Pengaruh Pembelajaran Online dan Pemanfaatan Internet Terhadap Indeks Prestasi Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas PGRI Wiranegara Pasuruan

Nunuk - Indarti(1*), Nur Faridah(2), Nurus Sobakh(3),

(1) Universitas PGRI Wiranegara
(2) Universitas PGRI Wiranegara
(3) Universitas PGRI Wiranegara
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jekpend.v6i1.37806

Abstract


This study aims to determine the effect of online learning and the use of the internet on the Achievement Index (IP) of Economic Education Students at PGRI Wiranegara Pasuruan University partially. Data analysis used multiple linear regression analysis using SPSS version 25 statistical program. The population in this study 234 students. The research sample was taken using cluster random sampling technique with an error rate of 25% in order to obtain 58 samples. Methods of data collection using questionnaires and documentation. Data analysis used multiple linear regression analysis using SPSS version 25 statistical program. Based on hypothesis testing, it shows that the resulting significance level is below 0.05. The constant value (a) = 0.933 is positive. The significance of the variable X1 (Online Learning) is 0.009 and the significance of the variable X2 (Utilization of the Internet) is 0.046 which is then compared to probability 0.05 and the results can be concluded that probability/sig <0.05 then Ho is rejected. Ha is accepted. This means that there is a significant effect of online learning and the use of the internet on the achievement index students. Referring to the research results, students must be more enthusiastic in doing learning and wise in using the internet, for lecturers it is also expected to create a new teaching and learning atmosphere and be able to foster enthusiasm and curiosity in college student.


Keywords


Online Learning; Internet Utilization; Achievement Index

Full Text:

PDF

References


Anggrawan, A. 2019. Analisis Deskriptif Hasil Belajar Pembelajaran Tatap Muka dan Pembelajaran Online Menurut Gaya Belajar Mahasiswa. MATRIK: Jurnal Manajemen, Teknik Informatika Dan Rekayasa Komputer, 18(2), 339-346.

Aulia, S. (2020). Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi. 20 Juli. https://www.suara.com/yoursay/2020/09/25/175556/pembelajaran-daringpadamasapandemi.

Fakhri, F. 2020. Perangi Corona, Pemerintah Utamakan Cara Pencegahan. Mataram

Firman, F., & Rahayu, S. 2020. Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 2(2), 81-89.

Gafar, A 2017. Penggunaan Internet sebagai media baru dalam pembelajaran. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 8(2), 36-43. Jambi

Handarini, Oktafia Ika. “Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH) Selama Pandemi Covid 19.” Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP) 8, no. 3 (2020): 10.

Hariadi, Bambang. 2000. Penggunaan Internet (sysica) sebagai Sumber Belajar di STIKOM Surabaya. Tesis tidak diterbitkan. Malang : Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Heldina Pristanti, S. M. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Prestasi Mahasiswa di Era Pandemic Covid 19. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi.

Indarti, N., Fadilah, N., & Sobakh, N. (2023). Pembelajaran daring dan kepuasan belajar terhadap Indeks Prestasi Mahasiswa (IPK) Pendidikan Ekonomi Universitas PGRI Wiranegara selama masa pandemi Covid-19. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya, 11(1), 76-87.

Jamil, S. H., & Aprilisanda, I. D. 2020. Pengaruh pembelajaran daring terhadap minat belajar mahasiswa pada masa pandemik covid-19. Behavioral Accounting Journal, 3(1), 37-46.

Khofifah, Nur. “Pengaruh pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Semangat Belajar Mahasiswi Semester III Progam Studi Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah Institut Ilmu Al-Qur’an (IIQ) Jakarta.” In Qiroah : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10:67, 2020. Jakarta.

Mila Yatimatul Isnayni dan Wildan Hermansyah “Pengaruh Pembelajaran Sistem Daring Terhadap Mahasiswa Tadris Biologi Dalam Memahami Materi Mata Kuliah Biokimia” ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi Vol. 1, No. 1, Januari-Juni 2020

Mustakim, Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika, Al asma: Journal of Islamic Education Vol. 2, No. 1, May 2020

Parwati, Ni Nyoman, Putu Pesek Suryawan dan Ratih Ayu Apsari. 2018. Belajar

dan Pembelajaran. Depok : Raja Grafindo Persada.

Purim Marbun (2020) Disain Pembelajaran Online Pada Era Dan Pasca Covid-19, CSRID Journal, Vol. 12 No. 2 Juni 2020, Hal.129-142

Riyani, Yani. 2012. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar

Mahasiswa. Jurnal Eksos. Volume 8, Nomor 1

Syaharuddin, S. 2020. Menimbang Peran Teknologi dan Guru dalam Pembelajaran di Era Covid-19. Kementerian Kesehatan. (2020). Pedoman Pencegahan dan Pengendalian Coronavirus Disease (COVID-19)

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : CV Alfabeta.

Yuliani, M. (2020). Pembelajaran daring untuk pendidikan: Teori dan Penerapan. . kita menulis


Article Metrics

Abstract view : 147 times | PDF view : 34 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Nunuk - Indarti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Has been Indexed and Abstracted by:

Google Scholar  PKP Index  Dimensions

 Microsoft Academic Search

 

Published by:

Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Raya Pendidikan, Fakultas Ekonomi Kampus UNM Gunungsari Baru Kec. Rappocini Kota Makassar. Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: [email protected] Contact+6285341579686