Pembelajaran Seni Tari Sebagai Pendidikan Karakter

Syakhruni Syakhruni(1*),

(1) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author



Abstract


Character education has the same essence and meaning as moral education and moral education, supporting the formation of the child's personality, so that children can develop better, citizens, and good citizens. The values of character education can be instilled through many subjects by integrating character values into learning material, and art lessons are no exception. Dance in the world of education, especially junior high schools, has a positive influence. This type of research is a type of research and development (Research and Development). The products produced from this research consist of Syllabus and Teaching Implementation Plan and guidelines that apply to dance teachers or textbooks for learning dance as character education. Analysis of the data obtained in this study were grouped into 3 namely validity, practicality and effectiveness analysis.


Full Text:

PDF

References


Akbar, Sa’dun. 2011. Revitalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar, Teks Pidato Pengukuhan Guru Besar, (Malang: Universitas Malang, 2011).

Ali, Mohammad dan Mohammad Asrori. 2005. Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Andi K. 2018. Pengertian, Tujuan dan Fungsi Pendidikan Karakter. https://suararakyatnusantara.com/. Diakses tanggal 21 Januari 2019.

Ayu, Rakanita D. 2012. Proses Pembelajaran Seni Tari Dalam Mata Pelajaran Seni Budaya Di SMP Negeri 1 Batangan Kecamatan Batangan Kabupaten Pati. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Gaffar, Mohammad Fakry. 2010. Pendidikan Karakter Berbasis Islam. (Disampaikan pada Workshop Pendidikan Karakter Berbasis Agama, 08-10 April 2010 di Yogyakarta).

Ismiyanto, Pc. S. Petrus. 1999. Creative Problem Solving dalam Pembelajaran Pendidikan Seni Rupa: Sebuah Penawaran Pendekatan Pembelajaran. Semarang: IKIP Semarang UNNES.Press.

Jazuli, M. 1994. Telaah Teoritis Seni Tari. IKKIP Semaarang Press.

Kamus Besar Bahasa Indonesia. 1996. Jakarta: Balai Pustaka.

Kesuma, Dharma, dkk. 2011. Pendidikan Karakter: Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Kusumastuti, Eny. 2018. Model Pengembangan Pembelajaran Seni Tari sebagai Pendidikan Karakter untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama. http://www.academia.edu. A. Diakses tanggal 21 Januari 2019.

_______________. 2009. Peningkatan Kecerdasan Emosional (Emotional Quotion) Anak Usia Dini Melalui Pendidikan Seni Tari. Jurnal Lembar Ilmu Kependidikan. Semarang: UNNES PRESS.

Megawangi, Ratna. 2004. Pendidikan Karakter; Solusi yang Tepat untuk Membangun Bangsa. Bogor: Indonesia Heritage Foundation.

Mulyasa, E. 2013. Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.

Sugihartono, dkk. 2007. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Syafi’i. 2006. BAT Konsep dan Model Pembelajaran Seni Rupa. Semarang: UNNES Press.

Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara

Utomo, Udi. 2017. Musik Pendidikan. Semarang: Sendratasik Unnes.

Utomo, U dkk. 2009. Seni untuk Industri Pengembangan Materi Pembelajaran Seni Musik Berbasis Kreatif, Kecakapan Hidup, dan Menyenangkan Bagi Siswa SD/MI. Jurnal. Semarang: Cipta Prima Nusantara


Article Metrics

Abstract view : 544 times | PDF view : 145 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.