Development of Guidance and Counseling Media Modification of Truth and Dare Cards to Increase Self-Confidence in Junior High School Students

Khairun Annisa Jalil(1*), Abdullah Sinring(2), Suciani Latif(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The purpose of this study was to find out (1) to find out the description of the need for services for guidance counseling media modified truth and dare cards to be effective in increasing self-confidence in students at SMP Negeri 1 Wonomulyo. (2) to find out the prototype of guidance counseling media modified truth and dare cards to increase self-confidence in students at SMP Negeri 1 Wonomulyo. (3) to determine the level of validity and practicality of guidance counseling media modified truth and dare cards to increase self-confidence in students at SMP Negeri 1 Wonomulyo. This study used the Research and Development (RnD) method with the Borg and Gall development model modified by the researcher. The data collection instruments used were interview and questionnaire techniques. The data analysis technique used is a content analysis technique for qualitative data and a quantitative descriptive analysis technique. The results of the study show that the modified truth and dare card media developed by researchers are valid and practical to use in the provision of counseling guidance services, especially for group guidance at the junior high school level at SMP Negeri 1 Wonomulyo

Keywords


Modification of Truth and Dare Card; Self-Confidence

Full Text:

PDF

References


Aisyah, N., & Rapi, M. (2018) MEDIA AUDIO-VISUAL DALAM PEMBELAJARAN PAI. Jurnal academia.

Al-Ghaffar, J. R., Hidayah, N., Hasibuan, F. A., Hasibuan, R., & Harahap, R. (2022). Pengembangan Media BK untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa di MAN 2 Deli Serdang. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 531-543.

Alkhofiyah, M. S. (2021). SOLUSI TERHADAP PROBLEM PERCAYA DIRI (SELF CONFIDANCE). Al Ghazali, 4(1), 30-45.

Andayani, M., & Amir, Z. (2019). Membangun self-confidence siswa melalui pembelajaran matematika. Desimal: Jurnal Matematika, 2(2), 147-153

Azmi Septiani Thalib. 2020. “Pengembangan Media Permainan Monopoli Truth and Dare untuk Meningkatkan Self Confidence Pada Peserta Didik di SMP Negeri 8 Makassar”. Skripsi. Makassar : Universitas Negeri Makassar.

Dimenggo, D., & Yendi, F. M. (2021). The correlation between self-confidence and anxiety in encounter the work environment of final semester students. Jurnal Neo Konseling, 3(1), 55-60.

Firmansyah, W. (2021). Peningkatan Self Confidence Siswa Dengan Teknik Assertive Training Dalam Layanan Konseling Kelompok Di Mas Nurul Hidayah Bengkalis. Phd Thesis. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

Fitria, F., & Riswandi, F. N. (2021). Penerapan Permainan Musical Chair Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Kelompok B. Journal Ashil: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 115-128

Fitri, E., Zola, N., & Ifdil, I. (2018). Profil kepercayaan diri remaja serta faktor-faktor yang mempengaruhi. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 4(1), 1-5.

Hayatillah Mila.(2021). “Penerapan Media Permainan Truth and Dare untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa di MTSN 4 PIDDE”. Skripsi.Banda Aceh : Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.

Kamilah, A. (2021). Pelatihan Berpikir Positif Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Remaja Yatim Pondok Pesantren X Di Palembang . PhD Thesis. Yogyakarta : Universitas Mercu Buana Yogyakarta.

Karo-Karo,I.R.,& Rohani, R. (2018). Manfaat media dalam pembelajaran. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1).

Lukman, S. M., & Nirwana, H. (2020). The Relationship between Physical Self-Concept and Student Self-Confidence. Jurnal Neo Konseling, 2(1).

Maulidyana, A. (2020). PENGARUH PENGUASAAN IT (INFORMATION AND TECHNOLOGY) TERHADAP SELF CONFIDENCE PESERTA DIDIK DI MADRASAH IBTIDAIYYAH MUHAMMADIYAH 23 SURABAYA TAHUN 2019/2020 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Ponorogo).

Miftahur Wahyu Ningsih .2018.” Pengembangan Media Permainan Monopoli Truth And Dare Untuk Meningkatkan Self Confidence Pada Siswa Siswi SMP Negeri 1 BALONGBENDO”. Skripsi. Surabaya :.Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Musriandi, R., Meutia, P. D., & Saifuddin, S. (2020). Self Confidence Mahasiswa Dalam Perkuliahan Biostatistik. Jurnal Serambi Akademica, 8(7), 1216-1222

NURAIDA, S. (2021). IMPLEMENTASI BIMBINGAN KELOMPOK DALAM MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI PESERTA DIDIK DI SMKN 4 BANDAR LAMPUNG (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Pardede, M., & Manalu, M. (2022). HUBUNGAN PERHATIAN ORANG TUA DENGAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA KELAS XI SMA N 1 KECAMATAN BINTANG BAYU KAABUPATEN SERDANG BEDAGAI TA 2020/2021. JURNAL PENDIDIKAN RELIGIUS, 4(2), 76-86.

Prasetiawan, Hardi, and Said Alhadi. 2018. “Pemanfaatan Media Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Menengah Kejuruan Muhammadiyah Se-Kota Yogyakarta.” Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling 3 (2): 87–98.

Purwaningtyastuti, P., & Savitri, A. D. (2020). Kohesivitas Kelompok Ditinjau dari Interaksi Sosial dan Jenis Kelamin pada Anak-Anak Panti Asuhan. PHILANTHROPY: Journal of Psychology, 4(2), 118-127.

Puspitasari, W., & Pratiwi, T. I. (2020). Pengembangan Modifikasi Permainan Truth or Dare Untuk Meningkatkan Konsep Diri di Kelas XII IPA MAN 2 Gresik. Jurnal BK UNESA, 10(3).

Ramadhani, R. A., & Nursalim, M. (2020). Pengembangan Media Modifikasi Truth And Dare Card Interaksi Sosial Untuk Peserta Didik Kelas VIII E Di SMP Negeri 29 Gresik. Jurnal BK UNESA, 11(2).

Renatha, G. T. B., & Rosdiana, L. (2020). Validitas Permainan Kartu Truth and Dare Materi Pencemaran Lingkungan untuk Siswa SMP Kelas VII. PENSA: E-Jurnal Pendidikan Sains, 8(2), 138-145.

Salim, A., & Utama, A. H. (2020). Evaluasi Sumatif Ketepatan Pemilihan Media Pembelajaran Tepat Guna di Sekolah Dasar (SD) Se-Kota Banjarmasin. Jurnal Penelitian Tindakan dan Pendidikan, 6(2).

Sartika, M., & Yandri, H. (2019). Pengaruh layanan bimbingan kelompok terhadap konformitas teman sebaya. Indonesian Journal of Counseling and Development, 1(1), 9-17.

Sholiha, S., & Aulia, L. A. A. (2020). Hubungan Self Concept dan Self Confidence. Jurnal Psikologi: Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan, 7(1), 41-55.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Pendidikan ( Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan ). Alfabeta : Bandung.

Sutari, W. I. (2019). Pengaruh Layanan Informasi Terhadap Self Confidence Siswa Dalam Belajar di MTs. AL ULUM Medan . Skripsi , Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Sutopo, L., Asriyah, H. M., Wibowo, M. A., & Hernisawati, H. (2022). Self-Confidence dan Pemaknaan Hijrah bagi Muslim dilihat dari Persfektip Konseling Islam. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 4(2), 282-287.

Tarigan, D., & Saskia, E. (2019). Pengaruh Media Permainan Truth Or Dare (Tod) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Di Kelas V SDN 107399 Bandar Khalipah. In SEMINAR NASIONAL PGSD UNIMED (Vol. 2, No. 1, pp. 84-95).

Yulianto, A., Nopitasari, D., Qolbi, I. P., & Aprilia, R. (2020). Pengaruh Model Role Playing Terhadap Kepercayaan Diri Siswa Pada Pembelajaran Matematika SMP. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1), 97-102.

Zaini, Ahmad, Mori Dianto, and Rila Rahma Mulyani. 2020. “Pentingnya Penggunaan Media Bimbingan Dan Konseling Dalam Layanan Informasi.” In , 126–31..

RIZKY, A. (2022). PENERAPAN LAYANAN BIMBINGAN PRIBADI SOSIAL MELALUI EKSTRAKULIKULER PASKIBRA DALAM MENINGKATAN RASA PERCAYA DIRI PESERTA DIDIK DI SMP NEGERI 16 BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2021/2022 (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).


Article Metrics

Abstract view : 79 times | PDF view : 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.