Pengaruh Metode Sas (Struktural Analisis Sintesis) Tehadap Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas II SDN Mappala Kecamatan Rappocini Kota Makassar

Ahmad Syawaluddin(1*), Muhammad Faisal(2), Risal Risal(3),

(1) Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar
(2) Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar
(3) Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/publikan.v8i3.6922

Abstract


Effect of Method SAS (Structural Analysis Synthesis) Toward Improved Reading Skills Starts in Class II SDN Mappala Rappocini District of Makassar. The problem in this research is still low ability students in beginning reading skills. The formulation of the problem is whether there are significant structural synthesis method of analysis (SAS) to increase reading skills at the beginning of second grade students of SDN Mappala Rappocini District of Makassar City ?. The purpose of this study was to determine the effect of structural synthesis method of analysis (SAS) to increase reading skills at the beginning of second grade students of SDN Mappala Rappocini District of the city of Makassar in the learning process. The approach used in this study is quantitative type of research is experimental, with Pre Test stage, treatment, and post test. The study design used is pre experimental design which is a form of research design one group Pre Test posttest design. The population and the sample was grade II SDN Mappala Rappocini District of the city of Makassar with enrollment of 30 students. Data collection techniques used is a test, documentation and observation. Data analysis technique used is the analysis of descriptive statistics, normality test, the hypothesis (t-test), and paired sample t-test. Early reading skills after giving treatment using SAS increases more than before the administration method of SAS in the learning process. After testing the hypothesis by using t-test showed that there were significant differences between the skills students memnaca starters. In conclusion SAS method provides a positive influence on students' reading skills at the beginning of class II.


Keywords


Improved Reading Skills Starts; SAS

Full Text:

PDF

References


Abbas, Saleh. 2006. Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Efektif di Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Abdurrahman, Mulyono. 2003. Pendidikan bagi Anak Berkebutuhan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Ardiyanti, Lia. 2015. Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Metode Kata Lembaga Siswa Kelas I SD Karanggayam Kecamatan Pleret Kabupaten Bantul. Skripsi. Yogyakarta

Broto, A.S. 1985. Membaca. Jakarta: Bina Bahasa.

Bundu, Patta. 2012. Asesmen Pembelajaran. Padang: Hayfa Press.

Ernalis. 2006. Penggunaan Metode SAS dalam Pembelajaran Membaca dan Menulis Permulaan di Sekolah Dasar. Mimbar Pendidikan. Volume 4, No. 25.

Hadirah. 2015. Peningkatan Kemampuan Siswa dalam Membaca Permulaan dengan Menerapkan Metode Struktural Analitik Sintetik (SAS) di Kelas I SDN 33 Bilango Kecamatan tondong Tallasa Kabupaten Pangkep. Skripsi. Makassar.

Hairuddin, dkk. 2007. Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: Depdiknas.

Kamus Besar Bahasa Indonesia. 2007. Edisi Ketiga. Jakarta: Balai Pustaka.

Kurikulum Tingkat Satuan pendidikan (KTSP) 2006 Mata pelajaran Matematika untuk Tingkat SD/M/ Jakarta Departemen Pendidikan Nasional.

Rahim, Faridah. 2007. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Rusdiyanto. 2011. Penggunaan Metode SAS dapat Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan pada Siswa Kelas I SDN 02 Kunduran Kecamatan Kunduran Kabupaten Blora. Skripsi. Semarang.

Safari. 2003. Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Departemen Pendidikan Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Tenaga Kependidikan.

Santoso, Puji. 2007. Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Santrock, John W. 2014. Psikologi Pendidikan Educational Psychology. Jakarta: Salemba.

Sugiyono dan Kasmadi. 2013. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhana dan Sunarti. 2000. Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia. Bandung: Pustaka Setia.

Suharsini, Arikunto. 2005. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Supriyadi, dkk. 2001. Materi Pokok Bahasa Indonesia 2. Jakarta: Departemen P dan K.

Suprijono, A. 2013. Pembelajaran Kooperatif: Teori &Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Tarigan, Henry Guntur. 2013. Membaca sebagai suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa

Tim Penyusun. 2012. Pedoman Penulisan Skripsi Program S-1 Fakultas Ilmu Pendidikan UNM. Makassar: FIP UNM.

Tiro, M. A. 2006. Dasar-Dasar Statistika. Makassar: State University of Makassar Press.

Undang- undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Yusuf, Muri. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, & Penelitian Gabungan. Jakarta: PT. Fajar Interpratama Mandiri.

Zuchdi, Darmiyati dan Budiasih. 1997. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Rendah. Jakarta: Dirjen Dikti Depdikbud.


Article Metrics

Abstract view : 1669 times | PDF view : 28 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Ahmad Syawaluddin, Muhammad Faisal, Risal Risal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Publikasi Pendidikan : Jurnal Pemikiran, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Bidang Pendidikan

ISSN 2548-6721 (online), ISSN 2088-2092 (print)
Email: publikan@unm.ac.id

Free counters!

 Creative Commons License
Publikasi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Publikasi Pendidikan : Jurnal Pemikiran, Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Bidang Pendidikan Indexed by