Development of Mathematical Comic Media in Improving the Ability of Addition Operations in Deaf Students

Rahmi Rahmi(1*), Mustafa Mustafa(2), Kasmawati Kasmawati(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The purpose of this study was to find out: (1) The results of the needs analysis for the development of mathematical comic media in improving the ability of addition operations in deaf students in grade I. (2) The design of mathematical comics that you will use in improving the ability to operate addition in deaf students in grade I. ( 3) The validity of mathematical comic media in improving the ability of addition operations in class I deaf students. (4) The feasibility of mathematical comic media in increasing the ability of addition operations in class I deaf students. Data collection techniques were questionnaires and validity testing. The subjects of this study were two validators, namely lecturers from the Department of Special Education. This research is a development research with a 4-D model, namely: the Define Stage, the Design Stage, the Development Stage, and the Dissemination Stage. Data were analyzed by quantitative descriptive analysis. The results of this study concluded that the results of the validity test of the development of mathematical comic media in improving the ability of addition operations in class I deaf students at SLB Al Qasmi Watampone.

Keywords


Mathematical Comic Media; Addition Operatio; Deaf Student

Full Text:

PDF

References


Ambaryani & G. S. Airlanda. 2017. Pengembangan Media Komik Untuk Efektifitas dan Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Materi Perubahan Lingkungan Fisik. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), Vol. 3 (1): 19.

Andi Wardana, 2018. Pengembangan Komik sebagai Media Pembelajaran untuk Mengapresiaisi Cerita Anak pada Peserta Didik Kelas III SD/MI. Skripsi. Lampung: Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah.

Ayu kurniawati, 2009. Pengembangan Komik Matematika sebagai Media Pembelajaran Problem Solving untuk Siswa Kelas VII SMP Pada Pokok Bahasan Persamaan Linier Satu Variabel. Skripsi. Malang: Program Studi Matematika.

F. Oktavia & R. Eliyasni. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Komik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal of Basic Education Studies. 3 (2). 545-546. E-ISSN: 2656-6702. https://www.ejurnalunsam.id/.

Wijaya & Arismunandar, “Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbasis Media Sosial,” J. Jaffray, vol. 16, no. 2, p. 175,2018,doi:10.25278/jj71.v16i2.302. https://123dok.com/document/qvxo8edy-pengembangan-model-pembelajaran-kooperatif-tipe-berbasis-media-sosial.html.

Kamus, T. P. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia (Kedua ed). Jakarta: Balai Pustaka.

Khaeroni. 2021. Metodologi Penelitian dan Pengembangan. Serang: Media Madani.

Leacock, Tracey & Nesbit, John. 2007. A Framework for Evaluating the Quality of Multimedia Learning Resources,” Educational Technology & Society,10 no. 2 (), h. 45. http://www.ifets.info

Lisinus, R., & Pastiria Sembiring. 2020. Pembinaan Anak Berkebutuhan khusus (Sebuah Perspektif Bimbingan dan Konseling). Yayasan Kita Menulis.

Maya, R., dkk. 2022. Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Komik Matematika pada Materi Pecahan Sederhana. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Vol. 9 (2). ttps://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/article/view/4491

Nanda Riskilah. 2019. Pengembangan Media Komik untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SD Negeri 6 Metro Timur. Skripsi. Metro: Tarbiyah dan Ilmu Keguruan (FTIK).

Nofiaturrahmah, F. 2018. Problematika Anak Tunarungu dan Cara Mengatasinya. Jurnal Quality, Vol. 6 (1): 3. journal.iainkudus.ac.id

Nugraheni, N. 2017. Penerapan Media Komik pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Refleksi Edukatika, Vol. 7 (2): 112.

Ramdhani, W. P. 2019. Pengaruh Penggunaan Media Komik dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP. JUPITEK: Jurnal Pendidikan Matematika, 2, 77-86.

Saputra, V. H. 2021. Komik Bebasis Scientific Sebagai Media Pembelajara di Masa Pandemik Covid-19. Jurnal homepage, 5 (1). ISSN: 2548-8163 (online).

Sardjono. 1997. Orthopaedagogik Tuna Rungu I (Seri Pendidikan bagi Anak Tuna Rungu). UNS Press.

Setiawan, Imam. 2020. A to Z Anak Berkebutuhan Khusus. Sukabumi: CV Jejak.

Setyawan, A. 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Flash Professional CS6 Pada Mata Kuliah Hidrolika Di Jurusan Teknik Sipil dan Perencanaan Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Universitas Negeri Yogyakarta, hal. 3.

Somad, P. & Tati Hernawati. 1996. Ortopedagogik Anak Tunarungu. Bandung: Depdikbud Direktorat Pendidikan Tinggi Jakarta.

Subarinah, S. 2006. Inovasi Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Depdiknas.

Sudjana, N., & Ahmad Rivai. 2010. Media Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sugiarinengsih, R. 2018. Penggunaan Media Komik Strip dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi di SMAN 1 Sukahaji. Riska Bahasa, 2(2), 187-194.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sukayati. 2011. Pembelajaran pecahan di SD (Buku Panduan Mengajar). Yogyakarta: CV Pustaka.

Winarsih, M. 2007. Intervensi Dini Bagi Anak Tuna Rungu Dalam Pemerolehan Bahasa. Jakarta: Direktorat.

Winda, A, B. 2021. Pengembangan Media Komik pada Mata Pelajaran Matematika Kelas V. Skripsi. Lampung: Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PGMI).

Zakaria, P. dkk., 2015. Pengembangan Instructional Video Berbasis Multimedia Untuk Materi Sistem Koordinat. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UMS, hal. 87. ISBN: 978.602.361.002.0.


Article Metrics

Abstract view : 75 times | PDF view : 10 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.