SPEECH ACTS USED BY A GAMING YOUTUBER IN AN ONLINE GAME VIDEO

Nini Ibrahim(1*), Ummul Qura(2),

(1) Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA
(2) Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/retorika.v14i2.18891

Abstract


The purpose of this study was to determine the speech acts strategies used by a gaming Youtuber, Jess No Limit in one of his online-game streaming videos. A mixed-method research design was employed by combining the qualitative and quantitative approaches to data collection and data analysis. The results of this study suggest that a gaming Youtuber most likely use positive politeness strategies to seek agreement, pay attention to his interests, wants or needs, giving away rewards, engaging the viewers in his activities, provide reasons and intensify attention to the speaker. This positive politeness strategy is a You-tuber's strength in communicating to pique the audience's interest and sympathy and gain as many subscribers as possible.


Keywords


speech acts strategy, positive politeness, online communicating

Full Text:

PDF

References


Abhari, A., & Soraya, M. (2010). Workload Genera-tion for Youtube. Multimedia Tools and Ap-plications, 46 (1), 91--118.

Ayuningtyas, F., & Abdullah, A. Z. (2018). Kognisi Sosial Melalui Situs Jejaring Youtube pada Komunitas Online (Studi Kasus pada Komuni-tas Online LinkPictureID). Jurnal Komu-nikasi, 9 (2), 137--150.

Budiargo, D. (2015). Berkomunikasi Ala Net Genera-tion. Jakarta: PT Elex Media.

Cangara, H. H. (2010). Pengantar Ilmu Komunikasi. Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Chaer, A. (2010). Kesantunan Berbahasa. Jakarta: Rineka Cipta.

Christianti, M. (2011). Pembelajaran Anak Usia Dini dengan Pendekatan Proyek. Yogyakarta State University.

Creswell, J. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakar-ta: PT Pustaka Pelajar.

D Griffiths, M., J Kuss, D., & L King, D. (2012). Video Game Addiction: Past, Present and Fu-ture. Current Psychiatry Reviews, 8 (4), 308--318.

Ekawati, M. (2017). Kesantunan Semu pada Tindak Tutur Ekspresif Marah dalam Bahasa Indone-sia. Adabiyyāt: Jurnal Bahasa dan Sastra, 1 (1), 1--22.

Elmita, W., Ermanto, E., & Ratna, E. (2013). Tin-dak Tutur Direktif Guru dalam Proses Belajar Mengajar di TK Nusa Indah Banuaran Pa-dang. Pendidikan Bahasa Indonesia, 1 (2), 139-147.

Halawa, N., Gani, E., & Syahrul, R. (2019). Kesan-tunan Berbahasa Indonesia dalam Tindak Tutur Melarang dan Mengkritik pada Tujuh Et-nis. Lingua, 15 (2), 195--205.

Halid, E. (2011). Strategi Bertutur Guru Bahasa In-donesia dan Dampaknya Terhadap Siswa da-lam Proses Pembelajaran di SMP Perguruan Islam Ar-Risalah Padang. Lingua Didaktika 5 (1).

Indrawati, R. (2013). Peningkatan Perilaku Disiplin Siswa Melalui Pemberian Reward dan Pun-ishment dalam Pembelajaran Penjasorkes pada Siswa Kelas XII IPS 1 SMA Negeri 1 Lamongan. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 1 (2).

Jap, T., Tiatri, S., Jaya, E. S., & Suteja, M. S. (2013). The Development of Indonesian Online Game Addiction Questionnaire. PLoS ONE. Leech, G. 1993. Prinsip-Prinsip Prag-matik. Jakarta: Universitas Indonesia.

Lako, A. (2004). Kepemimpinan dan Kinerja Organ-isasi, Isu, Teori, dan Solusi. Yogyakarta: Amara Books.

Levinson, S.C. (1993). Pragmatic. Cambridge: Cambridge University Press.

Novrialdy, E. (2019). Kecanduan Game Online pada Remaja: Dampak dan Pencegahannya. Buletin Psikologi, 27 (2), 148--158.

Nurmasari, E., & Ngalim, A. (2019). “Strategi Bertu-tur Ekspresif pada Caption Akun Instagram@ Ridwankamil” Doctoral disserta-tion, Surakarta: Universitas Muhammadiyah Sura-karta.

Padiatra, A. M. (2020). Permainan Online Daring dari Waktu ke Waktu.

Purwanto, M N. (2004). Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rahadi, K. (2009). Sosiopragmatik: Kajian Imperatif dalam Wadah Konteks Sosiokultural dan Konteks Situasional. Yogyakarta: Erlangga.

Ramlan. (2001). Ilmu Bahasa Indonesia Sintaksis. Yogyakarta: CV “Karyoni”

Revita, I. (2017). Sosiopragmatik: Teori dan Praktik. Padang: Erka.

Rina, T. B. (2017). Kesantunan Berbahasa Maha-siswa dalam Berinteraksi dengan Dosen di Universitas Ahmad Dahlan. THE5TH Urecol Proceeding: 18 February 2017 UAD Yokya-karta. [Onlione].

Rustono. (1999). Pokok-Pokok Pragmatik. Semarang: CV IKIP Semarang Press.

Saifudin, A. (2018). Konteks dalam Studi Linguistik Pragmatik. Lite: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya, 14 (2), 108--117.

Sari, A. W. (2016). Pentingnya Keterampilan Mende-ngar dalam Menciptakan Komunikasi yang Efektif. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2 (1).

Saurabh, S., & Sairam, A. S. (2013). Professors–the new Youtube Stars: Education through Web 2.0 and Social Network. International Journal of Web Based Communities, 9 (2), 212--232.

Siregar, M., & Zain, F. (2020). “Kontribusi Rekrut-men, Pemberian Hadiah dan Hukuman Ter-hadap Produktivitas Kerja Guru di Mts N Kota Medan”. Doctoral Dissertation, Medan: Uni-versitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Wardiyani. (2008). Tindak Tutur Ekspresif pada Wacana Rubrik SMS Anda Tabloid Cempaka. Skripsi. Semarang: FBS UNNES.

Wibowo, A., & Rusdi, F. (2019). Analisis Personal Branding Youtuber Permainan Online: (Studi Fenomenologi Michael Souw). Prologia, 3 (1), 31--38.

Wijaya, I. D. P. (1996). Dasar-Dasar Pragmatik. Yogyakarta: ANDI.

Xu, Z., Turel, O., & Yuan, Y. (2012). Online Game Addiction among Adolescents: Motivation and Prevention Factors. European Journal of In-formation Systems, 21 (3), 321--340.

Yule, G. (2006). Pragmatik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Zink, M., Suh, K., Gu, Y., & Kurose, J. (2009). Characteristics of Youtube Network Traffic at a Campus Network–measurements, Models, and Implications. Computer Networks, 53 (4), 501-514.


Article Metrics

Abstract view : 546 times | PDF view : 453 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Nini Ibrahim, Ummul Qura

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Published by:

Department of Indonesian Language, Faculty of Languages and Literature, Universitas Negeri Makassar in cooperate with Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) and Ikatan Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (IKAPROBSI).

Address: Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia

Email: retorika@unm.ac.id

e-ISSN 2614-2716

p-ISSN 2301-4768

Indexed by:

Creative Commons License
RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra,dan Pengajarannya is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.