Finger Puppet Learning Media Based on Character Cards to Enhance Early Childhood Speaking Abilities
(1) Institut Agama Islam Negeri Palopo, Indonesia
(2) Institut Agama Islam Negeri Palopo, Indonesia
(3) Institut Agama Islam Negeri Palopo, Indonesia
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/tematik.v10i2.68260
Abstract
This research is motivated by the lack of development in children's speaking skills, as observed in classroom learning processes. One contributing factor is the limited use of interactive learning media and tools that can stimulate children's speaking abilities. Therefore, finger puppet media based on character cards was developed using the ADDIE model, aimed at improving the speaking abilities of children in Class B at Negeri Pembina Larompong Kindergarten. Data were collected through observation, interviews, and validation by experts and analyzed using descriptive quantitative methods. Based on the research results, the developed media received a score of 88% from material experts and 87.14% from media experts, which falls into the "very valid" category. The use of this media is expected to assist teachers in effectively and enjoyably stimulating children's speaking abilities as an interactive learning tool.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adhimah, S. (2019) Pengaruh Penggunaan Media Boneka Jari Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Kelompok A di PAUD Tashwirul Afkar Gedangan Sidoardjo. (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya).
Ambarwati, S. (2023). Implementasi Teori Cone Of Experience Edgar Dale dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 1 Baturraden Kabupaten Banyumas. (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Profesor Kiai Haji Saifuddin Zuhri).
Agustiana, R., & Ramadhini, F. (2020). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Kegiatan Circle Time. PERNIK, 3(1), 1-24.
Anjeli, Y. N., & Latifah, N. (2021). Pengembangan Media Boneka Jari Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV SDN Saga VI Kabupaten Tangerang. WACANA AKADEMIKA: Majalah Ilmiah Kependidikan, 5(1), 1-7.
Artamia, C. D., & Syamsiyati, R. N. (2023). Studi Kasus Keterlambatan Bicara (Speech Delay) Anak Usia Dini Di Paud Anak Hebat Kartasura (Doctoral dissertation, UIN Raden Mas Said).
Azmi, R., Astini, B. N., Rachmayani, I., & Fahruddin, F. (2023). Pengembangan Media Boneka Jari Untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 2557-2565.
Chrestiany, S., & Hasibuan, R. (2018). Implementasi media boneka jari dalam mengembangkan kemampuan berbicara anak usia dini kelompok B Di TK Kosgoro Surabaya. Jurnal PAUD Teratai, 7(1), 1-5.
Fadliyah, L., Susanto, J., & Rukanah, R. (2021). Stimulasi finger puppet terhadap perkembangan bahasa anak pra sekolah. Jurnal Penelitian Kesehatan" SUARA FORIKES"(Journal of Health Research" Forikes Voice"), 12(4), 459-462.
Fatima, S., & Yusuf, M. (2022). Pengembangan Media Komik Berbasis Kearifan Lokal Luwu pada Tema 5 Pahlawanku di Kelas IV MI. Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 1(3), 208-217.
Febrianti, A. (2021). Pengaruh Metode Bercerita Menggunakan Media Boneka Jari Terhadap Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak TK Idhata Cambayya. Jurnal Pendidikan AURA (Anak Usia Raudhatul Atfhal), 2(2), 52-63.
Guntur, Muhammad dkk. (2022). Pengembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini. Yogyakarta: Selat Media.
Hasis, Pertiwi. K. (2020). Pengembangan Model Permainan Cooking Class Untuk Meningkatkan Motorik Halus Anak Usia Dini Di Taman Kanak-Kanak Yapi Jaya Makassar. Tunas Cendekia: Jurnal Program Studi Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 172-183.
Ida Rohmani, “Penerapan Media Boneka Jari Untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini (Penelitian Tindakan Kelas Di Tk Al Mustariyyah)” (Doctoral dissertation, Institut PTIQ Jakarta, 2019), https://repository.ptiq.ac.id/id/eprint/281/.
JULAMIN, D. (2024). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Penggunaan Media Pin Activity di TK Nur Alam Tarobok Kecamatan Baebunta Luwu Utara (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Palopo).
Mukarromah, F., & Kholifah, S. (2020). Pengembangan Media Boneka Jari Dengan Berbagai Karakter. Golden Childhood Education Journal, 1(1), 15-18.
Noviyanawati, B. L., & Agung, A. A. G. (2022). Pengembangan Media Boneka Jari Tangan Berpendekatan SAVI pada Muatan Bahasa Indonesia untuk Keterampilan Berbicara Siswa. Jurnal Media Dan Teknologi Pendidikan, 2(2), 73-81.
Okpatrioka, O. (2023). Research and development (R&D) penelitian yang inovatif dalam pendidikan. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 1(1), 86-100.
Putri, N. (2021). Pengembangan Media Boneka Jari Hewan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Tema 7 Subtema 2 Siswa Kelas 1 SDN 2 Maronge (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Mataram).
Rupnidah, R., & Suryana, D. (2022). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal PAUD agapedia, 6(1), 49-58.
Sudikan, Indarti, and Faizin (2023) Metode Penelitian & Pengembangan (Research and Development) Dalam Pendidikan Dan Pembelajaran.,Malang: Universitas Muhammadiyah Malang, 2–3.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta
Sulpiana, S. (2023). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbantuan Aplikasi Canva Pada Materi Iman Kepada Kitab-kitab Allah di Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) 3 Palopo (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo).
Wabdaron, D. Y., & Reba, Y. A. (2020). Peningkatan keterampilan berbicara melalui metode pembelajaran berbasis masalah siswa Sekolah Dasar Manokwari Papua Barat. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 2(1), 27-36.
Widia Indah Rahayu dan Ujang Jamaludin, (2024) “Pengembangan Media Kartu Bergambar Pada Mata Pelajaran IPA Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengindentifikasi Makhluk Hidup," Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An 18, no. 2: 9–20, accessed August 8, 2024, https://ejournal.upi.edu/index.php/MetodikDidaktik/article/view/52436.
Article Metrics
Abstract view : 131 times | PDF view : 11 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Wirda Saputri Umar; Rosdiana; Pertiwi Kamariah Hasis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Published by:
Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Makassar
Kerjasama:
Support by:
Email: jurnal.tematik@unm.ac.id
p-ISSN: 2476 - 9363
e-ISSN: 2723 - 7613
TEMATIK: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
View My Stats