Application of the Problem Solving Method for Solving Math Story Problems for Blind Students

Taufiq Aljufri(1*), Tatiana Meidina(2), Purwaka Hadi(3),

(1) Universitas Negeri Makassar,
(2) Universitas Negeri Makassar,
(3) Universitas Negeri Makassar,
(*) Corresponding Author



Abstract


The purposeiof this study was used to determine: 1. Learning outcomes of solving math story problems before using the problem solving method for blind students atiSLB A YAPTI Makassar, 2. Learning outcomes of solving math story problems when applying the problem solving method to blind students at SLB A YAPTI Makassar. , 3. Learning outcomes of solving math storyiproblems after using the problem solving method for blind students at SLB A YAPTI Makassar. This researchiapproach uses a quantitative approach using a descriptive type of research. The data collection technique used in this study was a written test. The data analysis used is descriptive quantitative comparing the value of the initial test with the final test, describing the test results before and after treatment. The conclusions of this study are: 1) the ability to solve math story problems before using the problem solving method for blind students at SLB A YAPTI Makassar is in the low category, 2) the ability to solve math story problems after using problem solving methods on blind students at SLB A YAPTI Makassar is in the high category, 3) there is an increase in solving math story problems after using problem solving methods for blind students at SLB A YAPTIiMakassar from the low category to the highicategory.

Keywords


Problem Solving; Math Story Problems

Full Text:

PDF

References


A. A. Hidayat, A. Suwandi, Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Tunanetra: Peserta Didik Berkebutuhan Khusus dengan Hambatan Penglihatan dalam Perspektif Pendidikan dan Layanan, Luxima Metro Media, Jakarta Timur, 2016.

Ahmad Asrori. 2009. Hubungan kecerdasan Emosional dan Interaksi Teman Sebaya dengan Penyesuaian Sosial Pada Siswa. Skripsi. Surakarta: Fakultas Kedokteran Universitas Sebelas Maret

Budiyanto, M. A. K. (2016). Sintaks 45 Metode Pembelajaran. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Dewi. 2011. tahap problem solving. Jakarta : Salemba Medika

Frieda, M. (2014). Paikologi dan Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Depok: Lembaga Pengembangan Sarana Pengukuran dan Pendidikan Psikologi (LPSP3) Fakultas Psikologi Universitas Indonesia.

F. Mangunsong. Psikologi dan Pendidikan Anak berkebutuhan khusus, Jilid kedua, Penerbit LPSP3 UI, Jakarta, 2014

Hudoyo (1988), Pengembangan Kurikulum Matematika dan Pelaksanaannya di Depan Kelas. Surabaya: Usaha Nasional

Hallahan, D., Kauffman, J., & Pullen, P. (2014). Exceptional Learners. 12thedition. Upper Saddle River:NJ.Pearson Education Limited

Hamiyah, nur . M. J. (2014). Strategi Belajar-Mengajar Di Kelas. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.

Hardini, I. & D. P. (2015). Strategi Pembelajaran Terpadu (Teori, Konsep dan Implementasi). Yogyakarta: Familia.

Kasiram, Mohammad. 2008. Metode Penelitian Kuantitatif-Kualitatif. Malang: UIN Malang Press.

Majid, Abdul Strategi Pembelajaran, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2013

Rahardjo, M., & Waluyati, A. (2011). Pembelajaran Soal Cerita pada Operasi Hitung Campuran di SD. Kementerian Pendidikan Nasional Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan Dan Penjaminan Mutu Pendidikan Pusat Pengembangan Dan Pemberdayaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Matematikaminan Mutu Pendidikan, 85.

Suherman, E. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer (p. 51). Bandung: JICA.

Sukayasa. 2012. “Pengembangan Model Pemebelajaran Berbasis Fase-Fase Polya Untuk Meningkatkan Kompetensi Penalaran Siswa SMP Dalam Memecahkan Masalah Matematika”. Aksioma, Volume 01 Nomor 01 Maret 2012.

Sitriah Salim Utina. (2014). Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. In Journal Manajemen Pendidikan Islam (Vol. 2, Issue 1). Jakarta Timur: PT. Luxima Metro Media.

Suhendri, Huri ; Mardalena, T. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Solving terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Kemandirian Belajar. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2), 105–114. https://doi.org/10.30998/formatif.v3i2.117

Suprihatin, D. H. (2011). Fakultas keguruan dan ilmu pendidikan universitas muhammadiyah surakarta 2011.

Sabilillah, Muhammad Fiqih. Kristiani, Anie Kristiani. 2017. Hubungan Oral Hygiene dengan Keterampilan Menggosok Gigi pada Anak Tunanetra. Jurnal Keperawatan Gigi Poltekkes Kemenkes Tasikmalaya, (Online) Vol.2 No.2, http://edukasional.com/index.php/ARSA/article/view/78, (diakses 7 Juni 2021)

Utomo, D. (2013). Media Pembelajaran Aktif. Nuansa Cendekia

Wardani, I. K. 2018. Strategi Presentasi Diri Pada Mahasiswa Tunanetra. Skripsi. Malang: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Brawijaya Malang

Widjajanti, A., & Hitipeuw, I. (1996). Ortopedagogik Tunanetra. Jakarta: Dirjen Dikti Depdikbud. http://library.fip.uny.ac.id/opac/index.php?p=show_detail&id=795


Article Metrics

Abstract view : 70 times | PDF view : 222 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.