Penerapan Metode Psikologi Bermain sebagai Upaya untuk Mengurangi Kejenuhan Belajar Siswa SD Pertiwi Makassar

Eka Sufartianinsih Jafar(1*), Annisa Safitri(2), Mutmainnah Mutmainnah(3), Susanti Susanti(4),

(1) Jurusan Psikologi, Universitas Negeri Makassar
(2) Jurusan Psikologi, Universitas Negeri Makassar
(3) Jurusan Psikologi, Universitas Negeri Makassar
(4) Jurusan Psikologi, Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/iptek.v2i3.46823

Abstract


Abstrak. The learning process is an important factor that will affect student learning outcomes. One of the problems that can occur in the learning process is learning plateau. Learning plateau can be overcome by implementation the psychological method of play. The psychological method of play  is the giving of games that can be given at the beginning, on the sidelines, or at the end of the learning process. The games given in this activity are jenga, estafet bola, tebak hewan and tepuk pagi siang malam. The aims of this activity is to determine the effect of games in reducing student learning plateau in grades 1, 2, and 3 at SD Pertiwi Makassar. Data collection was carried out by observing and interviewing before and after the games was given. The result of the study represent that games in the learning process can reduce student learning plateau.

Kata Kunci: Metode Bermain, Psikologi, Kejenuhan Belajar


Full Text:

PDF

References


Afifah, S. (2019). Pengaruh Kejenuhan Belajar dan Interaksi Sosial Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa dengan Sistem Pesantren Modern di Samarinda. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(4), 527-532.

Amiruddin., Sarah, D. M., Vika, A. I. V., Hasibuan, N., Sipahutar, M. S., & Simamora, F. E. M. (2022). Pengaruh Pemberian Reward dan Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(01), 210-219.

Ashari, Istirahayu, I., & Fitriyadi, S. (2021). Konseling Kelompok Dalam Menurunkan Tingkat Kejenuhan Belajar Siswa. KONSELING: Jurnal Ilmiah Penelitian dan Penerapannya, 2(2), 44-48.

Azizah, W., Suarta, I. N., Astini, B. N., & Astawa, I. M. S. (2022). Pengembangan Media Permainan Smart Jenga dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Kelompok B TK Pembina Ampenan Tahun 2022. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(03), 435-441.

Baharudin, N. A. (2022). Pengaruh Permainan Lempar Tangkap Bola Kasti Terhadap Perkembangan Motorik Anak Down Syndrome. Jurnal Prestasi Olahraga, 5(1), 98-108.

Daud, M., Siswanti, D. N., & Jalal, N. M. (2021). Buku Ajar Psikologi Perkembangan Anak. Jakarta: Kencana.

Desmidar, D., Ritonga, M., & Halim, S. (2021). Efektivitas ice breaking dalam mengurangi kejenuhan peserta didik mempelajari Bahasa Arab. Humanika, 21(2), 113-128.

Fatmasari, D., Purba, A., & Salikun, S. (2019). Media Permainan Tebak Gambar Efektif Dalam Peningkatan Pengetahuan Dan Tindakan Menyikat Gigi Dibandingkan Media Booklet. Jurnal kesehatan gigi, 6(1), 76-79.

Harianja, M. M., & Sapri, S. (2022). Implementasi dan Manfaat Ice Breaking untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1324-1330.

Harlock, E.B. (1980). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Edisi Kelima. Jakarta: Erlangga.

Mubarok, M. I. (2018). Upaya Menurunkan Kejenuhan Belajar Melalui Bimbingan Kelompok Teknik Games pada Siswa Kelas XI Akuntansi SMK YPKK 2 Sleman. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan dan Konseling, 4(3), 143-154.

Nashrullah, F. A., & Prasetiawan, H. (2022). Mengurangi (Burn-Out) Kejenuhan Belajar Siswa Dengan Teknik Senam Otak (Brain Gym). Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 259-274.

Rachim, D. K. N. (2020). Study of The Lazy Nature of Physics Students Using The Quadratic Optimal Control Method. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 6(2), 279–288. https://doi.org/10.21009/1.06214

Santrock, W. J. (2012). Perkembangan Masa Hidup. Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Saputri, O. V., Astini, B. N., Rachmayani, I., & Nurhasanah. (2021). Pengembangan Permainan Uno Stacko Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Di T AnNahl Mataram Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Paud Unram, 1(1), 55-59

Yuliani, Y., Khojir, K., & Mujahidah, M. (2021). Peningkatan Motorik Kasar Anak Melalui Bermain Melempar dan Menangkap Bola Menggunakan Metode Demonstrasi. Sultan Idris Journal of Psychology and Education, 1(1), 17-34.

Yuliyanti, E., Mukhlisah, I., & Nurhidayati, I. (2021). Hubungan Tehnik Ice Breaking Dengan Tingkat Kejenuhan Belajar Dalam Proses Pembelajaran Tematik. Al'Ulum Jurnal Pendidikan Islam, 30-39.


Article Metrics

Abstract view : 227 times | PDF view : 100 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.