Keefektifan Penerapan Modul Ajar Pembelajaran Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Berbasis Nilai Kearifan Lokal Kelong Makassar di SMP Negeri 7 Makassar

Muhammad Nasir(1*),

(1) Department of Sport Science, Universitas Negeri Makassar, Indonesia
(*) Corresponding Author



Abstract


Abstract. The Makassar Kelong local wisdom value-based project learning teaching module was carried out in the Independent Curriculum co-curricular learning which aims to describe the effectiveness of implementing the Makassar Kelong local wisdom value-based project learning teaching module at SMP Negeri 7 Makassar. The preparation of the teaching module in this research has undergone development stages from example 1 of the P5 learning model. This research is quantitative descriptive research used to research a certain population or sample. The field test was carried out in the control class and experimental class with 30 students each. In the control class, the module used still uses a conventional stage model, while in the experimental class the module used has undergone development of activity stages. The results of the research show differences in the character values of the control class and the experimental class using a co-curricular learning assessment format in accordance with the independent curriculum. The product of this research is a project learning teaching module based on the local wisdom values of the Makassar Kelong which has undergone development that has succeeded in increasing the value of the Pancasila student profile in the dimensions of global diversity, mutual cooperation and independence.

 

Keywords: teaching module, Makassar kelong, co-curricular learning

Full Text:

PDF

References


Abdillah, Fahri. 2020. Pentingnya Memahami Kearifan Lokal dan

Karakteristiknya Aditya, Rifan. 2021. Pengertian Kearifan Lokal oleh Para Ahli

https://www.sosiologi79.com/2017/07/pengertian-kearifan-lokal-menurut-ahli.html, diakses 10 Oktober 2022

Ali, Muhammad. 2019. Kelong dalam Perspektif Pernyataan dan Arsif Michel

Foucault 369-Article Text-1858-2-10-20191224.pdf

diakses pada tanggal 9 Desember 2022

Amelia Hapsari, Jessica. 2021. Arti Kearifan Lokal di Indonesia: Nilai, Dimensi,

Contoh, & Fungsi

https://tirto.id/pengertian-kearifan-lokal-menurut-para-ahli-dan fungsinya-gjsF, diakses 15 September 2022

Anggraena, Yogi. Dkk. 2022. Kajian Akademik Kurikulum untuk Pemulihan

Pembelajaran. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi

Arikunto, Suharsimi. 2017. Pengembangan Instrumen Penelitian dan Penilaian

Program. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

BSKAP. (2022a). Kajian Pengembangan Profil Pelajar Pancasila.

Jakarta: Pusat Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia

BSKAP. (2022b). Dimensi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila

padakurikulum Merdeka. Jakarta: Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia (file:///C:/Users/LENOVO/Downloads/V.2-Dimensi-elemen-subelemen-Profil-Pelajar-Pancasila-pada-Kurikulum-Merdeka%20(1).pdf)

diakses pada tanggal 2 Januari 2022

Daeng, Kembong. 2015. Pengembangan Materi Pembelajaran Makassar bagi

Siswa SMP/MTs. di Sulawesi Selatan. (Artikel Jurnal Nasional Terindeks Copernicus - Pengembangan Materi Pembelajaran Makassar Bagi Siswa....pdf) diakses pada tanggal 9 Desember 2022

Daeng, Kembong. 2019. Implementasi Pendidikan Karakter Bangsa dalam Materi

Pembelajaran Apresiasi Puisi Makassar pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Daerah di Universitas Negeri Makassa (11532-27235-1-SM_2.pdf) diakses pada tanggal 9 Desember 2022

Daeng, Kembong. 2021. PKM Pelatihan Literasi Kelong-kelong Makassar

pada Kelompok Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Bahasa Daerah di Kabupaten Gowa (25752-63308-1-SM.pdf) diakses pada tanggal 9 Desember 2022

Kemdikbud. (2022e). Tema-Tema Projek Dasmen, Diksus, dan SMK

(file:///D:/PROPOSAL%20DISERTASI/Tema-Tema%20Projek%20(1).pdf)

diakses pada tanggal 2 Januari 2022

Kemdikbud. (2022f). Profil Pelajar Pancasila.

Prastowo, A. 2014. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: Diva Press.

Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7174–7187. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3431

Rizkasari, E. (2023). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Menyiapkan Generasi Emas Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, X(1), 50–60. https://doi.org/10.30659/pendas.10.1.50-60

Siregar, N., Sahirah, R., & Harahap, A. A. (2020). Konsep Kampus Merdeka Belajar Di Era Revolusi Industri 4.0. Fitrah: Journal of Islamic Education, 141 - 157.

Sudaryanto, Widayati, W., & Amalia, R. (2020). Konsep Merdeka Belajar-Kampus Merdeka Dan Aplikasinya Dalam Pendidikan Bahasa (Dan Sastra) Indonesia. Jurnal Bahasa, 78 - 93.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian & pengembangan research and Development untuk Bidang pendidikan, Manajemen, Sosial, Teknik. Bandung: Alfabeta.

Thiagarajan, at al. 2014. Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Bloomington: Indiana University.

Tian Belawati. (2013). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Divapress.

Widijatmoko, E. K., & Indriani, N. D. (2022). Implementasi Penguatan Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Kegiatan Pramuka. Jurnal Ilmu Pendidikan PKN Dan Sosial Budaya, 6(2), 615–624


Article Metrics

Abstract view : 48 times | PDF view : 11 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.