Application of Simbolik Modeling Techniques in Group Guidance to Increase the Confidence of High School Students in Gowa Regency

Venni Harivmah(1*), Muhammad Anas(2), Syamsul Bachri Thalib(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The implementation of simbolik modeling techniques in group guidance is carried out through four meetings. The intervention stage is carried out in the same way as the stages of implementing group guidance services starting from the formation stage, the transition stage, the core activity implementation stage, and termination. At the core activity stage it is divided into five stages based on the steps in implementing simbolik modeling techniques, namely treatment rationalization (providing information), giving examples, practice or training, homework and evaluation. At the time of the posttest, the level of self-confidence of the experimental group students experienced a significant increase in the high category and the control group remained in the low category. Based on data analysis, it is known that there is an increase in students' self-confidence after implementing simbolik modeling techniques in group guidance with a sign.(2-tailed) value smaller than the critical value of 0.005 (0.000 ≤ 0.005), this indicates that H0 is rejected and H1 is accepted , besides that the average value of the experimental group was higher than that of the control group (47.60 ≥ 36.80).

Keywords


Simbolik Modeling Techniques; Group Guidance; Confidence

Full Text:

PDF

References


Corey, G. 2016. Teori dan Praktek Konseling & Psikoterapi. Bandung: PT. Refika Aditama.

Fitriana. 2018. Peranan Guru Bk dalam Membangun Kepercayaan Diri Siswa Melalui Bimbingan Kelompok di Man Lubuk Pakam. Sripsi. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan.

Jayanti, E.D. 2017. Penerapan Teknik Modeling Simbolik Untuk Meningkatkan Penerimaan Diri Pada Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri 34 Surabaya. Skripsi. Universitas Negeri Surabaya.

Lesmana, T. I. 2018. Pelaksanaan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Modelling Dalam Meningkatkan Rasa Percaya Diri Pada Peserta Didik Kelas VIII Di SMPN 11 Bandar Lampung Tahun Ajaran 2017/2018. Skripsi. Bandar Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Marika. 2017. Pelaksanaan Layanan Terapi Client Centered Dalam Mengatasi Kurang Percaya Diri Peserta Didik Smp Pgri 6 Bandar Lampung. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Monnalisza. (2018). Kepercayaan Diri Remaja Panti Asuhan Aisiyiyah dan Implikasinya Terhadap Layanan Bimbingan dan Konseling. Jurnal Penelitian Guru Indonesia. Vol. 3, No. 2.

Mufarrohah, N. dan Wirastania, A. 2020. Efektifitas Teknik Modeling Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Peserta Didik Dalam Mengungkapkan Gagasan Kelas VIII SMP Kyai Hasyim Surabaya. Prosiding Seminar Dan Lokakarya Nasional Bimbingan Dan Konseling.

Mujiyati dkk. 2020. Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Melalui Konseling Behavioral Dengan Teknik Modeling Pada Siswa Kelas VII Tunagrahita Di SLB Dharma Bakti, Piyungan Tahun Pelajaran 2020/2021. Prosiding Pendidikan Profesi Guru Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan.

Munir, A. 2018. Teknik Modelling Sebagai Upaya Penanganan Untuk Mengurangi Perilaku Adiktif Smartphone Pada Anak di Kelurahan Teritip, Kota Balikpapan, Kalimantan Timur. Skripsi. Surabaya: Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.

Pandang dan Anas. 2019. Penelitian Eksperimen Dalam Imbingan Konseling: Konsep Dasar Dan Aplikasinya Tahap Demi Tahap. Makassar: Badan Penerbit UNM.

Pratiwi, A. 2017. Efektivitas Teknik Modeling Simbolis Untuk Meningkatkan Motivasi Berprestasi Siswa SMP Negeri 2 Minasatene. Jurnal Konseling Andi Matappa. Vol.1 No.2

Prayitno. 2017. Layanan Bimbingan Kelompok Dan Konseling Kelompok Yang Berhasil. Bogor: Ghalia Indonesia.

Romdhoni, M. W. 2017. Efektivitas Teknik Modeling Dalam Meningkatkan Rasa Percaya Diri Santri Di Pondok Pesantren Assalafi Al-Fitrhrah Surabaya. Skripsi. Unversitas Negeri Sunan Ampel. Saifuddin, A. 2020. Penyusun Skala Psikolgi. Jakarta: Kencana.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sriyono, H. 2017. Efektivitas Layanan Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Research And Development Journal Of Education. Vol. 4. No. 1

Syam, A., dan Amri. (2017). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidance) Berbasis Kaderisasi IMM Terhadap Prestasi Belajar Mahapeserta Didik. Jurnal Biotek. 5, 87-102.

Syamsudin. 2017. Teknik Modeling Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Peserta Didik Kelas Viii G Smp Pgri 6 Bandar Lampung T.P 2017/2018. Skripsi. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Tim WesFix. 2016. Percaya Diri Itu “Dipraktekin”. Jakarta: PT. Grasindo.


Article Metrics

Abstract view : 68 times | PDF view : 1053 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.