The Influence of Smartphone Use Intensity on Nomophobia in Elementary School Children
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
America Psychiatric Association. (2014). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders:DSM-5. Washintong, D.C: America Psychiatric Association
Azwar, S. (2016). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Azwar.S. (2013). Sikap Manusia: Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Alfatih, A. (2016). Panduan Praktis Penelitian Desktiptif Kuantitatif. Palembang:UNSRI PRESS
Backer, E. (2010). Using Smartphone and Facebook in A Major Assessment : The Student Experience. E-Journal. Australia : University of Balla
Bragazzi & Puente. (2014). A Proposal for Including Nomophobia in The New DSM-V. Psychology Research and Behavior Management.
Bianchi, A., & Phillips, J. G. (2005). Psychological predictors of problem mobile phone use. Prog Health Sci, 8(1), 39–51. https://doi.org/10.1089/cpb.2005.8.39
Daeng, I. T. M., Mewengkang, N. ., & Kalesaran, E. R. (2017). Jurnal Kemudahan Smartphone. Acta Diurna, 6(1), 1–15.
Dixit, S., Shukla H., Bhagwat A., Bindal A., Goyal., Zaidi A.K., Shrivastava A.A., (2010) Study to Evaluate Mobile Phone Dependence Among Students of a Medical College and Associated Hospital of Central India. Indian J Community Med.
Departemen Pendidikan Nasional. (2011). Kamus Bahasa Indonesia Edisi Keempat. Jakarta : PT Gramedia Pustaka.
Dongre, A. S. (2017). Nomophobia : A Study to Evalate Mobile Phone Dependence and Impact of Cell Phone on Health.National Journal of Commuty Medicine, 8 (11), 6888-693.
Fathya, R., Sari, K., Mawarpury, M., & Afriani. (2020). Tingkat Smartphone Addiction pada Penduduk di Kota Banda Aceh. 16.
Fajri, F. V. (2017). Hubungan antara pengguna telepon genggam smartphone dengan nomophobia pada mahasiswa. JOM FISIP, (3)2 1-5 diakses dari https://eprints.ums.ac.id/56457/1/NASKAH%20PUBLIKASI.
Gezgin, D. M., & Cakir, O. (2006). Analysis of Nomophobic Behavior of Adolescents Reagarding Various Factors. Journal of Human Sciences, 13(2), 2404. htpss://doi.org/10.14687/jhs.v13i2.3797
Gifary, S. & Kurnia, N. I. (2015). Intensitas Penggunaan Smartphone dan Perilaku Komunikasi (Studi pada Pengguna Smartphone di Kalangan Mahasiswa Program Studi Ilmu Komunikasi Universitas Telkom. Jurnal Sosial teknologi. 14(2). 170-178. doi:10.4614/sostek.itbj.2015.14.2.7.
Hardianti, F. (2016). Komunikasi Interpersonal Penderita Nomophobia dalam menjalani Hubungan Persahabatan (Studi pada Mahasiswa Ilmu Komunikasi di Universitas Riau). Jurnal Fisip , Vol 3 (2)
Harkin. J. (2003). Mobilisation : Thee Growing Public Interest in Mobile Technology. Demos
Hurlock, E. B. (2016). Psikologi Perkembangan (Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan) (5th Ed). Erlangga.
Isni, A. R F., & Anugrah, D. (2021). Penanganan Kecanduan Gadget pada Anak Usia Sekolah Selama Masa Pandemi Covid-19 di Desa Wantilan, Kecamatan Subang. Proceedings, 1(28), 1–17. https://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/proceedings/article/view/538/478
Indriyani, M., Sofia, A., & Anggraini, G. F. (2022). Persepsi Orang Tua terhadap Penggunaan Gadget pada Anak Usia Dini. 1. https://doi.org/10.14341/conf05- 08.09.22
Khilnani, A. K., Thaddanee, R., & Khilnani, G. (2019). Prevalence of nomophobia and factors associated with it: a cross-sectional study. International Journal of Research in Medical Sciences, 7(2), 468–472. https://doi.org/10.18203/2320- 6012.ijrms20190355
Komisi Perlindungan Anak Indonesia 2020 Tentang Hasil Survei Pemenuhan Hak dan Perlindungan Anak pada Masa Pandemi. 2020. Jakarta Pusat. Diunggah darihttps://bankdata.kpai.go.id/file/2021/02/Hasil-survei-KPAI-2020- Pemenuhana-dan-Perlindungan-di-Masa-Covid-19
Kalaskar, P. B. (2015). A Study of Awareness of Development of Nomophobia Condition in Smartphone Use Management Students in Pune city. ASM’S International E-Journal Ongoing Research in Management And IT, 320-326.
King, A. L. S., Valença, A. M., Silva, A. C., Sancassiani, F., Machado, S., & Nardi,
A. E. (2010). “Nomophobia”: Impact of Cell Phone Use Interfering with Symptoms and Emotions of Individuals with Panic Disorder Compared with a Control Group. Clinical Practice & Epidemiology in Mental Health, 23(1), 52–54. https://doi.org/10.1097/WNN.0b013e3181b7eabc
Kurniawan, M. R. (2018). Permainan tradisional Yogyakarta sebagai sumber belajar alternatif berbasis kearifan lokal bagi pembelajaran di sekolah dasar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 8(2), 98–110. https://doi.org/10.252
Marheni, D. P. (2012). Intensitas Peran Interpesonal dalam Keluarga untuk Menccegah Kenakalan Remaja. Jurnal Acta Diurna Universitas Indonesia. Vol 8, No 2
Mayangsari, A. P. & Ariana, A. D. (2015). Hubungan anatara Self-Esteem dengan Kecenderungan Nomophobia pada Remaja. Jurnal Psikologi Klinis dan Kesahatan Mental, 4(3)
Mulyar, B. K. (2016). Dinamika adaptif penggunaan smartphone mahasiswa fisip universitas Airlangga di kota Surabaya. Antro UnairdotNet, 5(3), 489–503. http://journal.unair.ac.id/download-fullpapers-auna22b9673af2full.pdf
Muyana, S., & Widyastuti, D. A. (2017). Nomophobia no mobile phone phobia penyakit remaja masa kini. Prosiding Seminar Nasional Peran Bimbingan Konseling dalam penguatan pendidikan karakter. 10(2) 280-287
Musdalifah, M., & Indriani,, N. (2017). Pengaruh Intensitas Penggunaan Smartphone Terhadap Interkasi Sosial Mahasiswa Politeknik Negeri Samarinda. Prosiding Snitt Polketba. Vol 2, No 1
Pavithra, M., Madhukumar, S., & TS, M. M. (2015). a Study on Nomophobia - Mobile Phone Dependence , Among Students of a Medical college in bangglore. National Journal of Community Medicine, 6(2), 340–344.
Putriana, K., Pratiwi, E., A., &Waslina, I. (2019) Hubungan Durasi dan Intensitas Penggunaan Gadget dengan Perkembangan Personal Sosial Anak Usia Prasekolah (3-5 Tahun) di TK Cendikia Desa Lingsar Tahun 2019. Jurnal Kesehatan Qamarul Huda, 7(2), 5–13. https://doi.org/10.37824/jkqh.v7i2.2019.112
Pinasti, D. A., & Kustanti, E. R. (2017). Hubungan antara Empati dengan Adiksi Smartphone Pada Mahasiswa Fakultas Sains dan Matematika Universitas Diponegoro Semarang. Jurnal Empati, 7(3), 183–188.
Pradana, P. W., Muqtadiroh F. A., & Nisafani A., S. (2016). Perancangan Aplikasi Liva untuk Mengurangi Nomphobia dengan Pendekatan Gamifikasi. Jurnal Teknik ITS. Vol. 5. No 1 ISSN: 2337-3539
Ramadhani, R. W., Rahayu, R., & Kuryanto, M. S. (2021). Dampak Nomophobia Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jornal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi. Vol.8. No 2
Ramaita, R., Armaita, A., & Vandelis, P. (2019). Hubungan Ketergantungan Smartphone Dengan Kecemasan (Nomophobia). Jurnal Kesehatan, 10(2), 89–93. https://doi.org/10.35730/jk.v10i2.399
Sarwar, M., & Soomro, T. R. (2013). Impact of Smartphone’s on Society. European Journal of Scientific Research. ISSN 1450-216X/1450-202X,98 (2), 216-226. Diunduh dari http://www.europeanjournalscientificresearch.com
Sharma, N., Sharma, P., Sharma, N., & Wavare, R. (2015). Rising concern of nomophobia amongst Indian medical students. International Journal of Research in Medical Sciences, 3(3), 705–707. https://doi.org/10.5455/2320- 6012.ijrms20150333.
Sridianti. (2018). Apa pengertian Smartphone dan Sejarah. http://www.sridanti.com/apa-pengertian-smartphone-dan-sejarah.html, diakses pada 20 November 2022 Komunikasi. Jurnal Sosioteknologi, 14(2), 170–178.
SecurEnvoy. 2012. 66% of the population suffer from nomophobia the fear of being without their phone. https://www.securenvoy.com.en-gb/blog/66-population- suffer-nomophobia-fear-being-without-their-phone di akeses pada 12 November 2022
Sobry, M. G. (2017). Peran Smartphone Terhadap Pertumbuhan Dan Perkembangan Anak. M.Gustian Sobry, 2(2), 24–29. http://jurnal.iicet.org/index.php/jpgi/article/view/222
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta
Syafrianto. (2021). Resiliensi Orang Tua dalam Aktivitas Belajar Daring dan Bermain Anak di masa Pandemi Covid-19 (Kasus Anak Nomophobia di Kota Padangsidimpuan). Jurnal Bimbingan Konseling Islam. 3(2), 297
Soetjinigsih. C. H. (2012). Perkembangan Anak Sejak Pertumbunhan Sampai dengan Kanak-kanak Akhir. Yogyakarta : Pustaka Belajar
Trianingsih, R. (2016). Pengantar Praktik Mendidik Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal AlIbtida. Vol 3. No.2
Tubbs, S., & Sylvia, M. (1983). Human Communication Fourth Edition. United States : Random House, Inc.
Widyastuti, D. A., & Muyana, S. (2017) Nomophobia (No-Mobile Phone) Penyakit Masa Kini. Jurnal Peran Bimbimbingan dan Konseling dalam Penguatan Pendidikan Karakter, 4(1), 62. https://doi.org/10.26638?jfk/513.2099.
Wardani, N. D., & Jusup, I. (2016). Hubungan Intensitas Penggunaan Situs Jejaring Sosial dengan Kecemasan pada Mahasiswa Akhir. Jurnal Kedokteran Diponegoro, 5(4), 1903–1910.
Trianingsih, R. (2016). Pengantar Praktik Mendidik Anak Usia Sekolah Dasar. IAIN Syekh Nurjati Cirebon Journals, 3(2), 197. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v3i2.880
Yildirim, C. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: Developing and validating a questionnaire using mixed methods research CORE View metadata, citation and similar papers at core. Computers in Human Behavior, 130–137. https://lib.dr.iastate.edu/etd.
Article Metrics
Abstract view : 111 times | PDF view : 293 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.