Pengaruh Bahan Ajar Keterampilan Berbicara Terhadap Kesantunan Berbahasa Mahasiswa Universitas Negeri Makassar Berdasarkan Perspektif Latar Budaya Mahasiswa

Muhammad Saleh(1*), Salam Salam(2), Sakinah Fitri(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


Abstract.  Speaking skills and cultural/ethnic background of students allegedly affect language politeness in daily communication. This research aims to determine the effect of speaking skills teaching materials on improving the language politeness of Makassar State University students and the influence of students' cultural/ethnic background on their language politeness. This research uses a pre-experimental method. The instrument used in this research was a test, namely pretest and posttest. The results showed that the application of the model of speaking skills teaching materials can improve language politeness. The results of the second research showed that students with Bugis cultural/ethnic backgrounds had a greater impact on speaking politeness than students with Makassar cultural/ethnic backgrounds, especially students of Indonesian Language and Literature Education, Faculty of Language and Letters, State University of Makassar.

 

Keywords: Teaching materials, speaking skills, language politeness, cultural

Full Text:

PDF

References


Agustini, R. (2017). Bentuk Kesantunan Berbahasa Indonesia (Studi Deskriptif terhadap Penggunaan Bahasa Indonesia oleh Mahasiswa Program Studi Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Galuh Ciamis). Literasi: Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia Serta Pembelajarannya, 1(1), 9–17.

Akhadiah, S. (1992). Bahasa Indonesia 1. Jakarta: Depdikbud.

Badewi, M. H. (2019). Nilai Siri’ dan Pesse dalam Kebudayaan Bugis-Makassar, dan Relevansinya terhadap Penguatan Nilai Kebangsaan. Jurnal Sosiologi Walisongo, 3(1), 79–96.

Chaer, A., & Agustina, L. (2010). Pengantar Awal Linguistik. Jakarta: Rineka Cipta.

Darmawan, D. R. (2021). Nilai Karakter dalam Ritual Chiong Shi Ku pada Etnis Tionghoa di Kota Singkawang Kalimantan Barat. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKN Dan Sosial Budaya, 5(2), 481–493.

Gatra, I. M. (2018). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa SMA Dwijendra Gianyar melalui Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning. Journal of Education Action Research, 2(4), 322–330.

Gotosa, K., & Kadenge, M. (2016). Some Reflections on Politeness Strategies among Shona Speaking Couples of Zimbabwe. Journal of Sociology and Social Anthropology, 7(2), 92–100.

Kridalaksana, H. (2009). Kamus Linguistik (Edisi Keempat, Cetakan Kedua). Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Kuntarto, E. (2016). Kesantunan Berbahasa Ditinjau dari Prespektif Kecerdasan Majemuk. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 16(2), 58–73.

Ningsih, S. (2014). Peningkatan Keterampilan Berbicara melalui Metode Bercerita Siswa Kelas III SD Negeri 1 Beringin Jaya Kecamatan Bumi Raya Kabupaten Morowali. Jurnal Kreatif Online, 2(4).

Rahardi, R. K. (2005). Pragmatik: Kesantunan Imperatif Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Rahman, A. (2021). Habituasi Nilai-Nilai Utama Kebudayaan Bugis Bagi Keluarga Petani di Desa Bulutellue Kabupaten Sinjai. Balale’: Jurnal Antropologi, 2(2).

Saleh, M., & Baharman, B. (2016). Wujud Kesantunan Berbahasa Mahasiswa dalam Wacana Akademik. Jurnal Penelitian Pendidikan Insani, 19(1), 42–46.

Santosa, P. (2008). Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Soekanto, S. (2002). Sosiologi: Suatu Pengantar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Tarigan, H. G. (2013). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Yani, M., Hasan, M., & Supatminingsih, T. (2021). Nilai-Nilai dan Kearifan Lokal Suku Makassar sebagai Sumber Pendidikan Ekonomi Informal dalam Keluarga. Economic Education and Entrepreneurship Journal, 4(1), 19–27.

Yayuk, R. (2016). Strategi Kesantunan Berbahasa pada Masyarakat Banjar. Mabasan, 10(1), 17–30.

Yusuf, M. (2013). Korupsi dan Integritas Publik: Perspektif Nilai Budaya Bugis dan Al-Qur’an. PILAR, 4(2).


Article Metrics

Abstract view : 69 times | PDF view : 10 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.