Analisis Minat Belajar Siswa Terhadap Pembelajaran Daring PJOK Selama Pandemi di SD Inpres Galangan Kapal II Makassar
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author
Abstract
Abstract. Physical education is a subject with a lot of physcal activity such as running, throwing, hitting and jumping. During the covid 19 pandemic, learning is done online. With a different learning concept than before, it can affect students interest in learning, especially in physical education during the covid 19 pandemic. The type of research used is descriptive research. Population in this study were all students at SD Inpres Galangan Kapal II. The sample selected was 70 students of grade V SD Inpres Galangan Kapal II. The test instrument used in this study was a questionnaire. The results showed that students interest in learning about a physical education online during the covid 19 pandemic at SD Inpres Galangan Kapal II Makassar classified as high that is equal to 61%. Learning practices must be based on orientation to children based on a positive relationship that understands each other between teachers, students and parents. Teachers and parents can discuss about student learning, students habits at home, and the development of the student learning process. Teachers can create learning models and strategies by utilizing effectively packaged media that are easily accessible and understood by students.
Keywords: Physical Education Online, Interest in Learning
Full Text:
PDFReferences
Aulia, S. (2020).Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi. https://www.suara.com/yoursay/2020/07/20/175556/pembelajaran-daring-pada-masa-pandemi.
Badan Pusat Statistik. 2020. Persentase Penduduk yang Memiliki/Menguasai Telepon Seluler Menurut Provinsi dan Klasifikasi Daerah, 2012-2019.https://www.bps.go.id/indicator/2/395/1/persentase-penduduk-yang-memiliki-menguasai-telepon-seluler-menurut-provinsi-dan-klasifikasi-daerah.html. Diakses pada 14 Februari 2021
Depdikbud.2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Kementerian Kesehatan. 2019. Negara yang terjangkit Covid-19. https://covid19.kemkes.go.id/category/situasi-infeksi-emerging/info-corona-virus/#Xvcz5zAzbcs. Diakses pada 17 Februari 2021
Prianto, dkk. 2020. Pandemik COVID-19: Persoalan dan Refleksi di Indonesia. Medan: Yayasan Kita Menulis https://books.google.co.id/books?id=Zi7eDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=id&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false (Diakses pada tanggal 14 Februari 2021)
Roida, Pakpahan., dan Yuni Fitriani. 2020. Analisa Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Jarak Jauh di Tengah Pandemi Virus Corona Covid-19. Universitas Bina Sarana Informatika.
Rosalina, Laraswati Setiadi, 2017: Skripsi, Minat Siswa Kelas VIII Dalam Mengikuti Pembelajaran PJOK di SMP Negeri 2 Godean Kab.Sleman Daerah Istimewa Yogyakarta.
Sari, Dyah Purnama, 2020: Skripsi, Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh dengan Daring Selama Pandemi Covid-19 Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan (PJOK)
Subiakto, Amelia. 2020: Skripsi, Analisis Minat Belajar Siswa Kelas VIII SMP Islam Putradarma Terhadap Mata Pelajaran IPA Terpadu Pada Masa Pandemi Covid-19.Salatiga.
Sugiyono. 2010. Metodologi Penelitian Pendidikan (Pendidikan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta. hlm 128.
Surat Edaran Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi (PAN & RB) Nomor 50/2020 tentang Perubahan Kedua atas
Surat Edaran Menteri PAN & RB Nomor 19/2020.
Surat Edaran Nomor 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Coronavirus Disease (Covid-19)
Susilo.Adityo, dkk. 2020. Corona Disease 2019: Tinjauan Literatur Terkini. Jurnal Penyakit Dalam Indonesia. Vol. 7 No. 1
Syahputra, E. 2020.Snowball Throwing Tingkatkan Minat dan Hasil Belajar. Sukabumi: Haura Publishing
Syah, R. H. 2020. Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(5). https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i5.15314
Yanti, M. T., Kuntarto, E., & Kurniawan, A. R. 2020.Pemanfaatan Portal Rumah Belajar Kemendikbud Sebagai Model Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. Adi Widya Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 61–68. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Yunita, N. W. 2020. Penyebab, Asal Mula, dan Pencegahan Virus Corona di Indonesia. Di akses pada: 12 F https://m.detik.com/news/berita/d-4956764/penyebab-asal-mula-dan-pencegahan-virus-corona-di-indonesia
Yunitasari, Ria. 2020: Skripsi, Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID-19. Di akses pada: 12 Februari 2021 https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i3.142
Walgito, B. 1981.Psikologi umum. Yogyakarta: Pineka Fakultas Psikologi Universitas Gadjah Mada.
Article Metrics
Abstract view : 259 times | PDF view : 116 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.