Studi Analisis Kemampuan Representasi Berdasarkan Gender dalam Menyelesaikan Soal Kelas VIII SMP Negeri Se-Kota Madya Makassar

Ainung Sabrina(1), Muhammad Tawil(2*), Sitti Rahma Yunus(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/cse.v2i1.46848

Abstract


This study aims to 1) Knowing the representational abilities of female students in solving science questions on the material of Light and Optical Instruments in State Junior High Schools throughout Makassar City; 2) Knowing the representational ability of male students in solving science questions on the subject of Light and Optical Instruments in State Junior High Schools throughout Makassar City; 3) Knowing the level of representational ability of students in solving science questions on the subject of Light and Optical Instruments in State Junior High Schools throughout the Makassar City; and 4) Knowing whether there are differences in the representational abilities of female and male students in solving problems of Light and Optical Instruments in State Junior High Schools in Makassar City. This research is a survey research. Data were analyzed by descriptive analysis and inferential analysis. The average score of students' verbal representation ability is 6.45 which is included in the medium category, 7.19 image representation ability is included in the medium category and the mathematical representation ability of 5.09 is included in the medium category.

Keywords


Verbal Representation; Image Representation; Mathematical Representation.

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, Rusli, A., Liliasari, & Waldrip, B. (2011). Implementasi Pembelajaran Berbasis Multi Representasi untuk Peningkatan Penguasaan Konsep Fisika Kuantum. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 30(1), 30-45.

Agustia, A. (2015). Analisis Kemampuan Representasi Siswa dalam Menyelesaikan Soal-Soal IPA Fisika di SMP. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Ainsworth, S. (1991). The functions of multiple representations. Computers & Education Volume 33 Nomor 2, 131-152.

Alhadad, F. S. (2010). Meningkatkan Kemampuan Representasi Multipel Matematis, Pemecahan Masalah Matematis dan Self Esteem Siswa SMP melalui Pembelajaran dengan Pendekatan Open Ended. Bandung: Disertasi UPI.

Andromeda, B., Djudin, T., & Maria S, H. T. (2017). Analisis Kemampuan Multirepresentasi Siswa pada Konsep-Konsep Gaya di Kelas X SMA Negeri 3 Pontianak. Pontianak: Program Studi Pendidikan Fisika Universitas Tanjungpura.

Angell, C., Guttersrud, O., & Henriksen, E. K. (t.thn.). Multiple Representation as a Framework for a Modelling Approach to Physics Education. UK: Department of Physics University of Oslo, Norwey and Per Morten Kind, School of Education, Durham University.

Dahlan, J. A., & Juandi, D. (2011). Analisis Representasi Matematika Siswa Sekolah Dasar Dalam Penyelesaian Masalah Matematika Kontekstual. Jurnal Pengajaran MIPA, Volume 16, Nomor 1.

Doyan, A., Taufik, M., & Anjani, R. (2018). Pengaruh Pendekatan Multi Representasi Terhadap Hasil Belajar Fisika Ditinjau dari Motivasi Belajar Peserta didik . Jurnal Penelitian Pendidikan IPA (JPPIPA), Volume 4, Nomor 1.

Fatmaryanti, S. D., & Sarwanto. (2015). Profil Kemampuan Representasi Mahasiswa Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyah Purworejo. JPFK, Volume 1, Nomor 1, 20-22.

Finnajah, M., Kurniawan, E. S., & Fatmaryanti, S. D. (2016). Pengembangan Modul Fisika SMA Berbasis Multi Representasi Guna Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Hasil Belajar. Jurnal Radiasi Vol. 8 (3), 1-7.

Fuad, M. N. (2016). Representasi Matematis Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Persamaan Kuadrat Ditinjau dari Perbedaan Gender. Kreano Volume 7 Nomor 2, 146-152.

Furwati, S., Sutopo, & Zubaidah, S. (2017). Peningkatan Pemahaman Konsep Hukum Newton pada Siswa SMP Melalui Pembelajaran Multi Representasi. Prosiding TEP & PDs Transformasi Pendidikan Abad 21, Halaman: 471-483.

Hasan, M. I. (2012). Pokok-pokok Materi Statistik 2 (Statistik Inferensif) Edisi Kedua. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Henry Putra Imam Wijaya, I. S. (2016). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sesuai dengan Gender dalam Pemecahan Masalah pada Materi Balok dan Kubus (Studi Kasus pada Siswa SMP Kelas VIII SMP ISLAM AL-AZHAR 29 Semarang). Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika Volume 4, Nomor 9, 778-788.

Hudiono, B. (2010). Peran Pembelajaran Diskurs Multi Representasi Terhadap Pengembangan Kemampuan Matematika dan Daya Representasi pada Siswa SLTP. Jurnal Cakrawala Kependidikan, Volume, Nomor 2, 101-203.

Hutagaol, K. (2013). Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama . yJurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, Vol 2, No.1.

Murtianto, Y. H., Suhendar, A., & Sutrisno, d. (t.thn.). Analisis Kemampuan Representasi Verbal Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika berdasarkan Tahapan Krulik dan Rudnick Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Volume 4 Nomor 1, 82.

Murtono. (2015). Analisis Representasi Gambar dalam Menyelesaikan Permasalahan Pemantulan dan Pembiasan Bagi Mahasiswa Program Studi Fisika. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika Volume 2 Nomor 1, 48.

Muspiroh, N. (2020). Perbedaan Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Gender pada Mata Pelajaran Biologi. Equalita Volume 2 Nomor 1, 49-57.

Nadia, L. N., Waluyo, S. B., & Isnarto. (2017). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Ditinjau dari Self Efficacy Peserta Didik melalu Inductivee Discory Learning. Unnes Journal of Mathematics Education Research, Volume 6, Nomor 2, 242-250.

Nguyen, D.-H., Gire, E., & Rebello, N. S. (2010). Facilitating Students Problem Solving Across Multiple Representations in Introductory Mechanics. Department of Physics, 116 Cardwell Hall, Kansas State University, Manhattan, KS 66506-2601.

Nisa, M. S. (2018). Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Berdasarkan Gender pada Materi Geometri. Jurnal Numeracy Volume 5 Nomor 1, 41-48.

Prabowo, A. (2019). Bias Gender dalam Bahasa Masyarakat Mbojo. Jurnal Mabasindo Volume 3 Nomor 2.

Putri, H. E. (2017). Pendekatan Concrete-Pictorial-Abstrat (CPA) Kemampuan-Kemampuan Matematis dan Rancangan Pembelajaranya. Sumedang, Jawa Barat: UPI Sumedang Press.

Ramziah, S. (2016). Peningkatan Kemampuan Representasi Matematis Siswa Kelas X2 SMAN 1 Gedung Meneng Menggunakan Bahan Ajar Matriks Berbasis Pendekatan Saintifik. Jurnal Pendidikan Matematika Vol 5 No 2, 138-147.

Ratumanan, T. G., & Laurens, T. (2003). Evaluasi Hasil Belajar yang Relevan dengan Kurikulum Berbasis Kompetensi. Surabaya: YP3IT.

Rochaini, E., & Maarif, S. (2019). Analisis Kemampuan Representasi Matematika Siswa Sekuensial Abstrak dan Acak Abstrak dalam Menyelesaikan Soal-Soal Matematika. Conference on Research & Community Services| ISSN 2686-1259.

Sabirin, M. (2014). Representasi dalam Pembelajaran Matematika. JPM IAIN Antasari. Volume 01, Nomor 2, 33-44.

Santrock, J. W. (2007). Psikologi Pendidikan Edisi 2 (Terjemahan). Jakarta: Kencana.

Sardiman, A. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Selamet, Mahardika, I. K., & Supriadi, B. (2018). Analisis Kemampuan Representasi Verbal, Matematika, Gambar dan Grafik (R-VMGG) Siswa SMAN Pasirian pada Materi Termodinamika. Implementasi Pendidikan Karakter dan IPTEK untuk Generasi Millenial Indonesia dalam Menuju SDGs 2030, Vol.3, 144-148.

Sri Mulyaningsih, R. M. (2020). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Matematika. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika Vol. 6, No. 1, 107.

Subekti, R. U. (2016). Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiswa Ditinjau dari Gender pada Mata Kuliah Telaah Kurikulum SMP. Pyhtagoras, Volume 5 Nomor 2, 139-150.

Syafri, F. S. (2017). Kemampuan Representasi Matematis dan Kemampuan Pembuktian Matematika. Jurnal Edumath, Volume 3, Nomor 1.

Tiro, M. A. (2004). Dasar-Dasar Statistika. Makassar: Andira Publisher.

Waldrip, B., Prain, & Carolan, J. (2006). Learning Junior Secondary Science through Multi-Modal Representations . Electronic Journal of Science Education , Volume 11, Nomor 1.

Walle, J. V. (2010). Elemnar and Middle School Mathematics Teahing Developmentally Seventh Edition. Boston: Pearson.

Widyanigtiyas, L., Siswoyo, & Bakri, F. (2015). Pengaruh Pendekatan Multi Representasi dalam Pembelajaran Fisika Terhadap Kemampuan Kognitif Siswa SMA. JPPPF-Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, Volume1, Nomor 1.


Article Metrics

Abstract view : 37 times | PDF view : 11 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Ainung Sabrina, Muhammad Tawil, Sitti Rahma Yunus

  Email: [email protected]

Indexed by:

   

 

Creative Commons License
CSE: Celebes Science Education is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

View CSE UNM Stats