PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA BAHASA JERMAN MELALUI PENDEKATAN SCIENTIFIC

Mutmainna Mutmainna(1*), Burhanuddin Burhanuddin(2),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/eralingua.v2i2.6754

Abstract


The purpose of this study is to improve the ability to read German through the scientific approach of students class XI IPA SMAN 14 Gowa. This research is a classroom action research. The subjects of this study were students of class XI IPA 3 which amounted to 35 students. This classroom action research consists of two cycles. Each cycle consists of planning, execution, observation, and reflection. Data analysis in this research using percentage technique. The results of this study showed that there is an increase in learning achievement of German reading ability through scientific approach of students.


Full Text:

PDF

References


Abdin, Yunus. (2012). Pembelajaran Membaca Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: Refika Aditama.

Abdullah, Ridwan. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Brown, H. D. (2001). Teaching By Priciple: An Interactive Approach To Language Pedagogy. San Francisco: Longman.

Daryanto. (2014). Pendekatan pembelajaran saintifik kurikulum 2013. Yogyakarta: Gava Media.

Harianto, H., & Dalle, A. (2018). KEEFEKTIFAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE BAMBOO DANCING DALAM KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA JERMAN SISWA KELAS XI IPA SMA NEGERI 7 BULUKUMBA. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(1).

Hidayati. (2013). Penerapan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Kemampuan Menerapkan Konsep Siswa SMA Negeri 2 Cileunyi. Bandung: Skripsi UIN Sunan Gunung Djati

Hosnan, Muhammad. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Ciawi-Bogor: Ghalia Indonesia.

JUFRI, J. (2007). Metode Penelitian Bahasa, Sastra dan Budaya.

Jufri, J. (2007). Metode Penelitian Bahasa. Sastra dan Budaya.

JUFRI, J. (2017). Strategi Pembelajaran Bahasa.

Kahar, Kurniawan. (2013). Peningkatan Keterampilan Membaca Memahami Siswa Kelas Xi Sms Xx-1 Makassar Melalui Metode Project Based Learning Tipe Berbicara. Makassar: Skripsi FBS UNM.

Mantasiah, R. (2018, June). Pay It Forward Model in Foreign Language Learning to Increase Student’s Self Efficacy and Academic Motivation. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1028, No. 1, p. 012178). IOP Publishing

Mantasiah, R., Juffri, J., & Yusri, Y. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Jaring Laba-Laba (Webbed) dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman. Indonesian Journal of Educational Studies, 20(2).

Pabumbun, A. R., & Dalle, A. (2019). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN KEMAMPUAN MENYIMAK BAHASA JERMAN SISWA KELAS XI SMAN 11 MAKASSAR. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2).

Qalbi, U. N., Mantasiah, R., Jufri, J., & Yusri, Y. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments dalam Keterampilan Menulis Bahasa Jerman Siswa Kelas XII IPA SMA Negeri 1 Bontonompo Kabupaten Gowa. Indonesian Journal of Educational Studies, 20(1).

Qudus, M., & Yusri, Y. (2017). Keefektifan Penggunaan Metode Audio Lingual dalam Pembelajaran Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman. Indonesian Journal of Educational Studies, 20(2).

Robbins, Stephen P. dan Timoty A. Judge. (2008). Perilaku Organisasi. edisi 12. Jakarta: Salemba Empat.

Romadloni, A., & Mantasiah, R. Intercultural approach in foreign language learning to improve students’ motivation. Senior Editors, 61.

Sagala, Syaifuddin. (2005). Definisi Pendekatan Pembelajaran. Jurnal. Matematrix.id/ diakses pada 10 maret 2017.

Satyawati. (2011). Penerapan Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SMA Negeri 15 Yogyakarta. Yogyakarta: Skripsi UIN Sunan Kalijaga.

Tenri, A., Asri, W. K., & Azizah, L. (2017). KEEFEKTIFAN PENGGUNAAN MEDIA BRETTSPIEL DALAM KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA JERMAN SISWA KELAS X SMA NEGERI 11 MAKASSAR. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(1).

Westhoff, Gerard. (1997). Fertigkeit Lesen. Berlin: Langenscheidt.

Yusri, Y., Mantasiah, R., & Jufri, J. (2018). The Use Of Two Stay Two Stray Model in English Teaching to Increase Student’s Learning Outcome. Journal Of Advanced English Studies, 1(1), 39-43.

Zulfikar, Z., & Azizah, L. (2017). KEEFEKTIFAN PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN KARTU KUARTET DALAM PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA JERMAN SISWA KELAS XI MA NEGERI 1 MAKASSAR. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2).


Article Metrics

Abstract view : 1044 times | PDF view : 119 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

Flag Counter

 

Eralingua has been indexed by: