Pengaruh Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) dan Motivasi Belajar Terhadap Kompetensi Profesional Mahasiswa Pendidikan Ekonomi STKIP Pembangunan Indonesia
(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) STKIP Pembangunan Indonesia
(*) Corresponding Author
DOI: https://doi.org/10.26858/pir.v5i2.34432
Abstract
This study aims to determine: the effect of field experience practice (PPL) and learning motivation on the professional competence of STKIP Pembangunan Indonesia's economic education students, either partially or simultaneously. This type of research is quantitative research with a total population of 152 students of economic education class 2018 who have participated in PPL. The sampling technique was done randomly (random sampling) with a sample of 110 students. The data collected were analyzed using multiple linear regression analysis techniques with the help of the SPSS program. The results of the analysis show that the practice of field experience (PPL) and learning motivation have a significant effect on the professional competence of students of STKIP Pembangunan Indonesia's economic education, either partially or simultaneously.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Departemen Pendidikan Nasional, 2005. Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005, Tentang Guru dan Dosen, Jakarta: Depdiknas
Hamalik, Oemar. 2009. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Muhibbin Syah. 1995. Psikologi Pendidikan. Bandung; Remadja Rosda Karya
Nana Syaodih Sukmadinata (2009). Metode penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya
Oemar Hamalik. (2009). Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta: PT Bumi Aksara
Wahyu, S., Supri, W. U., & Elly, A. 2021. PengaruhPraktik Pengalaman Lapangan dan Prestasi Belajar Terhadap Minat Menjadi Guru Akuntansi. Jurnal Akuntansi, 8 (2), 214-222
Yulianto, A., & Khafid, M. (2016). Pengaruh Praktik Pengalaman Lapangan (PPL), Minat Menjadi Guru, Dan Prestasi Belajar Terhadap Kesiapan Mahasiswa Menjadi Guru Yang Profesional. Economic Education Analysis Journal, 5(1), 100–114
Yurike Praptiana. 2017. Pengaruh PPL, Minat, dan Prestasi Belajar Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Profesional Mahasiswa Fakultas Ekonomi Angkatan 2013 Universitas Negeri Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Article Metrics
Abstract view : 235 times | PDF view : 35 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Dipublikasikan oleh :
Program Studi Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS)
Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar
Jalan Bontolangkasa Makassar Email: uji@unm.ac.id
085399235423
Phinisi Integration review telah terindex oleh :
Phinisi Integration review dilisensi oleh :
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Phinisi Integration Review Editorial: