PENELUSURAN DAN OPTIMASI KEMAMPUAN BERPIKIR MAHASISWA DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN PERSAMAAN DIFERENSIAL

Muhammad Dinar Dinar(1*), Ahmad Thalib Thalib(2),

(1) Fakultas MIPA Universitas Negeri Makassar
(2) FMIPA UNM
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/ijes.v11i1.62

Abstract


Abstract. Tracing and Optimizing Students’ Thinking Capabilities in Improving Quality of Differential Equations Instruction. This study aims at tracing the deductive-inductive thinking skills of students in understanding concepts in Differential Equations Course, optimizing deductive-inductive thinking skills, and helping students improve their way of thinking. The results of this study show that the average score of the students’ deductive abilities increased from 39.49 to 54.80, while the inductive capacity score dropped from 16.10 to 9.24. This indicates that students tend to think and reason deductively, and a greater number of students (69.67%) wanted the differential equations material to be taught with a deductive approach and only 30.33% of the students who wanted the material taught with an inductive approach.

Abstrak. Penelusuran dan Optimasi Kemampuan Berpikir Mahasiswa dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Persamaan Diferensial. Penelitian ini bertujuan menelusuri kemampuan berpikir deduktif-induktif mahasiswa dalam memahami konsep-konsep dalam mata kuliah Persamaan Differensial, mengoptimasi kemampuan berpikir deduktif-induktif, dan membantu mahasiswa memperbaiki cara berpikirnya.  Motode penelitian yang  digunakan adalah metode penelitian survei Hasil penelitian menunjukkan skor rata-rata kemampuan deduktif meningkat dari 39,49 menjadi 54,80. Skor rata-rata kemampuan induktif turun dari 16,10 menjadi 9,24. Penurunan ini mengindikasikan mahasiswa lebih cenderung melakukan kemampuan berpikir deduktif. Sebanyak  69,67% mahasiswa menginginkan materi persamaan differensial diajarkan dengan pendekatan deduktif dan hanya 30,33% mahasiswa yang menginginkan materi persamaan differensial diajarkan dengan pendekatan induktif.

Kata kunci: kemampuan berpikir, deduktif-induktif, persamaan diferensial


Article Metrics

Abstract view : 195 times |

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.