Digital Storytelling: Literasi Digital Pada Siswa Sekolah Dasar

Citra Rosalyn Anwar(1), Putri Ramadani(2*),

(1) 
(2) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


This study aims to recognize, understand, and analyze how digital literacy is given to elementary school students and provide an overview of how digital storytelling can become digital literacy in elementary school students. The research method used refers to literature review. The implementation of research procedures conducted, namely: conducting literature studies or tracing research articles that support research on digital literacy for elementary school students and storytelling media as the right media to use

Full Text:

PDF

References


Kurniawan, M. R., & Pambudi, D. I. (2018). Literasi Dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar (Pentingnya Pendidikan Karakter Bagi Generasi Digital Native). Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 386.

Pritanova, N. P. dan N. (2019). Pengaruh Literasi Digital terhadap Psikologis Anak dan Remaja Nani. Jurnal IIlmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1–24.

Silvana, Hana, and Cecep Darmawan. 2018. “Pendidikan Literasi Digital Di Kalangan Usia Muda Di Kota Bandung.” Pedagogia 16(2): 146.

Rahmalah, Prajnidita Zaeny, Puji Astuti, Larasati Pramessetyaningrum, and Susan Susan. 2019. “Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini.” Prosiding Seminar Nasional Lppm Ump 0(0): 302–10. https://semnaslppm.ump.ac.id/index.php/semnaslppm/article/view/52/52%0Ahttps://semnaslppm.ump.ac.id/index.php/semnaslppm/article/view/52. Diakses tanggal 17 Oktober 2019.

Andriani, Citra Rosalyn Anwar, Nur Fitriani Akram, and Nur Aeni Alimuddin. 2020. “Cyberbullying among Teenage K-Pop Fans.” Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling 6: 9–17.

Drajat, Hikmad et al. 2020. “Efektivitas Penggunaan Digital Storytelling Kanal Youtube ‘Kok Bisa?’ Dalam Meningkatkan.” Jurnal Komunikasi Universitas Garut 6: 382–90.

Ratri, Safitri Yosita. 2018. “Digital Storytelling Pada Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pena Karakter 01(01): 1–8.

APJII. 2020. “Laporan Survei Internet APJII 2019 – 2020.” Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia 2020: 1–146. https://apjii.or.id/survei. Diakses tanggal 9 November 2020.

Aprilla, Riza et al. 2020. “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Komik Untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah Siswa.” 3(2): 52–62.

Yuniarti, Anggita, and Elvira Hoesein Radia. 2020. “Development of Comic Mathematics Teaching Materials on Flat- Building Material to Increase Reading Interest in Class IV Elementary School Students.” 4: 415–23.

MPOC. 2020. “No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title.” Malaysian Palm Oil Council (MPOC) 21(1): 1–9. http://mpoc.org.my/malaysian-palm-oil-industry/. Diakses tanggal 03 Februari 2020.

Utami, T. (2020). Literasi Digital Generasi Milenial. Www.Wartaekonomi.Co.Id. https://www.wartaekonomi.co.id/read313967/literasi-digital-generasi-milenial

Badan Pusat Statistik. (2019). Persentase Penduduk Usia 5 Tahun ke Atas yang Pernah Mengakses Internet dalam 3 Bulan Terakhir Menurut Kelompok Umur (Persen), 2017-2019. Www.Bps.Go.Id. https://www.bps.go.id/indicator/2/840/1/-persentase-penduduk-usia-5-tahun-ke-atas-yang-pernah-mengakses-internet-dalam-3-wbulan-terakhir-menurut-kelompok-umur.html

Matematika, Magister Pendidikan, and Nur Hasanah. 2020. “Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dan Rasa Ingin Tahu Siswa Pada Pembelajaran Model Fostering Communities of Learners Berbantuan Digital Storytelling.”

Jayani, D. (2021). Penggunaan Internet di Kalangan Siswa Sekolah Semakin Meningkat. Databoks.Katadata.Co.Id. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/05/03/tren-siswa-sekolah-menggunakan-internet-semakin-meningkat#

Astuti, Santi Indra et al. 2021. Budaya Bermedia Digital. http://literasidigital.id/books/modul-budaya-bermedia-digital/.


Article Metrics

Abstract view : 566 times | PDF view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Seminar Nasional Teknologi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Proceeding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan

Department of Educational Technology, Faculty of Science Education, Universitas Negeri Makassar.

Contact:

Izzul Kiram Suardi: +62 811 469 4494

Rahayu Nurfadilla: +62 821 929 12494