Application of the Token Economy Method (Bintang Savings) in Reducing Aggressive Behavior in Deaf Children

Ainul Rafiqah(1*), Mustafa Mustafa(2), Tatiana Meidina(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The aims of this study were to determine: 1) Reduction in aggressive behavior in class VI deaf children before being given intervention (A1), 2) Reduction in aggressive behavior in class VI deaf children when given intervention (B), 3) Reduction in aggressive behavior in deaf children class VI after being given an intervention (A2), 4) Reducing aggressive behavior in deaf children in class VI based on the results of an analysis between conditions before being given an intervention (A1) when being given an intervention (B) and after being given an intervention (A2). The data analysis technique is Single Subject Research (SSR) with an A-B-A research design. The results of the study can be concluded that the reduction of aggressive behavior 1) in the baseline condition 1 (A1) the poor category 2) the reduction in aggressive behavior in the intervention condition (B) the capable category 3) the reduction in aggressive behavior in the baseline condition 2 (A2) the capable category 4) the reduction Aggressive behavior in children with hearing impairment based on the results of an analysis between conditions, namely in the baseline condition 1 (A1) in the poor category, in the intervention condition (B) in the capable category, and in the baseline condition 2 (A2) in the capable category. The results of the study concluded that the application of the token economy method (star savings) can reduce aggressive behavior in class VI deaf children at SLB Al Qasmi Watampone.

Keywords


Aggressive Behavior; Token economy method; Deaf

Full Text:

PDF

References


Armanda, Q. (n.d.). Kelebihan Token Economy. Dalam kutipan skripsi Nur Zakiyatul Fakhiroh. Di akses pada Pada tanggal 23 Februari 2022. Pukul 18.59 WITA. http://etheses.uinmalang.ac.id/4059/1/12140035.pdf

Asih, R. L. (2017). Skripsi Penerapan Teknik Token Economy Untuk Meningkatkan Sikap Kerjasama Dan Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Ipa Materi Gerak Benda Kelas Iii Sekolah Dasar. Di akses pada tanggal 24 Februari 2022. Pukul 18.12 WITA. http://repository.ump.ac.id/2808/3/BAB II_RIZKA LESTIARNO ASIH_PGSD%2717.pdf

Berkowitz, L. (1995). Aggression Its Causes, Cosequences and Control Terjemahan oleh Susiatni Hartatni Woro: Agresi 1 sebab dan akibatnya. Jakarta: Pustaka Binama Pressindo. Dalam jurnal Hayati, R & Syaiful.

Hall & Lindzey. (1993). Psikologi Kepribadian. Jakarta: Rajawali Pers. Dalam kutipan jurnal Badrun Susantyo. di akses pada tanggal 23 Februari 2022. Pukul 15.25 WITA.

Hallahan, D. P., & Kauffman, J. M. (1991). Exceptionality Childern Introduction to Special Education (fifth ed.). New Jersey: Prentice Hall International.

Miltenberger, R. G. (2012). Behavior Modification Principles and Procedures (5thed). USA: Wadsworth. Dikutip dalam jurnal Rizka Zatria, dkk. Diakses dari Pada tanggal 23 Februari 2022. Pukul 17.39 WITA. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/psikologi/article/download/6631/5190

Muhtar, T., & Lengkana, A. S. (2019). No TitPendidikan Jasmani dan Olahraga Adaptif. Jawa Barat: Penerbit UPI Sumedang Press. Hal 88le.

Pratiwi, K., & Dinik, R. (2020). Psikologi Perkembangan dalam siklus hidup wanita. Yogyakarta: PT. Penerbit Deepublish. hal. 17.

Purwanta, E. (2012). Modivikasi PerilakuAlternatif Penanganan Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Penerbit Pustaka Pelajar. Hal. 6 dan 148.

Rohmaniar, S. & H. K. (2019). Penggunaan Metode Token Economy Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Penyandang Tunanetra Demi Meraih Prestasi. Jurnal pekerjaan sosial. ISSN: 2620-3367. Di akses pada: pada tanggal 24 Februari 2022. Pukul 16.03 WITA. Vol. 2 No: http://jurnal.unpad.ac.id/focus/article/download/23124/11309.

Rusdah., D. (2014). Penerapan Teknik Token Economy Untuk Meningkatkan Perilaku Disiplin Belajar Pada Peserta Didik Kelompok A Tk Islam Bakti Ix Kerten Surakarta Tahun Ajaran 2014. Di akses pada: pada tanggal 24 Februari 2022. Pukul 17.02 WITA. https://jurnal.uns.ac.id/kumara/article/download/34557/22662

Somad, P., & Tati, H. (1996). Ortopedagogik Anak tunarungu. Bandung: Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Proyek Pendidikan Tenaga Guru.

Somantri. T., S. (2012). Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung: PT Refika Aditama. diakses pada tanggal 6 bulan maret 2021 pukul 12.44 WITA.

Susanti, R., D. (2014). Perasaan Terluka Membuat Marah. Jurnal Psikologi. Diakses pada: pada pukul 18.17 WITA. Vol 10 No. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj65teZqPb7AhXyTmwGHb_uC1MQFnoECCUQAQ&url=https%3A%2F%2Fmedia.neliti.com%2Fmedia%2Fpublications%2F127145-ID-perasaan-terluka-membuat-marah.pdf&usg=AOvVaw32947gfiaJjYNHf6sPM12D.

Susanto, E. (2008). Ekonomi Token Tips Mendidik Anak Kreatif. dalam kutipan jurnal Rizka Zastria, dkk. Di akses pada tanggal 23 Februari 2022. Pukul 17.39 WITA. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/psikologi/article/download/6631/5190.

Susilowati, A. (2017). Peningkatan motivasi belajar dan prestasi belajar matematika melalui model pembelajaran problem based learning (PBL) pada peserta didik kelas XI TKR-A SMK Negeri 2 Surakarta Semester genap tahun pelajaran 2017/2018. Jurnal pendidikan. Forum komunikasi pen. https://books.google.co.id/books?id=LTCDDwAAQBAJ&pg=PA62&dq=karakteristik+anak+tunarungu&hl=id&sa=X&ved=2ahUKEwjl7oGimpX2AhUTjuYKHTmKDVEQ6AF6BAgGEAM#v=onepage&q=karakteristik anak tunarungu&f=false.

Timothy, D. H. (2009). Token reinforcement: a review and analysis. Journal of the experimental analysis of behavior, 91 (2), 257–286. Dikutip dalam jurnal Rizka Zatria, dkk. Diakses Pada tanggal 23 Februari 2022. Pukul 17.39 WITA. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/psikologi/article/download/6631/5190.

Urbayatun, S., D. (2019). Kesulitan belajar dan gangguan psikologis ringan pada anak (implementasi pada anak usia sekolah dasar). Yogyakarta: penerbit K-Media. Hal 79- 84. pada tanggal 24 Februari 2022. Pada pukul 19.46 WITA.

Wahid, M., G. (2019). Pembelajaran Artikulasi Huruf Hijaiyah Untuk anak Tunarungu. Majalengka: Penerbit CV. Setia Media Penerbit. hal. 4-10. diakses pada tanggal 23 februari 22 pada pukul 13.37 WITA.

Winarsih, M. (2007). Intervensi Dini Bagi Anak Tunarungu dalam Pemerolehan Bahasa. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi. Direktorat Ketenagaan.


Article Metrics

Abstract view : 92 times | PDF view : 179 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.