Profil Kemampuan Literasi Sains Pada Mata Pelarajan Biologi Peserta Didik MAN 2 Soppeng

Nurhayati B(1*), Abdul Hadis(2), Dian Dwi Putri Ulan Sari Patongai(3), Nurul Ilmi R H(4),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(4) MAN 2 Soppeng
(*) Corresponding Author



Abstract


Abstrak. This research is a quantitative descriptive study that aims to describe the scientific literacy ability profile of students in biology class X MAN 2 Soppeng, Soppeng district. Data collection techniques were carried out using a biological science literacy instrument which was given to 24 class X students. Data analysis was carried out by conducting a quantitative descriptive analysis. The results showed that the minimum score for students' literacy after the implementation of scientific literacy-based authentic assessment was 73 with a maximum score of 86 and an average score of 78.04. The score categorization shows that 16.7% of students are in the category of very good scientific literacy ability and 50% of other students are in a good category, while for the sufficient category there are 33.3% of students. So it can be concluded that the scientific literacy skills of class X MAN 2 Soppeng students are in a good category.

 

 

Kata Kunci: Scientific Literacy Ability, Profile, Biology

Full Text:

PDF

References


A. Asyhari and R. Hartati, “Profil Peningkatan Kemampuan Literasi Sains Siswa melalui Pembelajaran Saintifik,” J. Ilm. Pendidik. Fis. Al-Biruni, vol. 4, no. 2, pp. 179–191, 2015. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v4i2.91

Aprilia, P.W. Suryanti. Suprapto, N. (2021). Pembelajaran Inkuiri Untuk Melatih Literasi Sains Siswa Pendidikan Dasar. Jurnal Mudarrisuna Vo. 1 No. 2. DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jm.v11i2.7256

Arohman, M. Saefuddin. Priyandoko D. (2016). Kemampuan Literasi Sains Siswa pada Pembelajaran Ekosistem. Proceeding Biology Education Conference Vol 13(1) 2016: 90-92.

Bagasta, A. R., Rahmawati, D., M, D. M. F. Y., Wahyuni, I. P., & Prayitno, B. A. (2018). Profil Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik di Salah Satu SMA Negeri Kota Sragen. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 7(2), 121-129. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v7i2.1551

Bybee, R., McCrae, B., & Laurie, R. 2009. PISA 2006: An assessment of scientific literacy. Journal of Research in Science Teaching, 46(8), 865–883. https://doi.org/10.1002/tea.20333.

Diana, S. Racmatulloh, A. Rahmawati E.S. (2015). Profil Kemampuan Literasi Sains Siswa SMA Berdasarkan Instrumen Scientific Literacy Assesments (SLA). Seminar Nasional XII Pendidikan Biologi FKIP UNS 2015.

Fakhrudin, I. A. (2014). Pengembangan E-Modul Ekosistem Berbasis Problem Based Learning pada Sub Pokok Bahasan Aliran Energi untuk Sekolah Menengah Atas Tahun Pelajaran 2014/2015. Unpublished Master Skripsi, Program studi Pendidikan Biologi. UNS. Surakarta.

Imaningtyas, C.D. Karyanto, P. Nurmiyati. Asriani, L. (2016). Penerapan E-Module Berbasis Problem Based Learning untuk Meningkatkan Literasi Sains dan Mengurangi Miskonsepsi pada Materi Ekologi Siswa Kelas X MIA 6 SMAN 1 Karanganom Tahun Pelajaran 2014/2015. Bioedukasi Vol. 9 No. 1: 4-10. DOI: https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v9i1.2004

Jufri, Wahab A.. 2017. Belajar dan Pembelajaran Sains (Modal Dasar Menjadi Guru Profesional). Bandung: Pustaka Reka Cipta.

Kemendikbud. (2021). Materi Pendukung Literasi Sains. Jakarta: Direktorat Jenderal PAUD, Pendidikan Dasar dan Menengah, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Kemendikbud. (2017). Modul Literasi sains di sekolah dasar. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kusuma A, Yani. 2016. Literasi Sains Dalam Pembelajaran IPA. E-journal Universitas Wiralodra, VII (3B).

Liu, X. 2009. Beyond Science Literacy: Science and the Public. International Journal of Environmental & Science Education Vol. 4, No. 3, July 2009, 301-311

Pujiastutik, H. (2018). Peningkatan Sikap Literasi Sains Mahasiswa Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Mata Kuliah Parasitologi. Jurnal Biogenesis Vol 14 No. 2. DOI: http://dx.doi.org/10.31258/biogenesis.14.2.61-66

Sanjaya, R. W. K., Maridi, & Suciati. (2017). Pengembangan Modul Berbasis Bounded Inquiry Lab untuk Meningkatkan Literasi Sains Dimensi Konten pada Materi Sistem Pencernaan Kelas XI. Jurnal Inkuiri. Vol. 6, No. 3. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v6i3.17828

Sutrisna, N. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik Sma Di Kota Sungai Penuh. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(12), 2683-2694. https://doi.org/10.47492/jip.v1i12.530.

Wulandari, N. & Sholihin, H. (2016). Analisis Kemampuan Literasi Sains Pada Aspek Pengetahuan Dan Kompetensi Sains Siswa SMP Pada Materi Kalor. Edusains. Vol. 8 No.1. Hal. 66-73. DOI: https://doi.org/10.15408/es.v8i1.1762

Yuliati, Yuyu. (2017). Literasi Sains dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas Vol. 3 No.2 Edisi Juli 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.31949/jcp.v3i2.592


Article Metrics

Abstract view : 151 times | PDF view : 28 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.