The Effect of the Scholarship Program on Student Learning Outcomes in Higher Education

Asrianto Asrianto(1*), Hariany Idris(2), Fajriani Azis(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study aims to determine the effect of the Indonesia Smart College Card scholarship program (KIP College) on Learning Outcomes of KIP College Students in the 2020 Accounting Education Study Program, Faculty of Economics, Makassar State University. The variables in this study are KIP College Scholarships as the independent variable (X) and Learning Outcomes as the dependent variable (Y). The research population was all students who received KIP Scholarships at the 2020 FE UNM Accounting Education Study Program. While the sample in this study was taken using the Saturated Sampling technique where the entire population was used as a sample, totaling 28 students who received KIP College scholarships and 28 students who were not recipients of KIP College scholarships. Data collection techniques used are questionnaires and documentation. The data analysis technique used is Descriptive Percentage Analysis, Instrument Test, requirements analysis test and Hypothesis Test using SPSS Version 25.

Keywords


College KIP Scholarships; Learning Outcomes.

Full Text:

PDF

References


Asmirawati. (2016). Pengaruh Pemberian Beasiswa Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Jurusan Manajemen Pendidikan Islam Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan UIN Alauddin Makassar. Skripsi Program Sarjana. Makassar: FTDK UIN ALAUDDIN MAKASSAR. (Tidak Diterbitkan)

Chomsyatun, S. (2018). Pengaruh Pemberian Beasiswa Bidikmisi Terhadap Motivasi Berprestasi Mahasiswa Ditinjau Dari Prestasi Ekonomi Islam (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung Angkatan 2014). Lampung: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampug

Dahar, R, W. (2006). Teori-Teori Belajar Dan Pembelajaran. Bandung: PT Gelora Aksara Pratama.

Djaali. (2013). Psikologi pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara

Dalyono. (2012). Psikologi Pendidikan. Bandung: Rineka Cipta.

Djamarah, S, F. (2008). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Direktorat jenderal pendidikan tinggi. (2012). Pedoman Bidikmisi. Jakarta

Ghozali, L. (2011). Aplikasi analisis multivariate dengan program IBM SPSS Update PLS Regresi Edisi 7. Semarang: Univeritas Diponegoro

Irham, M & Wiyani, N, A. (2017). Psikologi Pendidikan. Teori Dan Aplikasi Dalam Proses Pembelajaran. Jakarta: AR-RUZZ MEDIA.

Ihsan, F (2010). Dasar-Dasar Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta

Laia, A. Telaumbanua, N & Nainggolan, M.F (2021). Mekanisme Dan Persyaratan Beasiswa Daerah. Jurnal Abdimas Mutiara, Volume2, Nomor:1. http://e-journal.sari-mutiara.ac.id/index.php/JAM/issue/view/158.

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M.R. (2015). Penelitian pendidikan matematika. Bandung: PT Refika Aditama

Muzakir, A. (2014). Analisis Dan Manfaat Algoritma K. Means Clustering Pada Data Nilai Siswa Sebagai Penentu Penerima Beasiswa. Universitas Bina Darma Palembang. http://eprints.binadarma.ac.id/id/eprint/2299

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 66 Tahun 2010 tentang pengelolaan dan penyelenggaran.

Perdana, N. G. & Widodo, T (2013). Sistem Pendukung Keputusan Pemberian Beasiswa Kepada Peserta Didik Baru Menggunakan Metode TOPSIS. http://eprints.dinus.ac.id/id/eprint/5132

Purwanto, M. N. (2006). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya

Permendikbud No 10 Tahun 2020 Tentang Program Indonesia Pintar

Puslapdik Kemendikbud. (2022). Pedoman Pendaftaran Kartu Indonesia Pintar Kuliah –KIP Kuliah Merdeka 2022. Jakarta: puslapdik

Puslapdik Kemendikbud. (2020). Buku Pedoman Pelaksanaan KIP Kuliah 2020. Jakarta: puslapdik

Rachmawaty, D, T. (2016). Pengaruh Beasiswa Bidikmisi Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Penerima Beasiswa Bidikmisi Di Uin Syarif Hidayatullah Jakarta. Skripsi Program Sarjana. Jakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan. (Tidak Diterbitkan)

Rusman. (2016) Pembelajaran Tematik Terpadu, Teori Praktik Dan Penilaian. Jakarta: PT Rajagrafindo perseda.

Rosyid. (2020). Prestasi Belajar. (Edisi 2). Malang: Literasi Nusantara.

Rukajat, A. (2018). Pendekatan Penelitian Kuantitatif Quantitative Research Approach. Yogyakarta: Penerbit Deepublish.

Sadapotto, A., Hanafi, M. & Usman. (2021). Evaluasi Hasil Belajar. Bandung: Media Sains Indonesia

Syahputra. (2020). Snowball Throwing Tingkat Minat dan Hasil Belajar. Sukabumi: Haura Publishing

Septianti, D. (2017). Pengaruh Pemberian Beasiswa Bidikmisi Terhadap Motivasi Berprestasi Dan Disiplin Mahasiswa Penerima Beasiswa Bidikmisi Di Kota Palembang. Jurnal Ilmiah Ekonomi Global Masa Kini, Volume 8 No 02, (2017). http://dx.doi.org/10.36982/jiegmk.v8i2.325

Siregar, S. (2014). Statistik parametrik untuk penelitian kuantitatif dilengkapi dengan perhitungan manual dan aplikasi SPSS versi 2017. PT. bumi perkasa

Siregar, S. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif: Dilengkapi Dengan Perbandingan Perhitungan Manual % SPSS. Jakarta: Kencana.

Sudjana, N. (2019). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta Bandung

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian pendidikan pendekatan Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta Bandung

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian administrasi Dilengkapi dengan metode R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian pendidikan pendidikan (pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D). Bandung: Alfabeta Bandung

Susetyono, B. (2015). Prosedur Penyususnan & Analisi Tes (Untuk Penilaian Bidang Kongnitif). Bandung: PT. Refika Aditama.

Syah, M. (2014). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Uno, H, B. (2016). Orientasi Baru Dalam Psikologi Pembelajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

UU No 12/2012 Tentang Pendidikan Tinggi.

Ulfah, R, N., Azis, M., & Idris, H. (2018). Pengaruh kompetensi sosial guru terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran akuntansi kelas XI akuntansi SMK Negeri 1 Makassar. Skripsi. Universitas Negeri Makassar.


Article Metrics

Abstract view : 55 times | PDF view : 8 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.