Application of Cognitive Disputation Techniques to Increase Self-Esteem in Aliyah Madrasah Students in Soppeng Regency

Minhad Rahmaniyah(1*), Syamsul Bachri Thalib(2), Suciani Latif(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study aims to determine the level of self-esteem in students, the implementation of cognitive disputation techniques to increase student self-esteem, and the application of cognitive disputation techniques to increase student self-esteem. The study used a quantitative approach using a quasi-experimental design with a nonequivalent control group design. The research population is all students of class XI who experience low self-esteem. Data analysis using descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis. The results showed that 1) The level of self-esteem of students during the pretest of the experimental and control groups was in the low category. At the posttest, the self-esteem level of the experimental group changed to the high category and the control group to the low category, 2) The implementation of the cognitive disputation technique was carried out according to the procedure through three stages and five meetings, namely the first stage of introduction and group formation, the second stage of solving problems, the third stage review student progress and evaluation, 3) There were differences in the level of self-esteem in the experimental group which was given treatment in the form of cognitive disputation techniques and the control group which was not given technical treatment but information services. This means that the application of cognitive disputation techniques can increase self-esteem in class XI students at MAN 1 Soppeng.

Keywords


Cognitive Disputation; Self Esteem

Full Text:

PDF

References


Afriza, Khairina. (2018). Penerapan Cognitive Disputation Untuk Membantu Adaptasi Diri Terhadap Lingkungan Rehabilitasi; Studi Kasus Seorang Pecandu Narkoba Diplato Foundation Surabaya. Skripsi. Surabaya: UIN Sunan Ampel Surabaya.

Febrina, D. K., Suharso P. L. & Saleh, A. Y. R. (2018). Self Esteem Remaja Awal: Temuan Beseline Dari Rencana Program Self-Instructional Training Kopetensi Diri. Jurnal Psikologi Instight. 2, (1), 45.

Kasmawati & Alam F. A. (2021). Penerapan Konseling Kelompok Dalam Meningkatkan Self-Esteem Siswa. JUBIKOPS: Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi. 1, (1), 37-47.

Komalasari, G. Wahyuni, E. & Karsih. (2016). Teori dan Teknik Konseling. Jakarta: PT Indeks.

Kusuma, Y. A. (2022). Rational Emotive Behavior Therapy Dengan Teknik Cognitive Disputation Dalam Menumbuhkan Sikap Penerimaan Diri Seorang Remaja Di Desa Lampah Kedamean Gresik. Skripsi. Surabaya: UIN Sunan Ampel Surabaya.

Mukaromah, E. (2021). Penerapan Teknik Rational Emotive Behavioral Therapy (Rebt) Dalam Meningkatkan Self Esteem Anak Jalanan (Studi Di Kelurahan Cipocok Jaya Kota Serang Provinsi Banten). Skripsi. Banten: UIN Smh Banten.

Muti'ah, Rahma. (2019). Gambaran Pelaksanaan Konseling Kelompok dengan Teknik REBT (Rational Emotive Behavior Therapy) dalam Upaya Mengatasi Kecemasan Mate-matika SIswa SMP. Ristekdik (Jurnal Bimbingan dan Konseling). 4 (1), 37-44.

Niami, Farchatin. (2021). Terapi Kognitif Dengan Teknik Dispute Untuk Mengurangi Pola Pikir Negatif Pada Karyawan PHK Dampak Covid-19 Di Desa Waru Sidoarjo. Skripsi. Surabaya: UIN Sunan Ampel Surabaya.

Nurlaila, Azzah. (2020). Penerapan Teknik Sef Insruction Untuk Meningkatkan Self Esteem Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Ketapang. Jurnal BK UNESA. 11, (2).

Putri, D. T. P., Purnamasari, R., Hanim, W., & Marjo H. K. (2019). Konseling Kelompok Perspektif Integrative (Teknik Dispute Cognitive & Teknik Imageri) Untuk Mencegah Upaya Percobaan Bunuh Diri Siswa Berasrama di Pesantren. Jurnal Selaras: Kajian Bimbingan dan Konseling Serta Psikologi Pendidikan. 2, (2), 67-76.

Rahayu, Sri. (2020). Penerapan Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy Untuk Mengentaskan Self-Esteem Yang Rendah Pada Siswa Man Kota Palangka Raya. Skripsi. Palangka Raya: Universitas Palangka Raya.

Rahayu, Puji. (2020). Pengaruh Layanan Konseling Kelompok Dengan Menggunakan Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) Dalam Meningkatkan Self Esteem Peserta Didik Kelas VII di SMP Budaya Bandar Lampung Tahun Ajaran 2019/2020. Skripsi. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan.

Rahmawati, S. N. (2022). Konseling Rational Emotive Behaviour Therapy (REBT) Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Remaja. Indonesian Journal Of Guidance And Counseling. 3 (1), 38-44.

Refnadi, R. (2018). Konsep Self Esteem Serta Implikasinya Pada Siswa. Jurnal Pendidikan Indonesia. 4 (1), 16-22.

Saiful, Nikmarijal. (2020). Meningkatkan Self-Esteem Melalui Layanan Konseling Individual Menggunakan Pendekatan Rational Emotif Behaviour Therapy (REBT). IJoCE : Indonesian Journal of Counseling and Education. 1 (1), 1-6.

Shobabiya, M., & Prasetyaningrum, J. 2017. Konseling Kognitif Untuk Mengurangi Kecemasan Akademik Pada Siswa SMP Kelas 7. Prosiding Semnas Penguatan Individu Di Era Revolusi Informasi, 223–230.

Sugiyono, P. (2018). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Cetakan Ke-25. Bandung: Cv Alfabeta.

Verysa, G. R. (2020). Perbandingan Sosial Sebagai Prediktor Self Esteem Pada Remaja Perempuan. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma Yogyakarta.


Article Metrics

Abstract view : 64 times | PDF view : 869 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.