Penggunaan Teknik Ice Breaking Untuk Meningkatkan Jiwa Kewirausahaan Siswa Di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK)

alga sanjaya

Abstract


This study examines Ice Breaking Techniques Through Career Guidance to Improve Student Entrepreneurship Soul in Vocational Secondary School (SMK). The main problems of this research are: 1. How is the description of student entrepreneurship spirit in SMK? 2. How to use ice breaking technique as an effective solution to improve student entrepreneurship spirit in SMK? The purpose of this study are: 1. To know the description of the level of student entrepreneurship spirit in SMK. 2. To know ice breaking technique as an effective solution to improve student entrepreneurship spirit in SMK. This research uses library research method by collecting data from various relevant sources, then researcher explain problem solving through synthesis and draw conclusion. The results showed that: 1. The level of entrepreneurship of students in SMK is still low. 2. The use of ice breaking technique through career guidance as an effective solution offered by researchers to improve students entrepreneurship spirit in SMK.



Keywords


Teknik Ice Breaking, Jiwa Kewirausahaan, Siswa, SMK

Full Text:

PDF

References


Ananda, Kun Sila. 2013. 5 Pelajaran Keuangan Dari Permainan Monopoli. [On line] https://www.merdeka.com/gaya/5-pelajaran-keuangan-dari-permainan-monopoly.html. diakses 2 Desember 2016.

Anonim. https://bisnis.tempo.co/read/news/2016/05/23/092773404/menangkan-mea-jokowi-ri-perlu-5-8-juta-pengusaha-muda-baru. Diakses 2 Desember 2016.

Anonim. https://www.bps.go.id/Brs/view/id/1196. Diakses 2 Desember 2016.

Anwar, Dessy. 2001. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Surabaya: Karya Abditama.

Aprilianty, Eka. 2012. Pengaruh Kepribadian Wirausaha, Pengetahuan Kewirausahaan, dan Lingkungan Terhadap Minat Berwirausaha Siswa SMK. Kalimantan Tengah: Pangkalan Bun.

Bakhtiar, Ilham M. (2015). Pengembangan Video Ice Breaking Sebagai Media Bimbingan Konseling Dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling, 1(2), 150–163.

Handayani, Putri. 2015. Job Seeker VS Job Creator. Jakarta: Universitas Gunadarma.

IMD. 2015. IMD World Talent Report 2015. [On line] http://www.imd.org. Diakses 2 Desember 2016.

Jefrindo, Maikel. 2016. Pengangguran Terbesar RI Adalah Lulusan SMK. [On line] http://finance.detik.com/ekonomi-bisnis/3203625/pengangguran-terbesar-ri-adalah-lulusan-smk. diakses 2 Desember 2016.

Karli, Hilda. 2012. Pembelajaran Tematik untuk Meningkatkan Jiwa Kewirausahaan. Jurnal Pendidikan Penabur- No 19//tahun ke 11.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. 2014. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 111 tahun 2014 Tentang Bimbingan dan Konseling Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta: Kemendikbud RI.

Mahfud, S. 2010. Teknik Ice Breaking dalam Kelompok. Jakarta: Rineke Cipta.

Maryan, Edwin Anangga Maryan. Perancangan Permainan Sebagai Alat Bantu Pembelajaran Karakter Wirausaha Pada Mata Pelajaran Kuliah Kewirausahaan (Studi Kasus Mata Kuliah Kewirausahaan jurusan Teknik Industri UNS). Surakarta: UNS.

Nilda. 2011. Varian Ice Breaker: Segarkan Aktivitas Pembelajaran. [On line] http://www.komunikasi.um.ac.id. Diakses 2 Desember 2016.

Pratiwi, Ari Suci. 2009. Upaya meningkatkan Minat Berwirausaha Melalui Layanan informasi Karier Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Kradenan Kabupaten Grobogan Tahun Ajaran 2008/2009.

Tyagita, Brigitta Putri Atika. 2013. Edupreneur Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan SMK. Salatiga: Universitas Kristen Satya Wacana.


Article Metrics

Abstract view : 27 times
PDF - 25 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Pembelajar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Diterbitkan Oleh

Fakultas Ilmu Pendidikan

Universitas Negeri Makassar

Kampus IV UNM Tidung, Gedung HP 101 Fakultas Ilmu Pendidikan. Jalan Tamalate I Tidung Makassar Email : pembelajar@unm.ac.id

 

Flag Counter  

 

 Creative Commons License

Pembelajar licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.