PENERAPAN KEPALA SEKOLAH SEBAGAI SUPEVISOR AKADEMIK DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU DI KABUPATEN WAJO

Sumarni Sumarni(1*),

(1) STKIP Puangrimaggalatung
(*) Corresponding Author



Abstract


This research aims to know the role of the head of school as an academic supervisor in improving the performance of the teacher in Tempe, Wajo Kabutaen 200 SDN. This research is quantitative descriptive research. The population in this study all existing master class in SDN 200 Tempe Wajo Regency as many as 12 people. Sampling Sampling technique of research with saturated, is a technique to determine the sample when all members of a population is used as a sample. Research instrument in the form of the now, interview, danobservasi. The research found the principal role as academic supervisor was further intensified and improved performance on increasing teacher SDN 200 Tempe Tempeh subdistrict of Wajo Regency. Reverse when the less intensive implementation roles the head of the school as academic supervisor, then increasingly did not develop performance teacher at SDN 200 Tempe, Tempe, Wajo Regency Subdistrict. Furthermore when r count should be referred to the table value r, retrieved r count categorized qualitatively on the extent the very strong correlation between 0.800 – 1.000. Finally, it is recommended to all heads of school as an academic supervisor at SDN 200 Tempe Tempeh subdistrict of Wajo Regency further enhance its role in the future, so that the citizens of the school and school Committee (community and parents of students) more concerned and actively participate in an effort to improve the quality of education.

Keywords


supervisor; teacher performance

Full Text:

PDF

References


A. Anwar Prabu Mangkunegara. (2005). Evaluasi Kinerja Sekolah Dasar. Jakarta : Refika Aditama.

Akadum. 1999. Potret Guru Memasuki Milenium Ketiga. Suara Pembaharuan. (Online).(http://www.suarapembaharuan.com/News/1999/01/220199/OpEd) ,diakses 7 Juni 2012). Hlm. 67.

Ametembun, Ben M. Haris, 2005. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Barisi, Ahmad. 2009. Menjadi Guru Unggul. Jogjakarta. Ar-Ruzz.

Baharuddin Harahap. 2003. Analisis Administrasi Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Departemen pendidikan dan Kebudayaan. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta. Balai Pustaka.

Ditjen PMPTK. 2008. Kepala Sekolah di Indonesia todak Kompeten (http://pendidikan.kompas.com/read/2008/08/11/1654270/direktori.html) di akses 8 juni 2012.

Endang Kusmiati. 2010. Hubungan Keterampilan Manajer Kepala Sekolah dengan Kinerja Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Suko Manunggal Kota Surabaya. Tesis. PPs UNY.

Gunawan, Ary. H. 2006. Administrasi Sekolah. Jakarta. Rieneke Cipta.

Marno. 2007. Management and Leadership Tinjauan Teoritis dan Empiris Pengembangan Lembaga Pendidikan. Jakarta. Lintas Pustaka.

Martinis.2008. Manajemen Sumber Daya Manusia Kebijakan Kinerja Karyawan. Yogyakarta: BPFE.

Mulyasa, E. 2004. Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung. Remaja Rosdakarya.

Purwanto. M. Ngalim. 2005. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung. Remaja Rosdakarya.

Ridwan. 2003. Pembinaan Guru Di Indonesia. Jakarta. Pustaka Jaya.

Rodyakarya. Hendiyat Soetopo. 1984. Kepemimpinan dan Supervisi Pendidikan. Jakarta: Bina Aksara

Sahertian. Piet A. 2009. Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan. Jakarta. Rineka Cipta.

Siagian. 2002. Kiat Meningkatkan Produktivitas Kerja. Jakarta: Rineka Cipta.

Singaribuan. 1995. Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Terhadap Kinerja Guru Dalam Media Sekolah.

Siswanto. 2005. Manajemen Tenaga Kerja Indonesia Pendekatan Administratif dan Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.

Sudjana. 2015. Kepemimpinan dan Supervisi Pendidikan. Jakarta. Bina Aksara.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sukardi. 2009. Implementasi MPMBS di Sekolah Dasar Trucuk Kecamatan Pajangan Kabupaten Bantul. Tesis. PPs-UNY.

Sutisna, Oteng. 2003. Administrasi Pendidikan Dasar Teoritis Untuk Praktet profesional. Bandung. Angkasa.

Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. Jakarta. Sinar Grafika.

Wahjosumidjo. 2005. Kepemimpinan Kepala Sekolah Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Winardi. 1983. Asas-Asas Manajemen. Bandung: Mandar Maju


Article Metrics

Abstract view : 159 times | PDF view : 33 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Eklektika: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Administrasi Pendidikan: diterbitkan sejak bulan April 2013

oleh Program Studi Administrasi Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar; Pembina: Direktur PPs UNM; Penanggung Jawab: Asisten Direktur I; Supervisor: Ketua Program Studi Administrasi Pendidikan PPs UNM.

p-ISSN: 2337-4977 dan e-ISSN: 2621-0223

free hit counter View My Stats

Terindex Oleh: