DAMPAK PERMAINAN GAME ONLINE TERHADAP MANAJEMEN WAKTU SISWA DI SMPN 2 TOMPOBULU KABUPATEN GOWA

Dewi Handayani(1), Muh Sudirman(2*), Andi Aco Agus(3),

(1) Fakultas Ilmu Sosial dan Hukum
(2) Fakultas Ilmu Sosial dan Hukum
(3) Fakultas Ilmu Sosial dan Hukum
(*) Corresponding Author



Abstract


Abstract: This study aims to determine (1) time management of students who often play online games in SMPN 2 Tompobulu, Gowa regency. (2) teachers ' efforts in dealing with students who are addicted to online games at SMPN 2 Tompobulu. (3) the role of parents in shaping children's time management. This research method uses a descriptive type of research with a qualitative approach. The data analysis technique uses an interactive model by covering three activity streams, namely data reduction, data presentation and conclusion drawing.The results of this study showed that (1) time management of students who often play online games at SMPN 2 Tompobulu, Gowa regency became irregular with several consequences including: (a) late to school. (b )skipping lessons, (c) not focusing while studying in class, and (d) neglecting other work. (2) the efforts made by teachers in dealing with students who are addicted to online games at SMPN 2 Tompobulu, Gowa regency include (a) providing advice on the use of online games, (b) conducting HP raids, (c) cooperation with parents. (3) the role of parents in shaping children's time management is by (a) building good communication, (b) making a schedule of activities, (c) providing direction to children.

Keywords: Impact, Online Games And Time Management

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) Manajemen waktu siswa yang sering memainkan game online di SMPN 2 Tompobulu Kabupaten Gowa. (2) Upaya guru dalam menangani siswa yang kecanduan permainan game online di SMPN 2 Tompobulu. (3) Peran orang tua dalam membangun manajemen waktu anak. Metode penelitian ini menggunakan jenis penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Adapun teknik analisis data menggunakan model interaktif dengan mengcakup tiga alur kegiatan yaitu reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan.Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) Manajemen waktu siswa yang sering bermain game online di SMPN 2 Tompobulu Kabupaten Gowa  menjadi tidak teratur dengan beberapa akibat yang ditimbulkan diantaranya: (a) terlambat datang ke sekolah. (b) bolos pelajaran, (c)tidak fokus saat belajar di kelas, dan (d) melalaikan pekerjaan lain. (2) Upaya yang dilakukan oleh guru dalam menangani siswa yang kecanduan game online di SMPN 2 Tompobulu Kabupaten Gowa Meliputi (a) memberikan nasehat mengenai penggunaan game online, (b) melakukan razia HP, (c) kerja sama dengan orang tua murid. (3) peran orang tua dalam membangun manajemen waktu anak adalah dengan cara (a) membangun komunikasi yang baik, (b) membuat jadwal kegiatan, (c) memberikan arahan kepada anak.

Kata kunci : Dampak, Game Online dan Manajemen waktu



Keywords


Dampak, Game Online dan Manajemen waktu

Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract view : 182 times | PDF view : 24 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Published by:

TOMALEBBI: Jurnal Pemikiran, Penelitian Hukum, Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) is published by Department of Pancasila and Civic Education from the Faculty of Social Sciences of Universitas Negeri Makassar in collaboration with the Association of the Pancasila and Civic Education Teachers from the South Sulawesi Province (AP3KnI) 

Jurusan PPKn dan Hukum FIS-H UNM, Gedung FIS UNM Lt. 1
Jalan Raya Pendidikan No. 1
Kampus UNM Gunungsari Baru, Makassar 90222

Email : tomalebbi@unm.ac.id
HP/WA: 081355035326 (an. Muh. Sudirman)

ISSN : 2962-3685 (Online)
ISSN : 2355-6439 (Print)

TOMALEBBI: Jurnal Pemikiran, Penelitian Hukum, Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

TOMALEBBI: Jurnal Pemikiran, Penelitian Hukum, Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) Indexed by