Pemerolehan Bahasa Kedua Aspek Fonologi Anak Usia 4-5 Tahun di Toraja

Jamaluddin Gesrianto A'ban(1*), Muhammad Darwis(2), Nurhayati Nurhayati(3),

(1) Hasanuddin University
(2) Hasanuddin University
(3) Hasanuddin University
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/interference.v3i1.31117

Abstract


Abstract. The purpose of this study is to explain the second language acquisition of the phonological aspects of children aged 4-5 years in Toraja. The researcher uses a psycholinguistic approach as a scalpel by focusing on the speech of the second language of children aged 4-5 years on the phonological aspect by focusing on the pronunciation of phonemes. The results showed that at the phonological level, there was a change in the consonant phoneme /r/ to /l/ and a change in the vowel phoneme /e/ to /a/, as well as a change in the vowel phoneme /ə/ into /e/. The phoneme omission is found in the phoneme /h/ which is at the beginning of the word and at the end of the word, as well as the omission of the vowel phoneme /e/. The omission of syllables is found in the first syllable in a word consisting of three or more syllables. Based on the research data, it can be concluded that the second language acquisition of the phonological aspects of children aged 4-5 years in Toraja is dominantly influenced by the first language in the form of phonological interference of letter changes.

Keywords: Second Language Acquisition, Psycholinguistics, Toraja Children's Speech

Full Text:

PDF

References


Arsanti, M. (2014). Pemerolehan Bahasa pada Anak (Kajian Psikolinguistik). Jurnal PBSI Volume 3 Nomor 2 Tahun 2014.

Chaer, A. (2009). Fonologi Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta

Dardjowidjojo, S. (2010). Psikolinguistik: Pengantar Pemahaman Manusia Edisi Kedua. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia Unika Atma Jaya.

Dola, A. (2011). Linguistik Khusus Bahasa Indonesia. Makassar: Badan Penerbit UNM.

Fatmawati, E. (2015). Technology Acceptance Model (TAM) untuk menganalisis penerimaan terhadap sistem informasi di perpustakaan informasi perpustakaan. Iqra: Jurnal Perpustakaan dan Informasi, 9 (1), 196942

Hadi S., Rijal S., Hanum I. S. (2019). Pemerolehan Bahasa Kedua pada Siswa Kelas III SDN 011 Sebulu Kabupaten Kutai Kartanegara: Suatu Kajian Psikolinguistik. Jurnal Ilmu Budaya Volume 3 Nomor 3, Juli 2019.

Hartati, T. (2017). Penguasaan dan Perkembangan Bahasa Anak. Bandung: UPI.

Krashen, Stephen D. (1982). Principles and Practice in Second Language

Acquisition. First Edition. New York: Pergamon Press

Kridalaksana, H. (1984). Kamus Linguistik. Gramedia, Jakarta.

Markub, M. (2015). Perubahan Bunyi Fonem pada Kosakata Bahasa Indonesia dalam Kosakata Bahasa Melayu Thailand. Prosiding Seminar Internasional Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.

Markus, N., dkk. (2017). Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Anak Usia 4-5 Tahun. Vol.4. No. 2. Jurnal Ilmiah. Fenomena.

Marsono. (2008). Fonetik. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Mar’at, Samsunuwiyati. (2005). Psikolinguistik Suatu Pengantar. Bandung: PT Refika Aditama.

Matondang, C. E. H. (2019). Analisis Gangguan Berbicara Anak Cadel (Kajian pada Perspektif Psikologi dan Neurologi). Bahastra: Jurnal Pendidikan bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP, Universitas Islam Sumatera Utara vol. 3, no. 2, 2019.

Miasari N., Anita W., Mujiman R. A. (2015). Pemerolehan Bahasa Indonesia Anak Usia Balita (4-5 Tahun): Analisis Fonem dan Silabel. Jurnal Edukasi Universitas Jember vol. 3, no. 2, 2015.

Muslich, M. (2015). Fonologi Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Najah, N. (2014). Suku Toraja; Fanatisme Filososi Leluhur (Seri Kearifan Lokal Indonesia Timur). Makassar: Kelompok Pustaka Refleksi.

Nisfiannoor, M., & Kartika, Y. (2004). Hubungan antara regulasi emosi dan penerimaan kelompok teman sebaya pada remaja. Jurnal psikologi, 2(2), 160-178.

Rafiek, M. (2010). Psikolinguistik: Kajian Bahasa Anak dan Gangguan Berbahasa. Malang: UM Press.

Rahmanianti D., Neni T., Nurmaula S. Y., Mekar I. (2018). Analis Perbandingan Pemerolehan Bahasa Anak Perempuan dan Laki-laki Usia Dua Tabun pada Aspek Fonologi. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Volume 1 Nomor 2, Maret 2018.

Ryeo, P. J. (2019). Pemerolehan Bahasa Kedua (Bahasa Indonesia) pada Anak Usia 2 Tahun. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa dan Sastra, Volume 1, No. 1, 2019.

Setiyadi E. C., Salim M. S. (2013). Pemerolehan Bahasa Kedua Menurut Stephen Krashen. Jurnal at-Ta’dib volume 8, no. 2, Desember 2013.

Subroto, E. (2007). Pengantar Metode Penelitian Linguistik Struktural. Surakarta: UPT Penerbitan dan Pencetakan UNS. UNS Press.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan; Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Syamsuddin & Damayanti. (2011). Metode Penelitian Pendidikan Bahasa. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tarigan, H. G. (2009). Psikolinguistik. Bandung: Panerbit Angkasa bandung.

Widyorini M. D., Julanda P. S., Sumarlan. (2018). Pemerolehan Bahasa pada Anak Usia 2-3 Tahun Melalui Metode Bernyanyi di Paud Nur Insani Piyaman, Wonosari, Gunungkidul: Medan Makna. XVI.

Wiratno T., Santosa R. (2014). Bahasa, Fungsi Bahasa, dan Konteks Sosial. Modul Pengantar Linguistik Umum 1-19

Wulandari, D. I. (2018). Pemerolehan Bahasa Indonesia Anak Usia 3-5 Tahun di Paud Lestari Desa Blimbing Kecamatan Paciran Kabupaten Lamongan. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya P-ISSN: 2302-5778 Vol6 No. 1


Article Metrics

Abstract view : 133 times | PDF view : 34 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons License

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.