Increasing Critical Thinking Competence Through the Podcast Method on the Material of Democratic Dynamics
(1) SMA Negeri 1 Pangkalpinang, Kepulauan Bangka Belitung, Indonesia
(*) Corresponding Author
Abstract
The purpose of this study was to determine the use of the podcast method in improving critical thinking competence in the dynamics of democracy in Indonesia. This research is a qualitative research, with a descriptive method, taking class XI students of SMA Negeri 1 Pangkalpinang as the object of study. Data collection techniques using observation techniques, interviews, and documentation. The results of this study indicate that critical thinking competence can emerge through the podcast method in the matter of democratic dynamics. This study also found that podcasts are the preferred learning media and can lead students to a new and fun learning process, so that it is hoped that it will be able to bring out other competencies in students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustamsyah. (2011). Konsepsi dan Implementasi Demokrasi Pancasila dalam Sistem Perpolitikan di Indonesia. Jurnal Tapis : Jurnal Teropong Aspirasi Politik Islam, 7 No.12(1), 79–91. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/TAPIs/article/view/1524/0
Elly Tumiwa (2020). Permasalahan Kompleks Pembelajaran Daring Mulai Siswa Hingga Pengajar Temui Hambatan. Jojga.tribunnews.com. Diakses pada 29 Mei 2021
Fristadi, R., & Bharata, H. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Problem Based Learning. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY, 597–602.
Juli, D. (2021). Analisis Model Pembelajaran E-Learning Berbasis Podcast Sebagai Sumber Belajar Siswa Pada Masa Pandemi Covid-19 1 Fajar Setyaning Dwi Putra. Jurnal Pendidikan Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat, III(2), 272–282.
Kaharudin, K., Abduh, M., & Suidat, S. (2021). Pemahaman Sistem dan Dinamika Demokrasi Pancasila dengan Sikap Demokrasi dan Tanggung Jawab Belajar. Jurnal Citizenship Virtues, 1(1), 57–62. https://doi.org/10.37640/jcv.v1i1.917
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Kelas XI SMA. Jakarta. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Laila, D. (2020). Inovasi Perangkat Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Podcast. Prosiding Seminar Nasional PBSI-III, 2015, 7–12. http://digilib.unimed.ac.id/41213/1/Fulltext.pdf
Lestari, D., & Fatonah, K. (2021). Pemanfaatan Media Podcast Dalam Pembelajaran Menyimak Bagi Siswa Kelas Iv Di Sdn Kebon Jeruk 06 Jakarta Barat. 298–305.
Linda, Z., & Lestari, I. (2019). Berpikir Kritis Dalam Konteks Pembelajaran. In Erzatama Karya Abadi (Issue August).
Mulyani, R. (2021). Eksplorasi Terhadap Kemungkinan Desain Podcast Pendidikan Tinggi di Indonesia. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 381. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.381-394.2021
Ratna Hidayah, Moh Salimi, Tri Saptuti Susianai.(2017). Critical Thinking Skill. Konsep dan Indikator Penilaian. Jurnal Taman Cendekia, 1(2): 2975- 5112.
Rositawati, D. N. (2019). Kajian Berpikir Kritis Pada Metode Inkuiri. Prosiding SNFA (Seminar Nasional Fisika Dan Aplikasinya), 3, 74. https://doi.org/10.20961/prosidingsnfa.v3i0.28514
Sudarmoyo, S. (2020). Podcast sebagai Alternatif Media Pembelajaran Jarak Jauh. Edudikara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 65–73.
Sugiono, S. (2021). Podcast: Budaya Digital Dalam Aspek Edukasi Selama Pandemi Covid-19. Diakom : Jurnal Media Dan Komunikasi, 4(2), 108–118. https://doi.org/10.17933/diakom.v4i2.256
Suparni, S. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Menggunakan Bahan Ajar Berbasis Integrasi Interkoneksi. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(2), 40–58. https://doi.org/10.31316/j.derivat.v3i2.716
Wahyuni, S. (2021). Implementasi Media Podcast Dalam Pembelajaran Daring Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Program Studi Pendidikan Agama Islam.
Yahzinka, E. M. (2019). Pengembangan Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Politik. Jurnal Kewarganegaraan, 3(2), 81–86. https://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/1307
Article Metrics
Abstract view : 224 times | PDF view : 24 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Eklektika: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Administrasi Pendidikan: diterbitkan sejak bulan April 2013
oleh Program Studi Administrasi Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar; Pembina: Direktur PPs UNM; Penanggung Jawab: Asisten Direktur I; Supervisor: Ketua Program Studi Administrasi Pendidikan PPs UNM.
p-ISSN: 2337-4977 dan e-ISSN: 2621-0223
Terindex Oleh: