PERMAINAN BAHASA UNTUK STIMULASI KEMAMPUAN BAHASA RESEPTIF ANAK USIA DINI

Desy Dela Tika(1*),

(1) Universitas PGRI Semarang
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/tematik.v7i1.15355

Abstract


Language games for stimulation early childhood receptive language. Receptive language is ability for listen and read. Receptive language development for children needs to be developed so that children can absorb information properly. For this reason, stimulation is needed so that the children’s receptive language can develop. One that can be do is playing language games. Language games can be done because basically playing is the main need for children. This research uses a literature study method where the data retrieval system in this research comes from books or journals that are analyzed based on existing problems. Language games that can be done to stimulate children's receptive language skills include repeating words, listening to them, guessing, whispering in chains and telling stories with indirect props. Stimulation with this method will make it easier for early childhood to develop their receptive language skills.


Keywords


Receptive language, language games, ealy childhood

Full Text:

PDF

References


Adini, A. L. (2016). Kemampuan Bahasa Reseptif Anak Kelompok A Gugus V Kecamatan Berbah Tahun 2016. Pendidikan Guru PAUD S-1, 5(6), 600-611.

Alam, S. K., & Lestari, R. H. (2019). Pengembangan Kemampuan Bahasa Reseptif Anak Usia Dini dalam Memperkenalkan Bahasa Inggris melalui Flash Card. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 274-279.

Delfita, R. (2012). Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Melalui Permainan Gambar Dalam Bak Pasir di Taman Kanak-Kanak Bina Anaprasa Mekar Sari Padang. Jurnal Ilmiah Pesona PAUD, 1(5).

Dewi, N. L. P. P., Sujana, I. W., Tirtayani, L. A., & Psi, S. (2017). Pengaruh Metode Bermain Berbantuan Media Audio Bisik Berantai terhadap Kemampuan Menyimak pada Anak kelompok B di TK Gugus Sandat. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 5(3), 315-324.

Fitriani, D., Fajriah, H., & Rahmita, W. (2019). Media Belajar Big Book dalam Mengembangkan Kemampuan Berbahasa Reseptif Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 237-246.

Karmila, M., Suharno, A., & Purwadi, P. (2011). Pengaruh Metode Pembelajaran Permainan Bahasa Peningkatan Kreativitas Anak. PAUDIA: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1).

Kautsar, C. F., Sit, M., & Lubis, R. (2019). Pengaruh Permainan Simak-Ulang Ucap Terhadap Kemampuan Menyimak Anak Usia 4-5 Tahun Di Ra As-Syafi’iyah Kota Medan Ta 2018/2019. Jurnal Raudhah, 7(2).

Khasanah, N. (2016). Pengaruh Metode Bercerita terhadap Kemampuan Bahasa Reseptif pada Anak Kelompok B TK PERTIWI II Metuk Mojosongo Boyolali Tahun Ajaran 2015/2016 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Mutiah, Diana. 2015. Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Jakarta : Prenada Media Group.

Najizah, F., & Mas’udah, M. U. (2014). Penggunaan Strategi Simak Terka Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak Pada Kelompok B Play Group Arriyadl Blimbingsari Sooko Mojokerto. PAUD Teratai, 3(3).

Sari, F. S. (2020). Meningkatkan Kemampuan Bahasa Reseptif Anak Melalui Metode Bercerita Kelompok B RA Roudlotul Ulum Pasuruan. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 24-31.

Sulistyowati, S., & Simatupang, N. (2014). Meningkatkan Kemampuan Menyimak Anak Melalui Stategi Simak-Kerjakan. PAUD Teratai, 4(1).

Yeni, A., & Hartati, S. (2020). Studi Literatur: Stimulasi Kemampuan Anak Mengenal Huruf Melalui Permainan Menguraikan Kata Di Taman Kanak-Kanak Alwidjar Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 608-616.


Article Metrics

Abstract view : 1379 times | PDF view : 979 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Desy Dela Tika

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

Published by:

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Makassar

Kerjasama:

  

Support by:

    

Email: jurnal.tematik@unm.ac.id 

p-ISSN: 2476 - 9363

e-ISSN: 2723 - 7613

Creative Commons License
TEMATIK: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

View My Stats