Development of Study After High School Video as Information on Further Study for High School Students in Pinrang Regency

Adriansyah Hermawan Juasrib(1*), Suciani Latif(2), Abdullah Pandang(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This research develops Study After High School video media as information for further study of students at SMA Negeri 7 Pinrang. The problems in this study are:(1)What is the description of Study After High School video media needs as information for students' further study at SMA Negeri 7 Pinrang?, (2) How is the prototype of Study After High School video media as information for students' further study at SMA Negeri 7 Pinrang?, (3) What is the level of validity and practicality of Study After High School video media as information for further study of students at SMA Negeri 7 Pinrang?. The aims of this study were to determine: (1) Description of Study After High School video media needs as information for further study of students at SMA Negeri 7 Pinrang, (2) Prototype of Study After High School video media as information for further study of students at SMA Negeri 7 Pinrang, (3) The level of validity and practicality of Study After High School video media as information for further study of students at SMA Negeri 7 Pinrang.

Keywords


Animated Video; Career Guidance; Advanced Study

Full Text:

PDF

References


Afandi. (2011). Tipe Kepribadian dan Model Lingkungan dalam Perspektif Bimbingan Karir John Holland. Jurnal Sosial Budaya, Vol. 8, No.1, 86-96.

Ahmad. Maki, & Ujang , N. (2022). Pengambilan Keputusan Dalam Pendidikan berbasis Agama, Filsafat, Psikologi, dan Sosiologi. Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, Vol. 16, No. 1.

Apriansyah, M. R., & Sambowo, K. A. (2020). Pengembangan Media PEmbelajaran Video Berbasis Animasi Mata Kuliah Ilmu Bahan Bangunan di Program studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, Vol. 9 No. 1, 8-18.

Ariani, N. &. (2010). Pembelajaran Multimedia Sekolah. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Aryani, F., & Muh, R. (2018). Bimbingan Karir Masa Depan Untuk Meraih Sukses Ke Perguruan Tinggi.

Batubara, H. &. (n.d.). Pemanfaatan Video Sebagai Media Pembelajaran Matematika SD/MI. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah,, Vol. 2 No. 1, 48-66.

Budiyono, N. R. (2016). Pengembangan Model Layanan Informasi Studi Untuk Meningkatkan Wawasan Dunia Perguruan tinggi. Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan dan Koseling, Vol. 2, No. 2.

Damayanti, E. (2014). Pengaruh Penggunaan Multimedia Terhadap Hasil Belajar Siswa XII IPS MAN 2. Pontianak.

Darma Putri, S. P. (2018). Implementation of Holland's Career Theory In Guidance and Counseling. Jurnal Bimbuingan Konseling dan Islam, Vol. 1, No. 2, 126-132.

Endriani, A., Faridah, H., Diah, L., & Dewi , R. (2020). Penyuluhan Pemahaman Layanan Informasi Tentang Studi Lanjut. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, Vol. 1, No. 2, 172-176.

Ernawati, Renatha. 2019. Dasar-dasar Bimbingan Konseling. Buku Materi Pembelajaran Universitas Kristen Indonesia.

Hidayat, Kurnia Fiyan, Wahyuni, Sri Ngudi. 2019. Pendeteksian Minat dan Bakat Menggunakan Metode Riasec. Indonesian Journal of Business Intelligance, Vol. 2, No. 1.

Harahap, D. (2019). Konsep Dasar Bimbingan Konseling Karir dan Perspektif Islam. Jurnal Bimbingan Konseling Islam, Vol.1, No. 2, 251-270.

Igarianti, M., & Ribut , P. (2018). Teori dan Praktik Konseling Karier Integratif. Bandung: PT Refika Aditama.

Kamila, A. N. (n.d.). Pengembangan Media Video Animasi Jendela Karir Berbasis Flash Player Dalam Layanan Informasi Perencanaan Karir Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal BK Unesa, Vol. 6, No. 3.

Karimah, A. A.,, & Fachruddin, & R. M. (2017). Efektivitas Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Software Animasi Berbasis Multimedia Interaktif Model Tutorial Pada Materi Garis dan Sudut Untuk siswa SMP/MTS Kelas VII. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah, Vol. 1 No. 1, 9-13.

Karina, Shafira Qonitah, Yulianto, Aries. 2021. Perancangan Online Test Untuk Mengukur Minat Calon Mahasiswa Universitas Pembangunan Jaya. Jurnal Psikologi: Medan Ilmiah Psikologi, Vol. 19, No. 2.

Kemendikbud. (2013). Permendikbud Nomor 68 Tahun 2013 Tentang KD dan Struktur Kurikulum SMP-MTS. Jakarta.

Masril, Yahya Ihsan, Nelisma Yuliana. 2021. Perkembangan Karir di Masa Anak-Anak Menurut Super. RISTEKDIK: Jurnal Bimbingan dan Konseling, Vol. 6, No. 2.

Maulana, R. (2019). Pengaruh Bimbingan Karir Terhadap Pemilihan Sekolah Lanjutan Di SMP Negeri 17 Banda Aceh. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan. Universitas Islam Negeri Ar-Rainy.

Mukaromah, W., & Sholih, S. (2021). Efektivitas Media Video Interaktif Untuk Meningkatkan Kematangan Pilihan Karir Siswa Kelas XI di SMK NEGERI 2 Kota Tangerang Selatan. Jurnal Unirta, Vol. 8, No. 2.

Pratiwi, dkk. 2021. Teori Perkembangan Karir Super. Makalah. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret: Surakarta.

Putra, B. J. 2021. Studi Literatur: Teori Perkembangan Karir Donald Edwin Super. Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, Vol.2, No. 1.

Ramadani, S. D. (2021). Implementasi Bimbingan Karir Dengan Pendekatan Trait. Skripsi.

Risqiyain, L. H. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Informasi Karier Untuk Meningkatkan Kematangan Karier Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, Vol. 4 No. 3.

Safitri, I. K. (2015). Feasibility Theoritical of Interactive Animation Media Electronic Game Flash Human Circulatory. Jurnal BioEdu, Vol. 4 No. 3, 968-971.

Seyawati, A. (2018). Persepsi Mahasiswa Terhadap Indikator Prinsip Pelayanan Publik dan Berbagai Kelemahan Dalam Pelayanan Publik di Tujuh Perguruan Tinggi di Indonesia. Jurnal wacan Kerja, Vol. 21, No. 2.

Shidiq, A. F. (2018). Peran Pendidikan Karakter di Masa Remaja sebagai Pencegahan Kenakalan Remaja. . Prosiding Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, Vol. 5 No. 2, pp. 176-187.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan . Bandung: CV. Alfabeta.

Sari, K., & Istiqoma, V. A. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Perencanaan Karier Melalui Bimbingan Karir Media Mind Mapping. Jurnal Wahana Konseling, 2(1), 20–29.

Wutsqo, Balqis Urwatul, Rizky Mulya Dara, Hidayat Rahmat. 2020. Hubungan Konsep Diri dengan Kematangan Vokasional Pada Siswa SMK. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling UNDIKSHA, Vol. 11, No. 1.

Yusuf, R. M., & Hasnidar, H. 2020. Work-family conflict and career development on performance of married women employees. International Journal of Research in Business and Social Science, Vol. 9, No. 1.

Zainal, U.W. 2019. Pengembangan Smart Career Book sebagai Media Layanan Informasi Karier di SMA Negeri 3 Bulukumba. Skripsi (tidak diterbitkan). Makassar: Universitas Negeri Makassar.


Article Metrics

Abstract view : 81 times | PDF view : 11 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.