FENOMENA HIJRAH DI INDONESIA: KONTEN PERSUASIF DALAM INSTAGRAM

Zahrina Sanni Musahadah(1*), Sulis Triyono(2),

(1) Universitas Negeri Yogyakarta
(2) Universitas Negeri Yogyakarta
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/retorika.v12i2.7874

Abstract


Abstract: The Phenomenon of Hijrah in Indonesia: Persuasive Content of Instagram. This article purpose’s is to describe how the hijrah account declare the hijrah persuasive invitation. The Datas are lingual unit that from Instagram account and have hijrah invitation meaning, there are @berani hijrah, @pemudahijrah, anda #hijrah. The discourse analysis content use van Dijk Methode as the way with marking reading technique. Lingual units that are suspected of data are analyzed based on the semantic meaning of word selection and their social context through the agihmethode. The results of this study are (1) direct rethoric, (2) indirect rethoric, (3) use Hadis, prayer and hope, (4) use story, (5) expression, (6) majas and (7) repetition.


Full Text:

PDF

References


Anwar, S. 2016. Penerapan Retorika Dalam Dakwah K.H. Yahya Zainul Ma’arif di Ponpes Al-Bahjah Cirebon. Skripsi. Jakar-ta: Fakultas Ilmu Dakwah da Komunikasi UIN Syarif idayatullah.

Brown, P. & Stephen C. L. 1987. Politeness: Some Universals in Language Usage. United Kingdom: Cambridge University Press.

Chaer, A. 2010. Kesantunan Berbahasa. Jakarta: Rineka Cipta.

Danesi, M. 2011. Pesan, Tanda, dan Makna: Buku Teks Dasar Mengenai Semiotika dan Teori Komunikasi. Terjemahan oleh Evi Setyarini dan Lusi Lian Piantari. Yogyakarta: Jalasutra.

Ferdiansyah. 2018. Analisis Semiotika Pesan Dakwah Pada Teks Meme Film Dilan. Skripsi. Jakarta: Fakultas Ilmu Dakwah dan Komunikasi UIN Syarif Hidayatullah.

Fuadi, M. N. 2018. Pesan Akhlak oleh Akun Instagram Kartun Dakwah Muslimah. Skripsi. Surabaya: Fakultas Dakwah dan Komunikasi, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.

Hairil, A. 30 Januari 2018. Fenomena Hijrah di Kalangan Anak Muda. https://news.detik.com/ kolom/d-3840983/fenomena-hijrah-di-kalang- an-anak-muda diakses pada 27/12/2018.

Holmes, J. 2013. An Introduction to Sociolinguistics. 4th Edition. New York:Routledge.

Latif, R. 2016. Pemanfaatan Teknik Mind Mapping sebagai Kerangka Karangan dalam Mening-katkan Kemampuan Menulis Karangan Per-suasi Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Kabu-paten Pinrang. Retorika: Jurnal Bahasa, Sas-tra, dan Pengajarannya, 9(2), 90–163. Ret-rieved from https://www.ojs.unm.ac.id

Mahsun. 2007. Metode Analisis Bahasa: Tahapan Strategi, Metode, dan Tekniknya. Edisi Ketiga. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Putri, W. E. 2018. Pengalaman Komunikasi Maha-siswi yang Melakukan Hijrah (Studi Feno-menologi Pada Mahasiswa FISIP Universtitas Riau yang Melakukan Hijrah). Jurnal Online Mahasiswa FISIP, 5(2), 1-12. Retrieved from https://www.jom.unri.ac.id

Pecklová, J. & Lu. 201. Persuasion across times, do-mains nd modalities: Theoretical considera-tions and emerging themes. Dalam Jana Pecklová & Wei-lun Lu (Eds.), Persuasion in Public Discourse: Cognitive and Functional perspectives (pp. 1-20). Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Sari, N. A & A. B. Mahardian. 2018. Perilaku Ko-munikasi Pelaku Hijrah (Studi Fenomenologi Pelaku Hijrah dalam Shift Gerakan Pemuda Hijrah di Kota Bandung). Jurnal Linimasa, 1(1), 1-21. Retrieved from https://www. journal.unpas.ac.id

Sukarno. 2013. Retorika Persuasi Sebagai Upaya Memengaruhi Jamaah Pada Teks Khotbah Jumat. Jurnal Humaniora, 25(2), 215-227. Retrieved from htpps://www.jurnal.ugm.ac.id

Sudaryanto. 2015. Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa. Yogyakarta: Sanata Dharma Univer-sity Press.

Sobur, A. 2009. Analisis Teks Media: Suatu Pengan-tar untuk Analisis Wacana, Analisis Semiotik, dan Analisis Framing. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Wijana, I D. P. & M. Rohmadi. 2011. Analisis Wa-cana Pragmatik: Kajian Teori dan Analisis. Surakarta: Yuma Pustaka

Yono, R. R. & M. Mulyani. 2017. Majas dan Citraan dalam Novel Kerling Si Janda Karya Taufiqurrahman Al-Azizy. Seloka, 6(2), 200-207. Retrieved from http://www.journal.unnes. ac.id

Zuraidah, R. 2017. Pola Komunikasi Persuasif Dalam Fanspage Setia Furqon Kholid. Skripsi. Ponorogo: Fakultas Ushuluddin, Adab, dan Dakwah IAIN Ponorogo.


Article Metrics

Abstract view : 3294 times | PDF view : 606 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Zahrina Sanni Musahadah, Sulis Triyono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Published by:

Department of Indonesian Language, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Ikatan Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (IKAPROBSI).

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

Email: retorika@unm.ac.id

e-ISSN 2614-2716

p-ISSN 2301-4768

Indexed by:

Creative Commons License
RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra,dan Pengajarannya is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.