MODEL PEMBELAJARAN PEMETAAN CERITA DALAM PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGAPRESIASI DONGENG SISWA SEKOLAH DASAR

Nensilianti Nensilianti(1*),

(1) Fakultas Bahasa dan Sastra
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/ijes.v11i2.118

Abstract


Abstract. Mapping Model of Learning to Appreciate the stories in Tales Upgrades Elementary School Students. This study uses a quantitative approach to pre-experimental. Variable X in this study is the application of the learning model mapping the story, while the variable Y is the application of skills to apreciate tale. The study population is a fifth grade elementary school students Taeng, Gowa regency with the number 39. This study used a sample of the total (total sampling). The results showed that (t count) of 7.802 obtained by Sig (2 toiled) = 0.000. At significant level 95% by d. b. 39 obtained t table = 1.70. So, t count (7.802)> t table (1.70) or sig (2 toiled) (0.000) <(0.05). Therefore t count bigger than t table, then H0 refused and H1 accepted. So, story mapping model effectively applied in improving the ability to appreciate the tale Elementary School fifth grade students.

Abstrak: Model Pembelajaran Pemetaan Cerita dalam Peningkatan Kemampuan Mengapresiasi Dongeng Siswa Sekolah Dasar. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif pre-experimental. Variabel X dalam penelitian ini adalah penerapan model pembelajaran pemetaan cerita, sedangkan variabel Y adalah penerapan kemampuan mengapresasi dongeng. Populasi penelitian adalah siswa kelas V SD Negeri Taeng, Kabupaten Gowa dengan jumlah 39. Penelitian ini menggunakan sampel total (total sampling). Hasil penelitian menunjukkan bahwa (t hitung) yang diperoleh sebesar 7,802  dengan Sig (2 toiled)= 0,000. Pada taraf signifikan 95% dengan d. b. 39 diperoleh t tabel = 1,70. Jadi, t hitung  (7,802) > t tabel (1,70) atau sig (2 toiled) (0,000) <  (0,05). Oleh karena t hitung lebih besar daripada t tabel, maka H0 ditolak dan H1 diterima. Jadi, model pemetaan cerita efektif diterapkan dalam meningkatkan kemampuan mengapresiasi dongeng siswa kelas V Sekolah Dasar.

Kata kunci: pemetaan cerita, apresiasi dongeng


Article Metrics

Abstract view : 942 times |

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.