PIRAMIDA MAKANAN, PENGETAHUAN MAKANAN SEHAT IBU, DAN PROMOSI PERILAKU SEHAT PADA ANAK

Rohmah Rifani(1*),

(1) Fakultas Psikologi Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/ijes.v11i2.111

Abstract


Abstract. Food Pyramid, Healthy Food Knowledge of Mothers, and the Promotion of Healthy Behavior in Children. This study uses the media food pyramid as a tool to increase knowledge about healthy eating of the mothers. The subjects consisted of 33 mothers who had kindergarten children aged 4-6 years in Makassar. The data analysis showed that there was a significant difference of scores on knowledge about healthy eating are between the control and experimental group (t = 9.748, P = 0.000). The avearge score increase of knowledge about healthy eating of the experimental groups (χ = 7.78) is higher than the control group (χ = 0.40). Thus, healthy eating training effectively  increases knowledge about healthy eating in the mothers.

Abstrak. Piramida Makanan, Pengetahuan Makanan Sehat Ibu, dan Promosi Perilaku Sehat pada Anak. Penelitian ini menggunakan media piramida makanan sebagai alat untuk meningkatkan pengetahuan tentang makan sehat pada ibu. Subjek penelitian berjumlah 33 orang ibu yang memiliki anak usia taman kanak-kanak usia 4 – 6 tahun di Makassar. Hasil analisis menunjukkan bahwa terjadi perbedaan skor pengetahuan tentang makan sehat yang signifikan pada kelompok kontrol dengan kelopok eksperimen (t= 9,748, P=0,000).  Peningkatan rerata skor pengetahuan tentang makan sehat kelompok eksperimen (χ=7,78) lebih tinggi dibandingkan kelompok kontrol (χ=0,40). Pelatihan pengetahuan tentang makan sehat efektif untuk meningkatkan pengetahuan tentang makan sehat pada ibu.

Kata kunci: pengetahuan makan sehat, piramida makanan, perilaku sehat


Article Metrics

Abstract view : 1106 times |

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.