Dampak Sosial Penerapan Kebijakan Sekolah Daring (Studi Pada SMA 10 Makassar)

Mardi Lestari A(1*), Ahmadin Ahmadin(2), Najamuddin Najamuddin(3),

(1) Universitas Negeri Makassar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.26858/pir.v5i2.33575

Abstract


This research aims to: 1) find out the implementation process of online school policy in SMA 10 Makassar. 2) find out the social impact arising from the implementation of online school. This research conducts using descriptive qualitative research methode. 16 informants. The data obtains by observation, interview and documentation. The data analysis use three stages: data reduction, data presentment and conclusion. The result of research are: 1) During the implementation of online school there are some technical problems such as, ownership of devices to participate in online learning, run out of internet quota, unstable internet network. 2) The positive impact of implementing online school are: Teaching and learning activities can still be carried out during the online covid-19 pandemic, Students have more time to interact with family at home, Students are more proficient in the use of technology in learning, Varied learning methods, because the space for learning does not have to be in the classroom or school. 3) The negative impact of implementing online school policies are: There is no emotional connection between teachers and students, character building does not work effectively in virtual media, Decrease in the achievement of students' scores on the course.


Keywords


Online School; Social Impact

Full Text:

PDF

References


Ahmadin. (2013). Metode Penelitian Sosial. Makassar: Rayhan Intermedia.

Anwar y dan Adang. (2013). Sosiologi : untuk Universitas. Bandung : PT Refika Aditama

Arifin, Z. (2014). Sosiologi Pendidikan. Pengertian, Tujuan Ruang Lingkup, Manusia Dan Pendidikan sebagai Kapital. Makassar : Anugerah Mandiri.

Burhan, B.(2013). Sosiologi Komunikasi : teori, Paradigma, dan Diskursus Teknologi Komunikasi di Masyarakat. Jakarta : kencana. Prenada Media Grup

Elly, M S dan Usman K. (2015). PENGANTAR SOSIOLOGI, Pemahaman Fakta dan Gejala Permasalahan Sosial : Teori, Aplikasi, dan Pemecahannya. (Cetakan ke-4). Jakarta : Prenada Group

Hamzah B. Uno, Haji. (2014). MODEL PEMBELAJARAN : Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. (Cetakan Ke-3). Jakarta : PT Bumi Aksar

Horton, Paul B. dan Chester L. Hunt. (1996). Sosiologi Jilid 2. (Edisi ke-6).(terj). Jakarta: Erlangga.

Kemendikbud. (2020). Surat Edaran Nomor 15 tahun 2020 Tentang Pedoman Penyelenggaraan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19).

Martono, Nanang. (2018). Sosiologi Perubahan Sosial: perspektif klasik, modern, postmodern, dan poskolonial. (Edisi revisi. Cetakan ke-5). Depok: Rajawali Pers.

Moleong, Lexy J. (2002). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mukhtar.(2013). Metode Praktis Penelitian Deskriptif Kualitatif. Jakarta: Referensi

Piotr, Sztompka. (2010). Sosiologi Perubahan Sosial. (Edisi 1. Cetakan ke-5). Jakarta: Prenada.

Ritzer,George. (2013). Sosiologi Berparadigma Ganda. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Soekanto, Suryono. (1990). Sosiologi Suatu Pengantar. (Edisi 4. Cetakan ke-18). Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Satori, D. & Komariah. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyona. (2016).Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Soekanto, Soejono. (2010). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Dari Jurnal :

Wahyu Aji Fatma Dewi. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. Diakses pada tanggal 3 maret 2020 dari :https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/89

Ria P.S, Nabila B.T dan Meidawati S. (2020). Dampak Pembelajaran Daring Bagi Siswa Sekolah Dasar Selama Covid-19. Diakses pada tanggal 21 Oktober 2020 dari

https://www.researchgate.net/publication/347520917_DAMPAK_PEMBELAJARAN_DARING_BAGI_SISWA_SEKOLAH_DASAR_SELAMA_COVID-19

Sumber Lain :

https://www.kompas.com/tren/read/2021/03/02/062500165/setahun-sejak-kasus-corona-pertama-ini-kondisi-pandemi-di-indonesia?page=all (di akses 26 maret 2021)

https://www.bbc.com/indonesia/indonesia-55992498( diakses 2 april 2021).

https://makassar.sindonews.com/read/201154/711/efektivitas pembelajarandaring-di-makassar-diminta-dievaluasi-1603098639 (di akses 5 mei 2021)


Article Metrics

Abstract view : 11 times | PDF view : 1 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Dipublikasikan oleh :

Program Studi Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS)

Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar

Jalan Bontolangkasa Makassar Email: uji@unm.ac.id

085399235423

 

Phinisi Integration review telah terindex oleh :

 

 

 

Phinisi Integration review dilisensi oleh :

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

PIR My Stats

 

Phinisi Integration review editorial :