Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Dengan Pendekatan Kontekstual Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Makassar

Ayu Syahyani(1*), Idawati Idawati(2), Anwar Anwar(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) UPT SMP Negeri 1 Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.59562/titikdua.v5i1.68473

Abstract


This study aims to improve the ability to write poetry with a contextual approach of class IX students of SMP Negeri 1 Makassar. This research is a Classroom Action research. The research subjects consisted of 40 students of class IX.2 SMP Negeri 1 Makassar. Data were collected through a poetry writing test, observation of student engagement, and interviews to find out students' responses to learning. Data were analysed quantitatively to measure the improvement of students' scores and qualitatively to understand changes in students' motivation and participation. The results showed that students in class IX.2 of SMP Negeri 1 Makassar could write poetry better with contextual learning method. This method successfully increased students' motivation and engagement. Their average score increased from 75 in cycle I to 85 in cycle II. By linking the learning materials with real world situations, students became more confident and creative in writing poetry.

Full Text:

PDF

References


Astuti, D. A. O. Y. (2021). Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Bebas dengan Strategi Kontekstual Pada Siswa Kelas VIIIA MTs 45 Gianyar Tahun Pelajaran 2015 / 2016. Jurnal Pendidikan Deiksis 3(1):33–42.

Astuti, D. P. J. (2021). Implementasi Pendekatan Contextual Teaching and Learning Sebagai Upaya Mengembangkan Kemampuan Menulis Puisi Pada Siswa SMP. JPI 1(1):65–79.

Avicenna, A. (2021). Aplikasi Teori Belajar Kontruktivisme dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas 1 SMA Satria Makassar.YUME: Journal of Management Volume 4(Issue 3):357–69.

Deliani, S., & Muliatik, S. (2023). Kemampuan Menulis Puisi dengan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP) 5(2):150–56.

Dewi, M. (2021). Upaya Penerapan Metode Kontekstual Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Materi Menulis Puisi Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Islam Serambi Mekkah. Almufi Journal of Measurement, Assessment, and Evaluation Education, 1(2), 73-79.

Hasnah, P. (2020). Efektivitas Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching And Learning) dalam Menulis Puisi. Pepatudzu : Media Pendidikan Dan Sosial Kemasyarakatan 16(1):30.

Hidayat, M. S. (2012). Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 17(2).

Kuswandi, S., & Putri, N. D. (2021). Penerapan Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Bebas pada Siswa Kelas V SD. Jurnal Tahsinia 2(1):97–109.

Muktadir, A. M., & Ariffiando, N. F. (2021). Penerapan Pembelajaran Menulis Puisi dengan Teknik Kata Kunci. Jurnal Pembelajaran dan Pengajaran Pendidikan Dasar 4(1):197–204.

Mustika, I., Isnaini, H., Terusan Jenderal Sudirman, J., & Barat, J. (2021). Konsep Cinta pada Puisi-Puisi Karya Sapardi Djoko Damono: Analisis Semiotika Carles Sanders Pierce. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 6(1), 1-10.1.

Salamah. (2020). Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas VIII Semester Genap SMP Perintis 2 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2019/2020. Journal Educational of Indonesia Language 1(01). doi: 10.36269/jeil.v1i01.301.

Sari, N. I., & Randi, R. (2024). Pendekatan Kontekstual dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Pada Siswa Kelas VIII SMPI Annuriyyah Jakarta Timur. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 3(2):153.

Septiani, V., & Kamil, A. M. (2024). Penerapan Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Puisi Pada Siswa Kelas X SMA PGRI 4 Kota Bogor Pembelajaran Bahasa Indonesia Diarahkan untuk Meningkatkan Keterampilan Siswa dalam Bahasa Indonesia Mencangkup Pembelajaran Bahasa. Jurnal Pendidikan 1:52–64.

Sutirta, E. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMPN 6 Kediri Dalam Menulis Puisi Dengan Pengembangan Model Definisi. Jurnal Simki Pedagogia 5(2):147–56.

Toja, D. A. (2020). Penerapan Pendekatan Kontekstual Menggunakan Media Gambar untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi Pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan 1(2):199–204.

Ulfah, A., Fitriyah, L., Zumaisaroh, N., & Jesica, E. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Digital Dalam Pembelajaran Menulis Puisi Di Era Merdeka Belajar.” GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 5(1):42–57.


Article Metrics

Abstract view : 39 times | PDF view : 3 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Published by:

Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) 

Email: jurnal.titikdua@unm.ac.id

 

Indexed by:

      

 

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

 

INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License