MOTIPLAH media implementation to increase reading interest and student learning outcomes

Ria Junita(1*),

(1) SMA Negeri 1 Seteluk Kabupaten Sumbawa Barat, Indonesia
(*) Corresponding Author



Abstract


Based on the problems obtained in the initial observations and interviews, the researcher offers the Implementation of MOTIPLAH Media with the aim of describing the implementation of MOTIPLAH media to increase rea dinginterest and student learning outcomes. The type of research used in this study is Classroom Action Research (CAR) whose solution stages refer to Kurt Lewin’s views, namely planning, action, observation and reflection. The data collection techniques used in this study were observation, evaluation tests and documentation. The result of the first cycle research obtained that there were 8 students who completed and as many as 26 students did not complete. The total score obtained from 34 students is 1.850 with the lowest score is 5 and the highest score is 90, the average value is 54,4 and classical student learning completeness is 23,5%. In the second cycle of research, there were 27 students was 2.600 with the lowest score being 30 and the highest score being 95, the average score being 78 and classical student learning completeness was 81,8%. The result of the analysis of student reading interest showed that the number of students who completes the minimum criteria for high reading interest were 36 students with a total score of 2.397 with an average value of 83,3, this indicates that success has been achieved in accordance with the success indicators.


Keywords


Reading Interest; Magazine Type Module; Learning Outcomes

Full Text:

PDF

References


Afian, T., & Saputra, R. D. agung. (2021). Inovasi Fasilitas Perpustakaan Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Minat Baca.Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 6(1), 6.

Dewi, C. K. (2018). Pengembangan Alat Evaluasi menggunakan aplikasi Kahoot pada pembelajaran Matematika Kelas X. Jurnal: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung (Vol. 7, Issue 5).

Fatikhah, Ismu dan Izzati, Nurma (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Bermuatan Emotion Quotient Pada Pokok Bahasan Himpunan. Jurnal : EduMa, vol 4(2):46-61

Gusparadu, W. (2017). “Penerapan Media Komik Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Materi Rasul Ulul Azmi Kelas V di SD Negeri 95 Palembang”. Skripsi. Palembang : Universitas Islam Negeri Raden Fatah.

Husama, Pantiwati Y., Restian R, & Sumarsono P. (2020). Belajar dan Pembelajaran. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Jawadha, A. (2015). “Implementasi Penggunaan Modul Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Prestasi Belajar Pada Pembelajaran Pemeliharaan Mesin Kendaraan Ringan Kelas XI Otomotif Smk Ma’arif Wates.” Skripsi tidak dipublikasikan. Yogyakarta : Universitas Negeri Yogyakarta.

Junita, Ria. (2015). “Penerapan Brain Based Learning Melalui Metode Pembelajaran Mind Mapping pada Materi Lingkaran dalam meningkatkan motivasi dan hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMPI Al-Azhar Tahun Pelajaran 2014/2015.” Skripsi. Mataram : FPMIPA IKIP.

Kasiyum, S. (2015). Upaya Meningkatkan Minat Baca Sebagai Sarana Untuk Mencerdaskan Bangsa. Jurnal Pena Indonesia, 1(1), 79–95.

Kusumadewi, Rida Fironika., Permata C, A., & Dewi Irianti, C. (2019). “Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Minat Baca Siswa Sekolah Dasar”. Edukasi: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 11(1), 33–42.

Prasetyo, Agung. (2016). “Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbasis Media Peraga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ukur Tanah Kelas X di SMK Negeri 3 Semarang”. Skripsi.Semarang: Universitas Negara Semarang.

Rahdiyanta, D. (2015). Teknik Penyusunan Modul. Bimbingan Teknis Program Sarjana Mengajar Untuk Pemenuhan Guru Produktif SMK, 1–5.

Setiyadi, M.W., Ismail, Gani, H.A. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal Of Educational Science And Technology. 3(2), 102-112.

Setyandaru, Tegas Amanda,Wahyuni Sri, Putra, P.D.A. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Multirepresentasi Pada Pembelajaran Fisika Di SMA/MA. Jurnal : Pengembangana Modul Pembelajaran, vol 6(3):218-224.

Sirate, Siti Fatimah S. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Keterampilan Literasi. Jurnal : Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Keterampilan Literasi, Vol 4(2):316-335.

Suastika, I Ketut dan Rahmawati, Amaylya. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, vol 4(2):58-61.

Sukarsono, Fauzan, Arief, N. F., & Taufik, M. (2014). Modul Pengantar Penulisan Penelitian Tindakan Kelas (PTK).Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Syam, A. N. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Di Kelas VIII MTs Madani Alauddin Paopao. In Jurnal Idaarah, Vol. I, No. 1, Juni 2017 (Vol. 1, Issue 1).


Article Metrics

Abstract view : 85 times | PDF view : 6 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Eklektika: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Administrasi Pendidikan: diterbitkan sejak bulan April 2013

oleh Program Studi Administrasi Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar; Pembina: Direktur PPs UNM; Penanggung Jawab: Asisten Direktur I; Supervisor: Ketua Program Studi Administrasi Pendidikan PPs UNM.

p-ISSN: 2337-4977 dan e-ISSN: 2621-0223

free hit counter View My Stats

Terindex Oleh: