PENGARUH MUSIK KLASIK TERHADAP REGULASI EMOSI TUNADAKSA DI YPAC SURAKARTA

Sugeng Haryadi(1*), Novela Nadia Fardah(2),

(1) Jurusan Psikologi Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang
(2) Jurusan Psikologi Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/talenta.v1i1.5228

Abstract


Different physical with normal people make children more sensitive physical disability. Physical disability child tends to feel shame, low self-esteem and sometimes appear selfish attitude towards the environment especially when under pressure because of mental disability, failure to manage these emotions can make aggressive and apathetic. The objective of this research was to determine the effect of classical music on emotion regulation physical impairment in YPAC Surakarta. This research is experimental research design using one-group pretest-posttest design. Subjects were physical disability YPAC Surakarta aged 12-16 by 10 students. Methods of data collection in this study using psychological scales are scales of emotion regulation as much as 24 item. Data analysis using statistical testing techniques Non Parametric Wilcoxon Signed Ranks yield sig of 0.025, the value of Z score of -2.809 and a mean rank of 0.00 at pretest posttest whereas at 5.50. It can be concluded that there are changes in emotion regulation significantly between pretest and posttest experimental group after being given treatment in the form of classical music.

Keywords


classical music, emotion regulation, physical disability

Full Text:

PDF

References


Aizid, Rizem. 2011. Sehat dan Cerdas dengan Terapi Musik.Yogyakarta:Laksana.

Anggraeni. 2008. Resiliensi pada Penyandang Tunadaksa Pasca Kecelakaan. Skripsi.Tidak diterbitkan. Universitas Gunadarma.

Akuntono, Indra. Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Akan Dijamin. Online www.Kompas.com (accesed 07/15/12).

Arikunto, Suharsini. 2006. Prosedur Penelitian Suatu pendekatan Praktik. Jakarta:PT Rineka Cipta.

Astuti. 2006. Pengaruh Musik Klasik terhadap Intensitas Kunjungan Mahasiswa ke Perpustakaan Program studi Psikologi Universitas Diponegoro Semarang. Skripsi. Tidak diterbitkan. Universitas Diponegoro.

Azwar,Syaifuddin. 2009. Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta:Pustaka Pelajar.

. 2010a. Metode penelitian. Yogyakarta:Pustaka Pelajar.

. 2010b. Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta:Pustaka Pelajar.

Baoe, Pono. 2003. Kamus Musik. Yogyakarta:Kanisius.

Campbell. 2002. Efek Mozart Bagi Anak-Anak. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Chori, Salim. 1995. Ortopedagogik Anak Tunadaksa. Jakarta:Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Djohan. 2009. Psikologi Musik. Yogyakarta:GalangPress.

Efendi, Mohammad. 2008. Pengantar Psikopedagogik Anak Berkelainan. Jakarta:PT Bumi Aksara.

Gross, James. 2007. Handbook of Emotion Regulation. New York:Guilford Press.

Hadi, Sutrisno. 2002. Metodologi Research. Yogyakarta:Andi.

Holodynski dan Wolfgang. 2005. Development of Emotions and Emotion Regulation. New York: Springer.

Hude, Darwis. 2006. Emosi. Jakarta:Erlangga.

Hurlock. 1994. Perkembangan Anak Jilid 1 .Jakarta:Erlangga.

Kementrian Kesehatan RI. 2010. Pedoman Pelayanan Kesehatan Anak di Sekolah Luar Biasa (SLB) Bagi Petugas Kesehatan. Jakarta: Direktorat Jenderal Bina Kesehatan Masyarakat.

Latipun. 2010. Psikologi Eksperimen Edisi Kedua.Malang:UMMPress.

Mangunsong, Frieda. 2009. Psikologi dan Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: LPSP3 UI.

Monks, Nnoers dan Siti. 2002. Psikologi Perkembangan. Yogyakarta:Gadjah Mada University Press.

Ngalifah, Siti. 2010. Pengaruh Musik Klasik Terhadap Kecerdasan Emosional Anak di TK Kemala Bhayangkari 06 Glondong Tirtomani Kalasan Sleman Yogyakarta Tahun Ajaran 2009/2010. Skripsi. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Putnam. 2005. Emotion Dysregulation and The Development of Boderline Personality Disorder. Psychopatology And Development. Cambridge University Press United States of America.899-925.

Rustriningsih. 2009. Ribuan Anak Berkebutuhan Khusus Belum Tersentuh Fasilitas Memadai. Online http://www.suaramerdekakacetak.com (accessed 19/05/11).

Satiadarma dan Roswiyani. 2004. Cerdas dengan Musik. Jakarta:Puspa Swara.

Seniati, Aries dan Bernadette. 2011. Psikologi Eksperimen. Jakarta: PT IIndeks.

Sugiyono. 2007. Statistika untuk Penelitian. Bandung;Alfabeta.

Sulistian, Chrysanty. 2007. Efek Musik dalam Terapi Wicara pada Kemampuan Verbal Anak ADHD. Thesis.Tidak diterbitkan. Universitas Katolik Soegijapranata Semarang.

Strongman. 2003. The Psychology of Emotion Fifth Edition. New Zealand:Wiley.

Tyas, Hartaris Andijaning. 2007. Seni Musik SMA. Jakarta:Erlangga.

Utami, Cicillia. 2003. Musik Klasik dan Pengaruhnya Terhadap Kreativitas Anak. Thesis. Tidak diterbitkan. Universitas Katolik Soegijapranata Semarang.

Widyaningrum, Diana Elma. 2005. Kecerdasan Emosional Pada Remaja yang Memiliki Hobi Mendengarkan Musik Klasik. Skripsi. Tidak diterbitkan. Universitas Muhamadiyah Surakarta.

Widuri, Erlina Listyanti. 2010. Kepribadian Big Five dan Strategi Regulasi Emosi Ibu Anak ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Humanitas, Vol VII. 123-137.

Windura, Sutanto. 2008. Brain Mgt Series : An Absolute Genius.Jakarta : Elex Media Komputindo.

Zeelenberg, Ivan dan Nyiklicek. 2011. Emotion Regulation and Well-Being. New York: Springer.


Article Metrics

Abstract view : 3289 times | PDF view : 621 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Sugeng Haryadi, Novela Nadia Fardah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

PUBLISHED BY:

Fakultas Psikologi Universitas Negeri Makassar

Gedung BM Lantai 2 Kampus Gunungsari Baru,

Jalan A.P. Pettarani, Makassar 90222.

Email: jurnal.talenta@unm.ac.id

p-ISSN : 2460-8750

e-ISSN : 2615-1731