Pengaruh Metode Field Trip Terhadap Keterampilan Menulis Cerpen Siswa Kelas IX MTS Hasan Yamani
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.59562/titikdua.v5i1.65247
Abstract
This study aims to determine the effect of Field Trip method on short story writing skills of grade IX students of MTs Hasan Yamani. The type of research used in this study is pre-experimental design. The sample taken was one class, namely class IX C MTs Hasan Yamani consisting of 24 students. The research instrument used in this study was a short story writing test. The data collection technique used was a test technique to obtain data on the effect of the Field Trip method on the short story writing skills of class IX students of MTs Hasan Yamani. The test of student learning outcomes is in the form of a test which includes a pretest and posttest. Data analysis in this study used two techniques, namely descriptive statistics and inferential statistics. The results showed that the Field Trip method significantly affected the short story writing skills of ninth grade students of MTs Hasan Yamani. This is because the application of the Field Trip method is able to foster students' interest and creativity in writing short stories. Students' short story writing skills before and after applying the Field Trip method experienced a significant increase. This is evidenced from the average student score before using the Field Trip method in learning to write short stories, which is 71.13 and after using the Field Trip method which is 80.17.
Full Text:
PDFReferences
Ati, A. P., & Widiyarto, S. (2020). Literasi Bahasa dalam Meningkatkan Minat Baca dan Menulis Pada Siswa SMP Kota Bekasi. Basastra, 9(1), 105-113.
Dalman. (2016). Keterampilan Menulis. Jakarta: R.Press, Ed.
Damiran, A. D. A. (2022). Pengaruh Metode Karyawisata Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Pada Siswa Tunarungu Kelas VII SMPLB-B si SLB Negeri Gedangan Sidoarjo Semester II Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pembelajaran Dan Ilmu Pendidikan 2(3).
Devianty, R. (2017). Bahasa Sebagai Cermin Kebudayaan. Jurnal Tarbiyah, 24(2).
Dewi, S. M., & Sobari, T. (2018). Pembelajaran Menulis Teks Cerpen Dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Siswa Kelas XI SMK Citra Pembaharuan. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 1(6):989–98.
Farhan, A., Martha, I. N., & Putrayasa, I. B. (2018). Peningkatan Kemampuan Siswa Menulis Teks Negosiasi dengan Menggunakan Metode Karyawisata Kelas X IPA 1 MAN 1 Buleleng. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha 8(2).
Jaswandi, J. (2020). Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Melalui Metode Field Trip Siswa SMPN 4 Tapung Hilir. Journal of Education and Teaching 1(1):81–84.
Juniarti, Yenti. (2015). Peningkatan Kecerdasan Naturalis Melalui Metode Kunjungan Lapangan (Field Trip). Jurnal Pendidikan Usia Dini 9(2):267–84.
Kunandar. (2010). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Mulyo, S., Ilyas, M., & Ridhani, A. (2019). Pembelajaran Keterampilan Berbicara Dengan Metode Field Trip Pada Peserta Didik Kelas IX SMP Samarinda. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya 2(2):115–26.
Putri, R. D. P., & Kurniawan, S. J. (2018). Implementasi Nilai Karakter Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Pembelajaran Field Trip. In Seminar Nasional “Membangun Sinergitas Keluarga dan Sekolah Menuju PAUD Berkualitas.
Roestiyah. (2001). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Simatupang, F. T., Heeji, K., & Syahfitri, D. (2022). Penerapan Metode Pembelajaran Field Trip Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Menulis Puisi di SMP Negeri 2 Pangururan Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 4(1), 226-233.
Subandiyah, H. (2015). Pembelajaran Literasi dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Paramasastra: Jurnal Ilmiah Bahasa Sastra dan Pembelajarannya, 2(1).
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Article Metrics
Abstract view : 36 times | PDF view : 1 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Published by:
Study Program of Indonesian Language Education, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI)
Email: jurnal.titikdua@unm.ac.id
Indexed by:
Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia
INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License