Development of Career Information Media About Further Education in Higher Education Using the Tiktok Application for High School Students
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
Abstract
This research develops tiktok content media as an information service for class XI students. The aims of this research are to find out: (1) Description of the need for developing Tiktok media content as career information about further education in tertiary institutions for class XI students of SMAN 2 Jeneponto, (2) Prototype of Tiktok content development as career information about further education in universities High for students who wish to continue their education at tertiary institutions for class XI students of SMAN 2 Jeneponto, (3) the level of validity and practicality of Tiktok media content as career information about further education at tertiary institutions for students of class XI SMAN 2 Jeneponto. This study used the research model from Borg and Gall which was modified by researchers from 10 stages to 7 stages of development.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Achmad, A. K. 2020. “Pengembangan Media Video Knowledge Virtual Career (KVC) Sebagai Layanan Informasi Karirer Bagi Siswa Kelas IX SMPN 26 Makassar”. Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan. Jurusan Psikologi Pendidikan dan Bimbingan. Universitas Negeri Makassar. Makassar
Adawiya R. 2020. Pelaksanaan Bimbingan Karir Dengan Menggunakan Teknik Modelling di SMK Negri 1 Tanjung Raya. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Program Studi Bimbingan dan Konseling. Institut Agama Islam Negeri Bukit Tinggi.
Astuti B,. Purwanta E. 2020. Bimbingan Karir Untuk Meningkatkan Kesiapan Karir. Yogyakarta : UNY Press Farida & Dkk. 2020. Layanan Bimbingan Karier Terhadap Perencanaan Karier Peserta Didik di SMA. Fokus. Vol. 3 No. 5
Hartono. 2018. Bimbingan Karir. Jakarta : Prenada Media
Kristia, E. S. 2021. Pengembangan Media Promosi Berbasis Aplikasi TikTok Untuk Meningkatkan Minat Beli Produk UKM DM-Seafood. Jurnal JPTN. Volume 9 No 3
Kurniawan & Dkk. 2021. Bimbingan Karier Implementasi Pendidikan Karakter. Bandung : Insania Paramartha E. W. Dkk. 2022. Panduan Praktis Penggunaan Media Dalam Bimbingan Konseling. Bali: Nilacakra
Rofiah, C., & Rahayu, S. R. 2021. Analisis Manual Data Kualitatif Dampak FYP Tiktok Pada Pemasaran Digital. Malang : CV. Nusantara Abadi
Risqiyain H. L. & Purwanta E. 2019. Pengembangan Multimedia Interaktif Informasi Karier Untuk Meningkatkan Kematangan Karier Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling. Vol 4 No. 3 Hal 88-93
Siyato, S. & Sodik, A. 2015. Dasar Metode Penelitian. Yogyakarta :Literasi Media Publishing
Suryana S. 2018. Peran Perguruan Tinggi Dalam Perberdayaan Masyarakat. Jurnal Pendidikan Islam Rabbani. Vol. 2 No. 2
Sa’adah, R. N & Wahyu. 2020. Metode Penelitian R&D (Research and development) Kajian Teoritis dan Aplikatif. Batu: Literasi Nusantara
development) Kajian Teoritis dan Aplikatif. Batu: Literasi Nusantara
Undang-undang RI No.20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional
Usman. 2020. Hubungan Layanan Bimbingan Karier Dengan Kesiapan Siswa Menghadapi Dunia Kerja Modern (Sebuah Studi Korelasional di SMK Negeri 2 Barru). Jurnal Bimbangan dan Konseling. Volume 7 No. 1
Wanto, S. & Dkk. 2020. Kupas Tuntas Penelitian Pengembangan Model Borg & Gall. Jurnal PKM Ilmu Kependidikan. Vol.3 No 2
Article Metrics
Abstract view : 72 times | PDF view : 10 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.