Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 18 Bulukumba

Irham Irham
Yusminah Hala
Alimuddin Ali

Abstract


This study is quasy experiment research, which aims at examining (1) learning motivation of grade XI IPA students at SMAN 18 Bulukumba taught by using cooperative learning model of Jigsaw type, (2) the learning outcomes of grade IPA student at SMAN 18 Bulukumba taught by using cooperative learning model of Jigsaw type, (3) the influence of cooperative learning model of Jigsaw type toward learning motivation of grade IPA student at SMAN 18 Bulukumba, (4) the influence of cooperative learning model of Jigsaw type toward learning outcomes of grade IPA student at SMAN 18 Bulukumba. The population of the study the entire students of grade XI IPA of the second semester at SMAN 18 Bulukumba of academic year 2015/2016. The sample of the study are students of grade XI IPA2 and grade XI IPA3 with the total of 61 students. Samples were chosen by employing simple random sampling technique. Data was obtained by using quetionnaire of learning motivation and test of learning outcomes. The results of the study revealed were (1) student’s learning motivation in the control class after the treatment is 90.90 and is in very high categories; (2) ) student’s learning in the experiment class after the treatment is 104.16 and is in very high categories; (3) the students learning outcomes of Biology subject in the control class after the treatment is 74.24 and is in very high categories; (4) the students learning outcomes of Biology subject in the experiment class after the treatment is 83.84and is in very high categories; (5) the implementasi of cooperative learning model of Jigsaw type give positive influence toward learning and learning outcomes of grade XI IPA students at SMAN 18 Bulukumba. 


Keywords


Jigsaw model, Learning motivation, Learnign outcomes.

Full Text:

PDF

References


Arjanggi, Fitriani, & Rohmatun. 2010. Metode Pembelajaran Tutor Sebaya Meningkatkan Hasil Belajar Berdasar Regulasi Diri. Makara Sosial Humaniora 14. Jurnal Proyeksi, Vol.4 (2), 29-38

Departemen Pendidikan Nasional. 2012. Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah. Direktorat Pembinaan Sekolah

Evairawati. 2012. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Motivasi, Aktivitas, dan Hasil Belajar Biologi pada Siswa kelas XI IPA1 SMAN 5 Pare-pare. Tesis tidak diterbitakan. Makassar: PPs Universitas Negeri Makassar

Fahradina, Ansari, & Saiman. 2014. Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Kemandirian Belajar Peserta didik SMP dengan Menggunakan Model Investigasi Kelompok. Jurnal Didaktik Matematika ISSN: 2355-4185. Vol. 1, No. 1, September 2015

Hadis Abdul. 2008. Psikologi Dalam Pendidikan. Bandung. Alfabeta.

Hamzah B. Uno. 2014. Teori Motivasi & Pengukurannya. Bandung: Bumi Aksara

Ibrahim, M. 2000. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Unesa University Press.

Lie. 2004. Cooperatif Learning: Mempraktekkan Cooperatif Learnig di Ruang-ruang Kelas. Jakarta: Raja Widia Sarana Indonesia

Lusiana, A. 2011. Pembelajaran Biologi dengan Model Jigsaw dan STAD (Steams Achievements Division) Ditinjau Dari Hasil Belajar, Motivasi belajar, dan kreativitas siswa. Tesis tidak diterbitkan. Surakarta: Universitas Sebelas Maret. (Google.perpustakaan.uns.ac.id. Akses 29 Juni 2016)

Hertiavi, M. A., dkk. 2010. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP.ISSN: 1693-1246 Januari 2010 Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia 6 (2010) 53-57 (Akses 9 Oktober 2015)

Nurhadi. 2004. Kurikulum 2004 (Pertanyaan dan Jawaban). Jakarta: Grasindo

Prayitno. 2010. Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta

Raudhah, A & Masparingga, 2012. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas xi ipa sma nurul falah pekanbaru. Lectura Volume 04, Nomor 01, hlm 54- 62

Rokhmatika, S., Harlita dan Prayetno, A. 2012. Pengaruh Model Inkuiri Terbimbing Dipadu Kooperatif Jigsaw Terhadap Keterampilan Proses Sains Ditinjau dari Kemampuan Akademik. Jurnal Pendidikan Biologi Volume 4(2):72-83. (Akses 19 Oktober 2015)

Safari. 2005. Penulisan Butir Soal Berdasarkan Penilaian Berbasis Kompetensi. Jakarta: APSI Pusat

Sardiman. 2012. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Subyakto. 2009. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan STAD (Steams Achievements Division) Terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama Negeri Se Wilayah Ngawi Timur. Tesis tidak diterbitkan. Surakarta: PPs UNS

Yeti, S. & R. Diana. 2009. Pengaruh Penggunaan Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Pembelajaran Biologi Di SMPN 2 Cimalaka. Jurnal Pengajaran MIPA, Vol. ISSN: 1412-0917 13 No. 1 April 2009 (Akses 9 Oktober 2015)

Suprijono. 2013. Cooperatif Learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar

Trianto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana.


Article Metrics

Abstract view : 362 times
PDF - 220 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Irham Irham, Yusminah Hala, Alimuddin Ali

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Diterbitkan oleh

Program Study Pendidikan Biologi

Program Pasca Sarjana UNM

Address : Jl. Bonto Langkasa, Gedung AD PPs UNM, Makassar 90222

Email : ujb@unm.ac.id

p-ISSN : 2581-1959

e-ISSN : 2581-1967

Terindeks Oleh


 Hasil gambar untuk google scholars icon

Web
Analytics

Creative Commons License