Implementation of Number Pocket Media in Improving the Capability of Addition Count Operations in Deaf Children

Nurul Aulia Rachmadani(1*), Mustafa Mustafa(2), Syamsuddin Syamsuddin(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study examines the ability to add arithmetic operations in SLB HOMEBASE. The formulation of the research problem is how is the use of number bags in improving the ability of horizontal addition arithmetic operations in mild deaf children in elementary class V. The purpose of this research is to find out; (1) The ability of horizontal addition arithmetic operations in mild deaf children in elementary class V before being given intervention. (2) The ability to operate arithmetic sums horizontally in deaf children during intervention. (3) The ability to operate arithmetic addition horizontally in deaf children after being given an intervention. (4) The effect of using a number bag in improving the ability of horizontal addition arithmetic operations in mild deaf children in elementary class V based on the results of analysis between conditions from baseline 1 (A1) to intervention (B) and from intervention (B) to baseline 2 (A2). This study used an experimental method, namely Single Subject Research (SSR) with an A-B-A design.

Keywords


Addition Count Operation; Number Pocket; Deaf

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, M. (2009). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Ahmad, A. (2014). Latihan Senam Mulut Dapat Meningkatkan Kemampuan Mengucapkan Huruf Vokal Pada Murid Tunarungu Kelas Persiapan di SLB Negeri Pembina Provinsi Sulawesi Selatan. Universitas Negeri Makassar.

Bilqis, A. N. S. (2019). Peningkatan Kemampuan Operasi Penjumlahan Bersusun Menggunakan Media Kantong Bilangan pada Anak Tunarungu Kelas IV di SLB Prima Karya Makassar. Universitas Negeri Makassar.

Bunawan, L., & Cecilia, Y. (2000). Penguasaan Bahasa Anak Tunarungu. Yayasan Santi Rama.

Damri, I. P. (2013). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Konsep Angka Melalui Media Kotak Angka Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jurnal Ilmiah Khusus, 2(3), 236.

Falevi, R. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Operasi Hitung Penjumlahan Siswa Autisme Kelas V SLBN 3 Kemayoran Jakarta Pusat Melalui Penggunaan Media Papan Sumpit Hitung. Universitas Negeri Jakarta.

Fiske, J., Dickinson, C., Boyle, C., Burke, M., & Rafique, S. (2007). Special Care Dentistry. Quintessence Publishing Co. Ltd.

Heruman. (2008). Model Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. PT. Remaja Rosdakarya.

Indriani. (2013). Penggunaan Media Kartu Bilangan untuk Meningkatkan Kemampuan Konsep Bilangan 1-5 pada Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Assesmen Dan Intervensi Anak Berkebutuhan Khusus, 12(2), 143–152.

Juniarti, N. (2021). Peningkatan Kemampuan Berhitung Penjumlahan Melalui Kantong Bilangan Pada Murid Autis Kelas IX di SLB YPAC Makassar. Universitas Negeri Makassar.

Narore, M. (2011). Meningkatkan Keterampilan Siswa Pada Pengurangan Bilangan Cacah Dengan Tekhnik Meminjam Melalui Media Kantong Bilangan di Kelas II SDN Pauwo Kecamatan Kabila Kabupaten Bone Bolango. Jurnal Ilmiah Penelitian Pendidikan, 8(1).

Pemerintah Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Rahmanita, F., & Samawi, A. (2014). Penggunaan Media Kartu Bilangan Untuk Meningkatkan Pembelajaran Matematika Anak Tunagrahita di SDLB. Jurnal Ortopedagogia, 1(2), 106–111.

Ratnasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Kantong Bilangan terhadap Hasil Belajar Matematika Penjumlahan Bilangan Secara Bersusun pada Siswa Kelas 1 SD N Prambanan Sleman. Universitas Negeri Yogyakarta.

Runtukahu, & Kandou. (2014). Pembelajaran Matematika Dasar Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Ar-ruz Media.

Sofiani. (2013). Meningkatkan Kemampuan Penjumlahan 1 Sampai 10 Melalui Kantong Bilangan Bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(1), 374–383.

Sunanto, J., Takeuchi, K., & Nakata, H. (2006). Penelitian Dengan Subyek Tunggal. UPI Press.

Wardani, A., Hernawati, T., & Somad, P. (2014). Pengantar Pendidikan Luar Biasa. Universitas Terbuka.

Zulaichah, S. (2014). Efektivitas Penggunaan Media Kantong Bilangan Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Pada Anak Berkesulitan Belajar Matematika Kelas III. Universitas Negeri Yogyakarta.


Article Metrics

Abstract view : 55 times | PDF view : 41 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.