Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Diintervening Motivasi Belajar E-learning Ekonomi

Khasan Setiaji(1*), Serdiyah Muktiningsih(2), Nina Farliana(3),

(1) Universitas Negeri Semarang
(2) Universitas Negeri Semarang
(3) Universitas Negeri Semarang
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/jekpend.v4i1.16252

Abstract


The aims of this study to determine the direct and indirect effect of independent learning on critical thinking skills with learning motivation as an intervening variable. This research is a quantitative research with a survey approach. This type of research is ex-post facto, with the sampling process using simple random sampling. The method of analysis used the normality test, linearity test, multicolonierity test, heteroscedasticity test, T test, path analysis, and descriptive analysis. The results showed that independent learning has a positive and significant direvt effect on learning motivation by 78,3 %. Learning motivation has a positive and significant direct effect on critical thinking skills by 61%. Learning independence has a positive and significant effect directly on the ability to think critically by 28,9%. Learning independence has a positive and significant indirect effect on critical thinking skills with learning motivation as an intervening variable of 47,8%. This shows that the good independent learning of students and good motivation to learn, it is able to improve the critical thinking skills of good students.

Keywords


Independent Learning; Critical Thinking Skills; Motivation to Learn

Full Text:

PDF

References


Anonim. (2020). Data Peserta Didik di Masa Pandemi Covid 19. Jakarta: Badan Pusat Statistik (BPS).

Arifa, F. N. (2020, April). Tantangan Pelaksanaan Kebijakan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat COVID-19. Info Singat; Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual dan Strategis. Jurnal Bidang Kesejahteraan Sosial., Vol. XII (No.7/I/Puslit).

Asmar, A. &. (2020). Hubungan Kemandirian Belajar terhadap Kemampuan Berpikir Kritis melalui Penggunaan Software Geogebra. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika. Volume 9 Nomor 2, 221-230.

Assagaf, G. (2016). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Regulasi Diri terhadap Hasil Belajar Matematika melalui Motivasi Berprestasi pada Siswa Kelas X SMA Negeri di Kota Ambon. Jurnal Matematika dan Pembelajarannya. Volume 2 Nomor 1.

Astini, N. K. (2020). Pemanfaatan teknologi informasi dalam pembelajaran tingkat sekolah dasar pada masa pandemi covid-19. Lampuhyang, 11(2), 13-25.

BPS. (2020). Data Peserta Didik Di Masa Pandemi Covid 19. Jakarta: Badan Pusat Statistik (BPS).

Brodjonegoro, S. S. (2020). Pembelajaran Masa Depan yang Tidak Pasti. Akademi Ilmu Pengetahuan Indonesia (AIPI). Diambil kembali dari https://aipi.or.id/frontend/opinion/detail/413267415a774d77.

Dunne, G. (2015). Beyond critical thinking to critical being: Criticality in higher education and life. International Journal of Educational Research, 71, 86–99. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijer.2015. 03.003

Egok, A. S. (2016). Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemandirian Belajar dengan Hasil Belajar Matematika. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. doi:https://doi.org/10.1017/CBO97811 07415324.004

Fajriaturrohmah, R. (2019). Pengaruh Motivasi dan Kemandirian Belajar terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa melalui Penerapan Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Hadija, L. (2017). Pengaruh Teman Sebaya dan Prestasi Belajar Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumsi Siswa SMA Khadijah Surabaya. Jurnal ekonomi pendidikan dan kewirausahaan, 1(2), 189-201.

Hidayat, K. (2014). Motivasi Belajar Sebagai Mediasi Pengaruh Kemandirian Belajar dan Lingkungan Keluarga terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Produktif Siswa Kelas XI AP SMK N 2 Magelang. Economic Education Analysis Journal (EEAJ). Volume 3 Nomor 3.

Ismail, E. (2020). PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN TECHNOPRENERSHIP BERBASIS E-LEARNING DI ERA PANDEMI COVID-19. Jurnal Inovasi Pembelajaran Karakter, 5(3).

Jamaluddin, D. R. (2020). Pembelajaran Daring Masa Pandemik Covid-19 Pada Calon Guru : Hambatan, Solusi dan Proeksi. Karya Tulis Ilmiah UIN Sunan Gunung Djjati Bandung, pp. 1-10.

Lombu'u, R. M. (2019). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik SMA Negeri 2 Gowa. Makassar: Universitas Negeri Makassar.

Mulyaningsih, I. E. (2014). Pengaruh interaksi sosial keluarga, motivasi belajar, dan kemandirian belajar terhadap prestasi belajar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 20(4), 441-451.

Murdinar, H. E. (2016). Pembelajaran Ekonomi Untuk Meningkatkan Perilaku Produktif Siswa SMA. In National Conference on Economic Education.

Nugraha, A. J. (2017). Analisis kemampuan berpikir kritis ditinjau dari keterampilan proses sains dan motivasi belajar melalui model PBL. Journal of Primary Education, 6(1), 35-43.

Papilaya, P. M. (2020). Membangun Karakter Peserta Didik di Tengah Pandemi Covid-19; Menjawab Kebutuhan Kreatif Positif Berbasis Musik. Diambil kembali dari https://www.satumaluku.id/2020/05/01/

Rachmawati, D. (2012). Implementasi Standar Isi (SI) mata pelajaran ekonomi SMA berdasarkan persepsi guru ekonomi SMA Negeri di Kota Malang. Malang: Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang.

Rifa'i, A. &. (2012). Psikologi Pendidikan. Semarang: UPT UNNES Press.

Sofiya, N. R. (2014). Pengaruh Motivasi Belajar, Membaca Kritis Dan Cara Belajar Terhadap Berpikir Kritis Siswa Jurusan Administrasi Perkantoran SMK Widya Praja Ungaran. Economic Education Analysis Journal, 3(3).

Statistik, B. P. (2020). Data Peserta Didik Di Masa Pandemi Covid 19. Jakarta: Badan Pusat Statistik (BPS).

Surasa, N. N. (2017). Proses belajar siswa dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis mata pelajaran ekonomi SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(1), 78-84.

Theffidy, S. G. (2020, Maret 30). Pendidikan Era Revolusi Industri 4.0 di Tengah COVID-19. Diambil kembali dari https://ombudsman.go.id/artikel/r/artikel--pendidikan-era-revolusi-industri-40-di-tengah-covid-19

Yanwar, A. &. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis: Dampak Pendekatan Saintifik ditinjau dari Kemandirian Belajar. Desimal: Jurnal Matematika, 2(1), 9-22.


Article Metrics

Abstract view : 1219 times | PDF view : 242 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Nina Farliana, Khasan Setiaji, Serdiyah Muktiningsih

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Has been Indexed and Abstracted by:

Google Scholar Index Copernicus  PKP Index  Dimensions

 Microsoft Academic Search

 

Published by:

Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Makassar

Office:

Jalan Raya Pendidikan, Fakultas Ekonomi Kampus UNM Gunungsari Baru Kec. Rappocini Kota Makassar. Prop. Sulawesi Selatan, Indonesia Email: jekpend.fe@unm.ac.id Contact+6285341579686