The Effect Of Application Of Film Learning Strategies On The Motivation Of Learning Student’s Class IV UPT SPF SD Negeri Sudirman III Kecamatan Ujung Pandang Kota Makassar

Hamzah Pagarra(1*), Khaerunnisa Khaerunnisa(2), Sitti Nur Annisa Muharyati(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/ijest.v2i1.34346

Abstract


The purpose of this study are (1) To describe the application of movie learning strategies to learning class IV UPT SPF SD Negeri III Sudirman Kecamatan Ujung Pandang Kota Makassar. (2) To describe the picture of learning motivation in student’s class IV UPT SPF SD Negeri III Sudirman Kecamatan Ujung Pandang Kota Makassar. (3) To find out whether there is an influence of the application of movie learning strategies on student learning motivation class IV UPT SPF SD Negeri III Sudirman Kecamatan Ujung Pandang Kota Makassar. The method is  experimental research using quasi-experimental design and quantative approaches.  The population in this study was all class IV UPT SPF SD Negeri III Sudirman Kecamatan Ujung Pandang Kota Makassar with a total of 53 students, while the sample was students of the IVA class as an experimental class with 27 students and class IVB as a control class with 26 students. The research data was obtained by providing a learning motivation questionnaire in the form of pre-test and post-test as well as an observation sheet for the implementation of movie learning strategies. Data analysis techniques are descriptive analysis and inferential statistical analysis with the help of the IMB SPSS statistics version program. Thus, it can be concluded that the application of movie learning strategies can increase student learning motivation class students IV UPT SPF SD Negeri Sudirman III Kecamatan Ujung Pandang Kota Makassar.

Full Text:

PDF

References


Alifah, Rahmani. 2018. Penggunaan Strategi Pembelajaran unuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Education and Technology. 1:(2). 30-45.

Anyan, Ege, dkk. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Microsoft Power Point. Jurnal Education and Technology. 1:(1). 14-20.

Aswan, Muhammad. 2016. Stretegi Pendiikan di SD.MI. Jurnal Education. 2:(1). 7-15.

Azwar, Saifuddin. 2011. Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Baharuddin dan Esa Nur Wahyuni. 2015. Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Islam, 123-140

Chatib, Munif. 2019. Pembelajaran Strategi Movie Learning pada Pembentukan Karakter Siswa Kelas 2 SD Silaturrahim Islamic School Bekasi dana SDIT Al-Fikri Bekasi. Education and Human Development Journal. 4:(1). 11-24.

Daud, Salam. 2020. Strategi Pembelajaran yang Tepat untuk Pembelajaran Efektif di Kelas. Jurnal Pendidikan. 2: (2). 24-43.

Dimyati dan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Fachriansyah, Nazar. 2013. Hubungan Penerapan Strategi Movie Learning dengan Minat Belajar PAI siswa. Skripsi. (Online). Diakses pada 6 Februari 2018.

Fadillah, Aziz Nur. 2021. Pendekatan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan. 2:(1). 7-15.

Harahap, Saleh, dkk. 2021. Hubungan Motivasi Berprestasi, Minat, dan Perhatian Orang Tua Terhadap Kemandirian. Jurnal Ilmu Pendidikan. 3:(4). 1133-1143.

Hasanah, Siti. 2018. Strategi dalam Kegiatan Belajar Mengajar di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan. 2:(1). 30-54.

Hendriana, Heris. dkk., 2017.Hard Skills dan Soft Skills. Bandung: Refika Aditama.

Khodijah, N. 2016. Psikologi Pendidikan. Depok: PT Rajagrafindo Persada.

Kunandar. 2013. Penilaian Autentik (Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). Jakarta: Raja Grafindo Persada

Latifhah, Alif, dkk. 2020. Analisis Strategi Pembelajaran Tematik dalam Pembelajaran Daring di SD//MI. Jurnal Raden Fatah. 2: (1). 12-25

Mawati, dkk. 2021. Aktualisasi Strategi Pembelajaran yang Menarik Bagi Siswa Tingkat Sekoalah Dasar. Journal Education. 1: (3). 18-34.

Parapat, Agus. 2020. Strategi Pembelajaran Efektif di Era Milineal. Jurnal Education. 2:(3). 14-30

Rahmayani, Aprilia. 2019. Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning dengan Menggunakan Media Video terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan. 4:(1). 56-62.

Said, Alamsyah dan Andi Budimanjaya. 2015. 95 Strategi Mengajar, Multiple Inteligences, Mengajar Sesuai dengan Otak dan Gaya Belajar Siswa. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sardiman A.M. 2018. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2020. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suleha, St. 2017. Pengaruh Penerapan Strategi Movie Learning terhadap Minat Belajar IPA Siswa Kelas III SDN Lariang Bangi II Kota Makassar. Skripsi.

Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 73-82.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen

Universitas Negeri Makassar. (2020). Pedoman Penulisan Tugas Akhir Mahasiswa.Uno, Hamzah B. 2011. Teori Motivasi & Pengukurannya Analisis Di Bidang Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Uno, Hamzah B. 2016. Teori Motivasi & Pengukurannya (Analsis di Bidang Pendidikan). Jakarta: Bumi Aksara.


Article Metrics

Abstract view : 117 times | PDF view : 27 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Hamzah Pagarra, Khaerunnisa Khaerunnisa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

International Journal of Elementary School Teacher

ISSN 2776-6233 (online)
Email: ijes@unm.ac.id

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Start Counter