Analysis of Student Stres Behavior During the COVID-19 Pandemic: A Case Study of Junior High School Students

Tauhid Abdillah(1*), Farida Aryani(2), Abdullah Sinring(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


The main objectives of this study were to determine: (1) General description of student learning stres during the covid-19 pandemic at SMPS 1 Antam. (2) Faktors that affect student learning stres during the covid-19 pandemic at SMPS 1 Antam. (3) Efforts to deal with student learning stres during the covid-19 pandemic at SMPS 1 Antam. The results obtained from the two students are: (1) Overview of learning stres in both SMPS 1 Antam students, the number of tasks that accumulate and the lack of explanation from the teacher, the presence of pressures, lack of confidence in themselves, always expecting others, unable to adapt with online learning methods, unsure of their abilities, often complain when given assignments by the teacher. (2) The faktors that cause learning stres from both students are internal faktors and external faktors, internal faktors: frustration, conflict, pressures, self-imposed. The external faktors: family, school and physical environment. (3) Efforts that can be made by students who experience learning stres in SMPS 1 Antam students are carried out using Cognitive Restructuring techniques.

Keywords


Learning Stres and Cognitive Restructuring Techniques

Full Text:

PDF

References


Arifin. A. A. 2018. Meminimalisir Stres Belajar siswa melalui Teknik Mediasi Hening. Jurnal. Vol. 02. No. 1. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Khairun

Aryani. Farida. 2016. Stres Belajar Suatu Pendekatan dan Intervensi Konseli Sulawesi Tengah: Edukasi Mitra Grafika.

Azmy. A. N, Nurihsan. J. A. dan Yudha. S. E. 2017 Deskripsi Gejala Stres Akademik dan Kecenderungan Pilihan Strategi Koping siswa Berbakat. Jurnal. Vol. 1. No. 2. Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Pendidikan Indonesia

Barseli. M, Ahmad. R dan Ifdil. I. 2018. Hubungan Stres Akademik Siswa dengan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan. Vol. 1. No. 1. Universitas Putra Indonesia YPTK Padang dan Universitas Negeri Padang.

Ellis, A. dkk. 2018. The Practice of Rational Emotive Behavior Therapy. New York; Springer Publishing Company.

Erford, B. T. 2016. 40 Teknik Yang Harus Diketahui Setiap Konselor. Yogyakarta: Pusat Pelajar.

Fadillah. Rina. E. A. 2013. Stres dan Motivasi Belajar pada Mahasiswa Psikologi Universitas Mulawarman yang sedang Menyusun Skripsi. Jurnal. Vol. 1. No. 3. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik. Universitas Mulawarman Samarinda.

Gaol Lumban, T. N. 2016. TEORI Stres: Stimulus, Respon, dan Transaksional. Jurnal. Vol. 24. No. 1. Psikologi. Nation Taiwan Ocean University

Hasibun. Daniel. T. M. 2019. Hubungan Stres Belajar dengan Motivasi Belajar pada Mahasiswa yang Menjalani Pendidikan di Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Murni Teguh. Jurnal. Vol. 2. No. 1. Program Studi Ilmu Keperawatan. STIKES Murni Teguh.

Karneli. Yeni, dkk. 2019. Keefektifan Konseling Modifikasi Kognitif Perilaku untuk Menurunkan Stres Akademik Siswa. Jurnal. Vol. 4. No. 2. Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Padang

Kurniawati, Fitria. 2015. Perbedaan Stres Belajar siswa dengan Pembelajaran Kurikulum 2006 dan Kurikulum 2013 di SMA Kabupaten Klaten. Skripsi. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Yogyakarta.

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Coronavirus Disease (COVID-19). Nomor 4. Tahun 2020. 24 Maret 2020. Jakarta.

Miles, M.B, Huberman, A.M, dan Saldana, J. 2014. Qualitiative Data Analysis, A Methods Sourcebook, Edition 3. USA: Sage Publications. Terjemahan Tjetjep Rohindi Rohindi, UI-Press.

Nurcahyani, I dan Fauzan, L. 2016. Efektivitas Teknik Relaksasi dalam Konseling Kelompok Behavioral untuk Menurunkan Stres Belajar siswa SMA. Jurnal. Vol. 1. No. 1. Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Malang.

Nursalim. Muh. 2013. Strategi dan Intervensi Konseling. Jakarta: Akademia Permata.

Nurmaliyah. Faridah. 2014. Menurunkan Stres Akademik Siswa dengan Menggunakan Teknik Self-Intruction. Jurnal Pendidikan Humaniora. Vol. 2. No. 3. Konselor SMA Laboratorium UM.

Rahmi, Nuzulul. 2013. Hubungan Tingkat Stres dengan Prestasi Belajar Mahasiswa tingkat II Prodi D-III Kebidanan Banda Aceh Jurusan Kebidanan Poltekkes Kemenkes NAD TA 2011/2012. Jurnal. Vol. 2. No. 1. Stikkes U’ Budiyah Banda Aceh.

Sadikin, A dan Hamida, A 2020. Pembelajaran Dari di Tengan wabah Covid-19. Jurnal. Vol. 6. No. 2. Ilmiah Pendidikan Biologi. FKIP Universitas Jambi.

Sanyata, S. 2012. Teori dan Aplikasi Pendekatan Behavioral dalam Konseling. Jurnal Paradigma. Vol. VII. No. 14 (Juli 2012), Hal. 1-11

Satgas-Covid-19. November. 2020. https://www.covid19.go.id/

Sugiono. 2012. Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Tajiri, H. 2012. Model Konseling Kognitif-Perilaku untuk Meningkatkan Kemampuan Kontrol Diri Perilaku Seksual Remaka (Studi Terhadap Siswa MAN Ciparay dan MAS Al-Mukhlisin Bojongsoang Kabupaten Bandung). Prodi Bimbingan Konseling Islam Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Tohirin. 2012. Metode Penelitian Kualitatif dalam Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Purwoto, A. dkk. Studi Eksploratif Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. Jurnal of Education Psychology and Counseling. Vol. 02. No. 01. Universitas Pelita Harapan.

Yaqoub, A.M., dan Arjadi, R. 2017. Stres Management. Laporan Penelitian. Perhimpunan Pelajar Indonesia Groningen.


Article Metrics

Abstract view : 73 times | PDF view : 13 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.