading comprehension ability of Deaf students in the baseline 2 (A2) condition? 5) how is the reading comprehension ability of Deaf students from baseline 1 (A1) to intervention (B) to baseline 2 (A2) conditions. This study uses the Single Subject Research (SSR) experimental method, which focuses on individual data as a research subject using the A-B-A research design..

Keywords


Reading Comprehension Ability; Cloze Technique; Deaf.

Full Text:

PDF

References


Aminah, S., Zulmiyetri, Ardisal. (2013). Efektivitas Teknik Cloze untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman bagi Anak Kesulitan Belajar. E-JUPEKhu. Vol. 2 (3): 166-175

Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan.

Djiwandono, M. Soenardi. 1996. Tes Bahasa dalam Pengajaran. Bandung: penerbit: ITB. (k)

http://www.sarjanaku.com/2012/04/metode-klos-pengertian-manfaatkriteria.html

Djiwandono, Soenardi. 2008. Tes Bahasa Pegangan Bagi Pengajar Bahasa. Jakarta: Indeks.

Emon, Sastrawinata. 1997. Pendidikan Anak Tunarungu. Bandung: Angkasa.

Farida, R. 2005. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara

Haenudin. (2013). Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Tunarungu. Jakarta Timur: Luxima Metro Media.

Iin, Nurinah. 2001. A Descriptive Study of Reading Comprehension Achievement Using Cloze Test Format at the Second Year Student of SMUN 1 Pesanggaran in the 2000/2001. Skripsi tidak diterbitkan. Jember: Universitas Jember.

Lani, B & C. S., Yuwita. 2000. Penguasaan Bahasa Anak Tunarungu. Jakarta: Yayasan Santrirama.

Mangunson, F. 2014. Psikologi Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Depok: LPSP3 UI.

Nurgiyantoro, Burhan. 2011. Penilaian Dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra.

Yogyakarta: BPFE

Nurhadi. 1995. Tata Bahasa Pendidikan Landasan Penyusunan Buku Pelajaran Bahasa. Semarang: IKIP Semarang Press.

Rosdiana, Yusi dkk. 2008. Materi Pokok Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia.

Jakarta: Universitas Terbuka.

Samsu Somadyo. 2011. Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Setiawan, A. 2012. The Art of Reading Mengapa 90% Buku yang Dibeli Tidak (habis) Dibaca dan Cara Mengatasinya. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Sunanto, J., Takeuchi, K., & Nakata, H. (2005). Pengantar Penelitian dengan Subyek Tunggal. Bandung: CRICED University of Tsukuba, 1–150.

Sutjihati Soemantri. 2006. Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung: Refika Aditama.

Soedarso. 2010. Speed Reading, Sistem Membaca Cepat dan Efektif. Jakaarta: PT. Gramedia Pustaka Utama

Tarigan, Henry Guntur. 2008. Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa.

Bandung: Angkasa.

Wasita, A. (2012). Seluk-Beluk Tunarungu & Tunawicara Serta Strategi Pembelajarannya. Jogjakarta: Javalitera.

Widyawati, Herlina. 2007. Improving the Sevent Year Student’s Vocabulary Achievement by Giving Vocabulary Exercise Though Cloze Prosedure at SMPN 1 Arjasa in the 2005/2006 Academic Year. Skripsi tidak diterbitkan. Jember: Universitas Jember.

Yasin, Sanjana. 2012. Metode Cloze (Pengertian. Manfaat, Kriteria, Keunggulan Dan Kelemahan).

http://www.sarjanaku.com/2012/04/metode-klos-pengertian-manfaatkriteria.html

Zulkifli Musaba. 2012. Bahasa Indonesia untuk Mahasiswa. Yogyakarta. Aswaja Pressindo.


Article Metrics

Abstract view : 37 times | PDF view : 5 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.